Az önvezető járművek alapvetően megváltoztathatják majd az autóhoz való viszonyodat, hiszen ha nem te vezetsz, megszűnik az intim kapcsolat közted és az autód között. A
Las Vegas-i CES szórakoztató és fogyasztói elektronikai kiállításon és a
Detroiti Autószalonon bemutatott új koncepcióautók már kicsit ezt vetítik előre.
A Las Vegas-i CES kiállítás korábban a számítógépekért, a játékokért, a mobilokért és úgy általában a high-tech kütyükért bolonduló emberek kedvenc éves eseménye volt, ám már egyre több autógyártó is jelen van itt. Először az autókban még kényelmi és biztonsági szerepe volt a terjedő elektronikának, mára azonban az autók maguk az elektronikai masinák, ha pedig az elektromos hajtás és az önvezetés valóban elterjed, akkor a dolog tényleg bevégeztetett.
A januári Detroiti Autószalon mellett éppen ezért már a CES-re is figyelni kell, ha kicsit be szeretnénk pillantani az autózás jövőjébe. Íme hét olyan koncepcióautó ezekről a rendezvényről, amelyek megmutatják, hogy mi jár a mérnökök fejében.
1. Byton all-electric SUV
A Byton egy kínai startup, ami a legutóbbi CES-en mutatta be saját teljesen elektromos hajtású
SUV koncepcióját, ami első ránézésre inkább egy mérnök és egy dizájner álmodozásának tűnik némi hallucinogén anyag bevitele után, annyira futurisztikus. A cég szerint azonban amit itt látsz, annak 85 százaléka bizony benne lesz a 2019-re elkészülő autóban is.
Persze megint nem esik szó motorról és felfüggesztésről, van helyette viszont arcfelismerő technológia, kamerák a tükrök helyett, hanggal és
kézmozdulatokkal vezérelhető eszközök és persze némi önvezető képesség. A belső tér engem inkább egy játéktermi szimulátorra emlékeztet, semmint autóra, de ezt azt hiszem, hogy ezzel majd meg kell barátkoznom.
2. Infiniti Q Inspiration
A
Nissan a Detroiti Autószalonon mutatta be Q Inspiration koncepcióját, ami azért érdekes, mert ha minden igaz, ezek a modellek kapják majd meg a világ első változó sűrítésű benzinmotorját. A dolog elméletben már a 20-as évek óta létezik, 1990 környékén pedig elkészültek az első prototípusok is, ám a szériagyártásba végül senki nem mert belevágni a túl magas költségek miatt.
A Nissan most bevállalja a dolgot. Az ilyen motorok nagyjából harmadával kevesebb fogyasztás mellett lesznek képesek ugyanarra a teljesítményre, ami természetesen a károsanyag-kibocsátást is lenyomja majd. Más kérdés, hogy a tervek szerint 2018-ban debütáló motornak milyen jövője lehet akkor, amikor a Nissan is épp most jelentette be, hogy 2021-re minden modelljéből lesz elektromos változat. Persze a kis fogyasztású, környezetbarát benzines motoroknak azért van még pár évtizedük, hiszen a
dízeleket egyre több helyen tiltják ki.
3. Lexus LF-1 Limitless
A Toyota, a Lexus brand tulajdonosa Detroitban mutatta be az
LF-1 Limitless koncepcióját, ami 2019-re már akár valóság is lehet, vagyis kaphatók lesznek a széria első modelljei.
A japán kardot idéző külső a koncepció legszembetűnőbb sajátossága, hiszen az érintőgombos kormány és az érintőkijelzős középső konzol ma már nem annyira nyűgözi le az embert.
4. Kia Niro EV
Bízom benne, hogy a Kia Niro EV koncepció külsején még dolgoznak majd a dizájnerek, mert ez bizony nagyon furcsa egyelőre.
A belső és a biztonsági elektronika azonban már a jövő autóit idézi: az objektumfelismerő rendszer menet közben figyelmezteti a vezetőt a közeli tárgyakra és gyalogosokra, így lerövidülhet a reakcióidő. A
belső rendszerek itt is érintőkijelzőn keresztül és kézmozdulatokkal irányíthatók, vagyis egyre kevesebb lesz a kapcsoló és a gomb. Viszont hadonászni nem szabad majd!
5. Nissan IMx
A
Nissan IMx elektromos koncepciója a januári CES-en mutatkozott be, vagyis a japán gyártó ezt a vonalat inkább egy szórakoztató- és fogyasztási elektronikai vásárra tartotta méltónak. Itt az
önvezető képesség már alapvetően meghatározza a belső kialakítást is, hiszen a kormány lecsukható aszerint, hogy a sofőr akar vezetni, vagy rábízza magát az automatikára.
Fontos még, hogy a cég szerint ez a teljes mértékben elektromos autó már csaknem 600 kilométer megtételére lesz képes egy töltéssel.
6. Nissan Xmotion
Nem fogta vissza magát a Nissan januárban, hiszen Detroitban mutatta be az
Xmotion SUV koncepcióját is, ami azonban inkább csak játék, mintsem egy új széria alapja.
Mindenesetre az ellentétes irányba nyíló ajtók és a piros
belső tér lenyűgöző hatású.
7. Toyota e-Palette
A CES-en bemutatott
e-Palette koncepció már inkább sci-fibe való, ám lehet, hogy nagyon mellé lövök ezzel a véleményemmel. Ugyanis az
önvezető járművek – kamionok, repülők és autók – korában talán épp egy ilyen öszvér szállítóeszközre lesz szükség.
A Toyota mindenesetre bízik a koncepcióban, és úgy számol, hogy 2020 körül megkezdhetik a járművek tesztelését, és ha minden jól megy, több méretben is gyártják majd.
Forrás: