Donald Trump aláírta a rendeletet, miszerint az USA-ba érkező acélra és alumíniumra védővámot vetnek ki. A döntés drámaian érinti a német autógyártókat.

Korábban jelent már meg cikk az Alapjáraton arról, hogy az amerikai acél- és alumíniumipar védelmében Donald Trump vámmal sújtaná az USA-ba exportált autók importját. Trump már alá is írta az erről szóló rendeletet, ami szerint a külföldről behozott acélra 25, míg az alumíniumra 10 százalékos védővám lesz érvényes. Az amerikai autógyártókat helyzetbe hozó rendelet szerinti vámtarifák 15 nap múlva lépnek életbe. A helyzet azonban nem teljesen egyértelmű, ugyanis Trump az aláírás alkalmával azt is bejelentette, hogy Kanada és Mexikó egyelőre felmentést kap, ami jó alku lehet az USA számára az Észak-Amerikai Szabadkereskedelmi Megállapodás (NAFTA) feltételeinek módosításakor. Trump a „világ legrosszabb” egyezményének minősítette a NAFTA-t, ami szerinte kifejezetten káros az amerikai gazdaságra.
Az Audi nem rendelkezik gyárral az USA-ban, így érzékenyen érinti a védővám bevezetése

Kanada és Mexikó biztosan engedékenyebb lesz a feltételek újratárgyalása során, hiszen az előbbi 16 százalékkal részesedik az USA acélimportjából, de Mexikó is nagy játékos a piacon. Jelzésértékű az is, hogy az egyes országokkal folytatandó egyeztetésekkel az elnök Robert Lighthizert, az Egyesült Államok kereskedelmi főtárgyalóját bízta meg, aki mellesleg a NAFTA újratárgyalásáról folyó megbeszéléseket is vezeti.
A BMW dél-karolinai gyára egyenesen az Egyesült Államok legnagyobb autó exportőre

Nagyon úgy tűnik, hogy Trump megérezte a védővámokban rejlő zsarolási potenciált, mert kijelentette, nem zárkózik el attól, hogy még több ország kapjon egyedi vámmentességet, ám ennek minden esetben ára lesz. Olyanokkal szemben gyakorolna „kegyet”, akik „korrektek” az USA-val való kereskedelemben, ami nagyjából azt jelenti, hogy az import/export arány egyensúlyban van. Az Egyesült Államok gazdaságának egyik legnagyobb gondja ugyanis éppen a rettenetes külkereskedelmi deficit, ami számszerűsítve azt jelenti, hogy 2017-ben minden 44 cent exportbevételre 1 dollár import jutott.
A Mercedesnek is van üzeme az Egyesült Államokban

Az elnök kitért Kínára is, szerinte az ázsiai ország egyetlen nap alatt annyi acélt állít elő, mint az Egyesült Államok egy évben, ezért mindenképp tárgyalni fognak velük is a védővámokkal kapcsolatban. Bár Trump az acél- és alumíniumimportra kievett védővámról szóló rendelet aláírásakor ezt külön nem említette, az Európai Uniót, azon belül is a német autógyártókat ugyancsak nagyon érzékenyen érintette a döntés. Csak 2017-ben 494 ezer német személyautót exportáltak az Atlanti-óceánon keresztül az USA-ba, ami bár hatalmas szám, negyedével kevesebb a 2013-as kivitelnél. Közben a német gyárak tavaly már 870 ezer autót állítottak elő az Egyesült Államokban, aminek felét ráadásul exportálták. A BMW dél-karolinai gyára egyenesen az Egyesült Államok legnagyobb autó exportőre, de van üzeme a Mercedesnek és a Volkswagennek is. Úgy tűnik, az amerikai kormánynak ez sem elég jó, és tovább növelné a helyi gyártást, ugyanis az ottani üzemekbe alapanyagként érkező acél és alumínium továbbra is vámmentes lesz, ami a készautó importot versenyképtelen teszi. Ez a német tulajdonú európai gyárak kihasználtságát érintheti legrosszabbul, mert bár az autóértékesítés a legnagyobb uniós piacokon nőtt 2018 első két hónapjában, az amerikai piac esetleges kiesését ez aligha lesz képes ellensúlyozni. Forrás: