2018. április 29. | 06:15

Te hinnél a szemednek, ha egy 30 éves Volvo közvetlenül melletted kezdene el gumit füstölni, majd úgy köpni a lángokat, mint egy Toyota Supra?

Társszerző: Bolgár Krisztián

Általános szabály és a létező egyik legnagyobb közhely. Azonban a legnagyobb közhelyek szoktak a legnagyobb igazságok is lenni az esetek döntő többségében. Az autós vonatkoztatásba is levezethető ez a közhely, hiszen aki szereti az autókat, az sosem a külseje alapján dönt arról, hogy az adott autó jó-e vagy sem. Ez egy összetett téma, ami a tuningiparban még a sleeper fogalomhoz is köthető. Egy olyan autót, ami látszólag nem néz ki erősnek, sőt, maximum egy 1,3-as motort nézel ki belőle, az olykor okozhat meglepetéseket azzal, ha az autó erőforrása alaposan felvan tuningolva, profi hajtáslánccal, de teljesen gyári külsővel (direkt). Egyszóval egy régi, szögletes és fapados Volvóból senki sem nézné ki, hogy 700+ hátsókeréken mért lóerővel rendelkezik és akármelyik pillanatban képes lenne feltépni az aszfaltot néhány szekundum alatt. Ismerd meg a finn tuner, Eemeli Vuorelat és az Ő sleeper Volvójának sztoriját.

A turbófanatikus északi nép

Ha már olvastad a Ring Brothers Charger cikkemet, akkor már sejted, hogy mégis mire igyekszem sugallni az alcímmel. Nem másra, illetve nem másokra, mint a Skandináv-félsziget lakóira, akik amellett, hogy híresek liberális nézeteikről, gyönyörű, érintetlen vidékeikről valamint barátságos hangulatukról, imádják az óriási turbófeltöltőket és a teljesítménynövelés legextrémebb spektrumait is.
A géptető felnyitása előtt ez csak egy szolidan tuningolt, szép 244-es. Utána pedig…

Érdekes párosítás, meg kell hagyni, de a közhiedelemmel ellentétbe, Skandinávia szorgos, büszke és autófanatikus lakói nyálelválasztása nem csak a legújabb Volvo modellekre indul be. Évtizedes múlttal rendelkeznek az egyedi amerikai izomautók, a több száz lóerős japán belpiacos vasak valamint az kifinomult német luxusautók területén, amiket már egészen sajátos, skandináv stílusokkal vegyítenek össze. Ennek köszönhető az a tény, hogy a skandináv tuningstílus létezik és nem csak a Volvóknak áll jól. A teljesítményorientált látásmódjuk pedig mondhatni az összes típusnál előtűnik, hiszen a finnek, a svédek és a norvégok (különösen a svédek) imádnak mindent nagyobb turbókkal vezetni, vagy ha gyárilag nem turbós, akkor beturbósítani az adott gépkocsit. Persze tudom, micsoda általánosítás, de ez most tényleg nem az! A teljesítmény és úgy en bloc az egész tuning iránti szeretet nem csak a hírhedt skandináv autószeretet miatt alakult ki, hanem a laza szabályozásoknak is köszönhetően, ami az egyedi autókra vonatkozik.
Csak szolidan. A 700 lóerős érték még közel sem a vége a 2JZ-nek, azonban Eemelinek bőven elegendő

A károsanyag-értékek nem különbözhetnek komolyabban a gyári adatoknál és a karosszéria főbb elemeinek kell érintetlennek maradnia. Ezen kívül lényegében bármit csinálhatsz autóddal az észak-európai vidéken.

Mi az? Kívül téglalap, belül 700 lóerő

Ez bizony Eemeli őrült 244-es Volvója, aminek múltja igencsak messzire nyúlik vissza. Az 1974-1993-ig gyártott 200-as széria a Volvo egyik legnagyobb sikereket elérő modellcsaládja volt, ami nemzetközileg is a Volvo legelső sikersorozatának tekinthető. A különböző variációkba sorolt 200-as széria kétajtós illetve négyajtós szedán, valamint kombi kivitelben készült, az amerikai és ausztrál piacra pedig külön átszabott karosszéria megoldásokkal.
Világhírű forma, avagy a „kocka Volvo” jelző egyik legnagyobb térhódítója: a 240-es széria

A 240-es és 260-as szériák széleskörű felszereltséggel rendelkeztek, a változatos motorpaletta, köztük a Volkswagen dízel erőforrásai pedig lehetővé tették a minél szélesebb vásárlói körök elérését. Egyszóval a 240-es Volvo egy világszerte ismert, biztonságos és megbízható gépkocsi volt, amit a Skandináv-félszigeten a mai napig előszeretettel alakítanak át a tunerek. A finnországi autós életre is rányomta a bélyegét a domináns svéd autóipar, a Volvo. A finnek is imádják a Volvókat, természetesen a turbófeltöltőket és a nyomatékot pedig annál inkább. Eemeli sem volt ez alól kivétel!

Egy Volvo, ahogyan még sosem láttad

Eemeli kedveli országának hagyományos tuningkultúráját, arról nem is beszélve, hogy a dobozos, szögletes formákért is él-hal a tuner. Így nem csoda, az a tény sem, hogy ez bizony nem az első 2JZ blokkos Volvo, amihez köze volt. Egy 1200 lóerős (!) kombi Volvo 245 építésében már besegített egyik barátjánál, később viszont egy saját Supra motoros Volvót szeretett volna magának Eemeli. Meg is adatott rá az esély, hiszen egy jó állapotú 244-es Volvót nem volt nehéz találni Finnországban. A szedán 2,1 literes sornégyes erőforrása hamar távozott a motortérből, ami felvette új, kihegesztett, lefényezett külsejét. A 2JZ-GTE blokk számára megvolt az ideális „fészek”, már csak a körítés volt hátra.
A sportosra vett kagylóülések is megkapták a Burberry stílusú egyedi kárpitozást

A tuner nem szeretett volna extrém négy számjegyű lóerőket kordában tartani, csupán a gumik leégetéséhez szükséges teljesítményt szerette volna elérni. Ezáltal felkerült egy Holset HX40-es turbó, Turbosmart lefújószeleppel, wastegate-el, egyedi intercoolerrel, 3”-os kipufogórendszerrel, Bosch AC pumpával, 1000 ccm3-es injektorokkal a blokkra valamint egy R154-es Toyota váltó, egyedi alumínium féltengelyek és differenciálmű a hajtás tökéletesítéséhez. A végső érték 700 lóerő, ami még pont az áhított teljesítmény határain belül található. Az OEM külső mellé egy Lowtoys levegős rendszer épült be, 16x9,5”-os Chevrolet Corvette alufelni garnitúrával, ami azt a bizonyos visszafogott skandináv stílust eredményezi. Az S60-as Volvóról származó féktárcsák, a Wilwood négydugattyús féknyergek és a hidro-kézifék lehetővé teszi a finn utak biztonságos bevételét, a teljesen egyedileg, barna szarvasbőrrel behúzott, GA ülésekkel ellátott beltér pedig a kényelmes utazást biztosítja. Kevés őrültebb nép van a skandinávnál tuning tekintetben, így remélem nem bánod, ha hozok még egy-két sztorit az északi tuning vikingek keze közül. Forrás: