Szereted a fekete színű autókat? Lehet, hogy hamarosan le kell mondanod róla, mert csak fehér vagy világos színekből választhatsz.

Henry Ford híres mondása, miszerint a „vevőink minden igényét ki tudjuk elégíteni, feltéve, hogy fekete autót rendelnek” ismét aktuális lehet. Ám most a fehér szín lesz az új fekete! De nem azért, amiért az első Ford modellek kizárólag egyetlen színben voltak elérhetőek, hanem az önvezető járművek egyik fontos, a szó szoros értelmében életbevágó sajátossága a „színtelenség” oka. Az autonóm járművek tájékozódásáért felelős lézer alapú távvezérlés (LiDAR – Light Detection and Ranging) ugyanis akkor ismeri fel csak megfelelően az objektumokat, ha azokról elegendő fény verődik vissza az érzékelőkre. A LiDAR működési elve tulajdonképpen rendkívül egyszerű: a készülék folyamatosan nagy sebességű lézeres távolságmérést végez, a környező térből visszaverődő sugarak alapján pedig felismeri a tárgyakat, illetve azok mozgását.
Az önvezető autók érzékelője a világos színű tárgyakat jobban felismeri

Ez a lézeres letapogatás alapvető fontosságú ahhoz, hogy az önjáró autó számítógépes központja ki tudja számítani a teendőket, hogy reagálni tudjon egy váratlan helyzetben. Az egyik legnagyobb autófesték-gyártó vállalat tesztjei során bebizonyosodott, hogy a világos színű objektumokat az önvezető autók LiDAR rendszere gyorsabban és megbízhatóbban felismeri. Az Axalta színekért felelős szakértője szerint azonban ez mindössze az önvezető autók gyermekbetegsége, mert a technológia már most is képes felismerni a sötét színű járműveket, ám ebben az esetben több érzékelőre van szükség, ami megdrágítja az autókat. A gyártók ezért preferálják a fehér és a világos metál színeket, hiszen az önvezető modellek ára a plusz érzékelők nélkül is éppen elég borsos. De, ahogy fejlődik a technológia és nő a legyártott önvezető autók darabszáma, úgy lesznek az alkatrészek is olcsóbbak, akkor pedig több szenzor is beleférhet a büdzsébe.
Ennél az önvezető Uber Volvónál nem segített a világos szín

Persze nem csak a szenzorok, hanem maguk a festékek is gyorsan fejlődnek. Az Axalta egyik nagy versenytársa, a PPG vállalat például már dolgozik egy olyan fekete festék kifejlesztésén, ami 20-30 százalékkal megnöveli a fekete szín által visszavert, emberi szemmel nem látható, ám a szenzorok számára érzékelhető fénysugarak mennyiségét. A festékgyártóknak azonban nem csak a sötét színek okoznak fejtörést, hanem a festéket borító szennyeződések is, egy piszkos autót ugyanis bizonytalanul ismernek fel az érzékelők. Éppen ezért az úgynevezett öntisztító festékeké lehet a jövő, amelyek taszítják a port és a szennyeződéseket. Lehet, hogy a belső égésű motorokkal együtt az autómosók is eltűnnek? Forrás: