2017. november 21. | 15:05

Ha az autós világ cápáinak megszállottja vagy, bizony nincs egyszerű dolgod, ha egy ép példány kifogására adod a fejed. Ivannak sikerült, és meg is hálálta azzal, hogy kicsinosította frissen fogott cápáját.

Társszerző: Bolgár Krisztián

Ha a cápákról kezdesz el beszélgetni egy autofan ismerősöddel, barátoddal, akkor a beszélgetés végkifejlete nem feltétlen a sósvízi ragadozók életviteli szokásai lesznek. Sokkal inkább a BMW legendás formatervezői irányvonala, ami a ’70-’90-es évekig uralta a müncheni autóklasszis munkálatait. A hírhedt formaterv abszolút telitalálat volt és bebiztosította a BMW piaci helyzetét azzal kapcsolatban, hogy nem csak a műszaki vonalon képesek villogni, hanem bizony a formatervezőin is. Sajnos a 6-os széria E24-e, az 5-ös széria E28-a, a 8-as széria E31-e és a 3-as széria E21-es modellje után már nem készült több, ehhez hasonló BMW, egy visszafogottabb, de ugyanúgy „bmwés” külső maradt meg a különböző mérettípusok fiatalabb verzióinál, de ez az igazi cápafanok számára nem lehet vigasz. Számukra a cápa formájú BMW-k örökök és utánozhatatlanok. Ilyen cápafan kategóriába sorolható például a spanyolországi Ivan, aki gyerekkora óta oda és vissza van az említett formáért.

„Májusi cápa aranyat ér”

Tartja a hírhedt mondás. Pontosítva átírt mondás. De Ivan esetében abszolút igaz! A spanyol tuner BMW-s karrierjét az internet segítségével indította be. Gyerekkori álmait hajkurászva arra eszmélt, hogy elengedhetetlen vágyat érez egy 8-as széria megszerzésére. Egy E31-es BMW felkutatása azonban nem egyszerű, inkább pontosítok, és mondom azt, hogy nem olcsó. Az E31-es böngészésével viszont egy nem várt tényt fedezett fel gondolatai között. Mégpedig, hogy a 6-os széria első kivitele, az E24-es sokkal komolyabb vonzalmat alakít ki benne, amit úgy fedezett fel, hogy bizony voltak „csaló” kattintások az autókereskedői oldalakon.

Utánozhatatlan forma – kevés karakteresebb autóforma létezik a „cápáknál”

 

A félrekacsintgatás eredménye egy ultraritka „baltic blue” E24-es lett. Az autó mellett szóltak még azok a módosítások, amiket az előző tulaj vitt véghez. M-pack kiegészítő karosszéria készlet, egyedi első toldat az első lökhárító alatt, valamint egy szolid M-es spoiler az autó csomagtérfedelén. Az 1979-es verziónak köszönhetően az autó még a króm/műanyag lökhárítókat tartalmazta, króm díszlécekkel egyetemben, ami szintén az előző tulajdonosnak köszönhetően kiállítói minőségben van. Azt is lehet mondani, hogy 2014 májusa igazi kincset ért Ivan számára, mivel ebben a hónapban sikeresen megvásárolta (nem eredeti) álmai autóját.

Klasszikushoz illő tuningstílus

A klasszik gépek módosítása nem egyszerű műfaj. Nem csak a saját ízlésed kell figyelembe venni, hanem az adott autó értékét és várható értékét is. Senkinek sem érdeke ezen esetekben (néhány elvetemült tunert kivéve) a visszaalakíthatatlan módosítások sora, illetve a gyári hatástól elütő megoldások alkalmazása. Ivan ezt nagyon is tudta, és tudatosan vágott bele a világ legvonzóbb (?) cápájának alakításába. A makulátlan karosszériának és kiváló állapotnak köszönhetően megelőző munkálatokat nem igényelt az E24.

A hasmagasság csökkentése és a széles BBS-ek felszerelése egyszerűen megkérdőjelezhetetlen lépés volt

 

Ennek köszönhetően lehetett koncentrálni a legfontosabb szempontra, ami egy ilyen klasszikus módosításánál szóba jöhet, mégpedig a magasság redukálásán. Ivan fő aspektusa pedig az alacsony hasmagasság mellett a vezethetőség maximális megtartása volt. Ezért kompromisszum nélkül a levegős futóműnél döntött. Az egyedi Bilstein gátlókra épített airride a 13Lowride garázs keze munkája, akik a vezérlést és a teljes hardline (kompresszor, légtartály) installálást is véghezvitték.

Létezik olyan, hogy tökéletes felni?

Ez a kijelentés nyilván relatív, hiszen mindenkinek más számít tökéletesnek. Van, aki a sportos formát, van, aki az elegánsat, mások a többrészes, egyesek pedig az egyrészes felniket részesítik előnyben. Viszont abban minden felni kedvelő egyetért, hogy van egy márkán belüli típus, ami kivétel nélkül (szinte) minden autó alá tökéletesen passzol. Ez pedig a német BBS versenyfelni gyártó RS szériája. Az örök „pókháló” design már rég óta a klasszikus műfajba sorolható, ennek ellenére végtelen reneszánszát éli az RS.

Legendák a legenda alatt – a BBS „pókhálós” felnijei nem csak hogy korhűek a bimmer alá, de méretben is passzolnak

 

Az pedig mit sem bizonyít jobban a BBS RS igazában, hogy Ivan 6-os BMW-je alá is hibátlanul illik, a lehető legjobban. A méretezés igencsak agresszívre sikeredett, ami az optikai kisugárzást a maximumig emeli, de tény, hogy a parkolási opcionalitást rontja. Kompromisszumokat viszont ez esetben vállalt a tuner, és 17x9.5”-ban, valamint 17x10.5”-ban rakta össze a 3-részes garnitúrát. Az aranyozott csavarok, polírozott peremek, valamint a kaszni színét viselő középrész kellő végeredményt eredményezett Ivan fitmentje terén.

Na és mi a helyzet a géptető alatt? A 3.5 literes M90-es 6-hengeres erőforrás köszöni szépen, kiválóan van. Az évek mit sem ártottak az L-jetronic befecskendezésű óriásnak, és az ő 208 lóerejének. Ennek persze az is köszönhető, hogy a már sokat emlegetett előző tulaj kellő odafigyelést szentelt a motor karbantartására is. Ezért Ivan jövőbeli tervei inkább a beltér felé irányulnak, ahova korhű bőr Recaro üléseket és néhány kiegészítőt tervez beújítani. Az airride-on is van még mit állítani, és egy morgósabb kipufogórendszer szintén érik a cápa számára.

Ivan megfelelő példája annak, hogy miért éri meg egy klasszikushoz szolidan hozzányúlni, mivel az eredmény lehengerlő lesz. Arról nem is beszélve, hogy egy öreg cápánál, már csak egy módosított öreg cápa a menőbb. Ivan ezt tudja, és most már ti is!

Forrás: