2017. november 30. | 13:52

Gumik terén bővül az abroncs paletta a Forma-1-ben. Két új keverék fog beköszönni, a hiperlágy és a szuperkemény. Milyen változásokat eredményezhet ez a futamokon?

Korábban felmerült az F1 hivatalos gumiszállítója és a csapatok között, hogy csökkentik az abroncsok számát és mindössze 3 keverékkel fognak nekifutni a szezonnak. Mario Isola a Pirelli képviseletében elmondta, hogy sok panasz érkezett hozzájuk 2017 során arról, hogy a versenyek unalmasak lettek és sokan végigcsinálták az adott futamot egyetlen kerékcserével. Ezen hivatottak változtatni elméletileg a 2018-as szezonra.
A hiperlágy gumi is bemutatkozik 2018-ban

Bár a két új típuson kívül is elég sokféle keverékkel lehet találkozni, a legnagyobb probléma az volt idén, hogy a lágy keverékekkel is nagyon sok kört lehetett megtenni. A kemény keverékű gumit egy futamra vitték el, és nem is alkalmazták, de a közepessel is csak elvétve lehetett találkozni. Legtöbbször a lágy és szuperlágy volt akcióban versenyen, az ultralágy - az időmérők nagy kedvence - pedig Monacoban például több, mint fél távra is elég volt. Leegyszerűsítve a helyzet az, hogy egy közepes keveréken bizonyos pályákon simán körbe lehet menni mindenféle kiállás nélkül. A lágy szetteknél pedig nem volt szükség sok kerékcserére, valóban egy kiállással ment a futamok nagyjából fele. Ez semmiképpen sem izgalmas, már csak azért sem, mert a cserében is van rizikó, hibalehetőség, mint ahogyan történt az Carlos Sainz esetében a zárófutamon. Ha több kerékcsere lenne, akkor ezzel együtt várhatóan az izgalom-faktor is fokozódna.
Kimi Räikkönen közepes keveréken a 2017-es teszten Jerezben

A tankolás megszűnésével csak az abroncsok cseréi jelentik normál esetben a boxutcai tartózkodást. A mostani helyzet szerint ha az élen autózó jelentős előnyt szerez a verseny korai szakaszában, akkor az egy kiállásnak köszönhetően - hacsak nem történik műszaki probléma - szinte biztosra vehető, hogy megnyeri a versenyt. Ez a jelenséget a 2017-es szezon során többször is látható volt elsősorban a Mercedestől, vagy éppen a Ferraritól. Ha kevesebb, mondjuk három keverék lenne összesen, az önmagában nem lenne megoldás az aktívabb boxutcai jelenlétre. Így, hogy bejött a hiperlágy inkább van rá némi esély, persze kérdés, hogy az verseny közben mennyit fog majd kibírni. A mai technológia bármilyen keverék megalkotására képes, így a Pirelli dönti el, hogy mit is szeretne.
Abroncsok a melegítő paplanok alatt

Sokan panaszkodnak a folyamatos spórolásra. A benzinnel értelemszerűen takarékoskodni kell, ugyanis nincsen tankolás, így az abroncs maradt az egyetlen mentsvár. Ha hosszú életű gumikat terveznének, attól mennyire lenne más a Száguldó Cirkusz? Azzal nem kéne spórolni, ezáltal minden versenyző agresszívabb lehetne? Ez valószínűleg így lenne, de a mostani csapatokat és erőviszonyokat látva aligha lenne bármi izgalmas és említésre méltó, olyan hatalmasak a különbségek. Ráadásul azokat a gumikat is óvni kéne bizonyos idő után, mégiscsak az egyik legfontosabb tényező az autón. Így hát nem marad más lehetőség, jöjjenek inkább a lágyabb keverékek. Ezen felül fontosabb lenne a kisebb csapatok felzárkóztatása az izgalmasabb versenyekhez. A több akció inkább így lenne garantált, a Pirelli döntése tehát érthető. Az idő majd eldönti, hogy igazuk lett, avagy sem. A szuperkemény keverék egyébként csak kiegészítő, így nem tervezik élesben alkalmazni, de ki tudja, talán annak is eljöhet az ideje. Fotók: F1
  • Címkék:
  • F1