Furcsa látni, hogy autók maguk is elektronikai kütyükké válnak, amelyekben a lóerők helyett a kifinomult informatikai megoldás lesznek majd a legfontosabbak.

Az önvezető járművek alapvetően megváltoztathatják majd az autóhoz való viszonyodat, hiszen ha nem te vezetsz, megszűnik az intim kapcsolat közted és az autód között. A Las Vegas-i CES szórakoztató és fogyasztói elektronikai kiállításon és a Detroiti Autószalonon bemutatott új koncepcióautók már kicsit ezt vetítik előre. A Las Vegas-i CES kiállítás korábban a számítógépekért, a játékokért, a mobilokért és úgy általában a high-tech kütyükért bolonduló emberek kedvenc éves eseménye volt, ám már egyre több autógyártó is jelen van itt. Először az autókban még kényelmi és biztonsági szerepe volt a terjedő elektronikának, mára azonban az autók maguk az elektronikai masinák, ha pedig az elektromos hajtás és az önvezetés valóban elterjed, akkor a dolog tényleg bevégeztetett. A januári Detroiti Autószalon mellett éppen ezért már a CES-re is figyelni kell, ha kicsit be szeretnénk pillantani az autózás jövőjébe. Íme hét olyan koncepcióautó ezekről a rendezvényről, amelyek megmutatják, hogy mi jár a mérnökök fejében.

1. Byton all-electric SUV

A Byton egy kínai startup, ami a legutóbbi CES-en mutatta be saját teljesen elektromos hajtású SUV koncepcióját, ami első ránézésre inkább egy mérnök és egy dizájner álmodozásának tűnik némi hallucinogén anyag bevitele után, annyira futurisztikus. A cég szerint azonban amit itt látsz, annak 85 százaléka bizony benne lesz a 2019-re elkészülő autóban is. Persze megint nem esik szó motorról és felfüggesztésről, van helyette viszont arcfelismerő technológia, kamerák a tükrök helyett, hanggal és kézmozdulatokkal vezérelhető eszközök és persze némi önvezető képesség. A belső tér engem inkább egy játéktermi szimulátorra emlékeztet, semmint autóra, de ezt azt hiszem, hogy ezzel majd meg kell barátkoznom.

2. Infiniti Q Inspiration

A Nissan a Detroiti Autószalonon mutatta be Q Inspiration koncepcióját, ami azért érdekes, mert ha minden igaz, ezek a modellek kapják majd meg a világ első változó sűrítésű benzinmotorját. A dolog elméletben már a 20-as évek óta létezik, 1990 környékén pedig elkészültek az első prototípusok is, ám a szériagyártásba végül senki nem mert belevágni a túl magas költségek miatt. A Nissan most bevállalja a dolgot. Az ilyen motorok nagyjából harmadával kevesebb fogyasztás mellett lesznek képesek ugyanarra a teljesítményre, ami természetesen a károsanyag-kibocsátást is lenyomja majd. Más kérdés, hogy a tervek szerint 2018-ban debütáló motornak milyen jövője lehet akkor, amikor a Nissan is épp most jelentette be, hogy 2021-re minden modelljéből lesz elektromos változat. Persze a kis fogyasztású, környezetbarát benzines motoroknak azért van még pár évtizedük, hiszen a dízeleket egyre több helyen tiltják ki.

3. Lexus LF-1 Limitless

A Toyota, a Lexus brand tulajdonosa Detroitban mutatta be az LF-1 Limitless koncepcióját, ami 2019-re már akár valóság is lehet, vagyis kaphatók lesznek a széria első modelljei. A japán kardot idéző külső a koncepció legszembetűnőbb sajátossága, hiszen az érintőgombos kormány és az érintőkijelzős középső konzol ma már nem annyira nyűgözi le az embert.

4. Kia Niro EV

Bízom benne, hogy a Kia Niro EV koncepció külsején még dolgoznak majd a dizájnerek, mert ez bizony nagyon furcsa egyelőre. A belső és a biztonsági elektronika azonban már a jövő autóit idézi: az objektumfelismerő rendszer menet közben figyelmezteti a vezetőt a közeli tárgyakra és gyalogosokra, így lerövidülhet a reakcióidő. A belső rendszerek itt is érintőkijelzőn keresztül és kézmozdulatokkal irányíthatók, vagyis egyre kevesebb lesz a kapcsoló és a gomb. Viszont hadonászni nem szabad majd!

5. Nissan IMx

A Nissan IMx elektromos koncepciója a januári CES-en mutatkozott be, vagyis a japán gyártó ezt a vonalat inkább egy szórakoztató- és fogyasztási elektronikai vásárra tartotta méltónak. Itt az önvezető képesség már alapvetően meghatározza a belső kialakítást is, hiszen a kormány lecsukható aszerint, hogy a sofőr akar vezetni, vagy rábízza magát az automatikára. Fontos még, hogy a cég szerint ez a teljes mértékben elektromos autó már csaknem 600 kilométer megtételére lesz képes egy töltéssel.

6. Nissan Xmotion

Nem fogta vissza magát a Nissan januárban, hiszen Detroitban mutatta be az Xmotion SUV koncepcióját is, ami azonban inkább csak játék, mintsem egy új széria alapja. Mindenesetre az ellentétes irányba nyíló ajtók és a piros belső tér lenyűgöző hatású.

7. Toyota e-Palette

A CES-en bemutatott e-Palette koncepció már inkább sci-fibe való, ám lehet, hogy nagyon mellé lövök ezzel a véleményemmel. Ugyanis az önvezető járművek – kamionok, repülők és autók – korában talán épp egy ilyen öszvér szállítóeszközre lesz szükség. A Toyota mindenesetre bízik a koncepcióban, és úgy számol, hogy 2020 körül megkezdhetik a járművek tesztelését, és ha minden jól megy, több méretben is gyártják majd. Forrás: