2017. július 10. | 12:17

Tombol a nyár, az önkiszolgáló kézi mosók előtt pedig kígyóznak a sorok. Boldog-boldogtalan mossa a port-koszt az autójáról, de sokan nem is gondolnak arra, mekkora kárt tehetnek a fényezésben.

Ha szereted az autód, a fényezés nagyon kényes kérdés. A nagy lakkfelületek rendkívül sérülékenyek és könnyen lehet, hogy észre sem veszed, miközben kárt teszel benne. Főleg ilyenkor, nyáron a legkisebb mikrokarcok is látszanak a tűző nap fényében. Természetesen az esztétikumon kívül a fény az első védőréteg az autódon, így hatványozottan fontos annak megőrzése. Ez az egyszerűnek tűnő feladat is komoly odafigyelést igényel.

Hogyan csináljam?

Mivel egy autós oldalon vagy, így a gépi mosó remélem fel sem merült benned, még a mai modern mosórendszerek is gyakran karcokat okozhatnak. Érdemes találni tehát egy jó kézi mosót, vagy beszerezni otthonra egy magasnyomású mosópisztolyt, hiszen elengedhetetlen kellék. A megfelelő eszközök kiválasztása kulcsfontosságú, szerencsére itthon is egyre jobb minőségű autóápolási szerek kaphatóak. 

Amire szükséged lesz: 

  • Víz
  • Autósampon, vagy autótisztító hab
  • Felnitisztító, gumiápoló
  • Lakktisztító gyurma (maximalistáknak)
  • Mikroszálas, vagy természetes puha rongyok
  • Wax

Mielőtt nekikezdesz, érdemes levenni az ékszereket, karkötőket, karórát, így biztosan nem teszel kárt a lakkrétegben, illetve a legpuhább nadrágod vedd fel, hogy nekidőlhess az autónak. Most már készen állsz a mosásra, elengedhetetlen viszont a megfelelő helyszín és a jó időzítés. Nem érdemes a legnagyobb melegben nekiesni, a forró fényezés és a tűző nap korai száradáshoz vezet, az autódon pedig csúnya vízkőfoltok jelennek majd meg.

A mosási folyamat

Első lépésként mindig érintésmentes mosással kell kezdeni. Ennek célja a lehető legtöbb kosz eltávolítása a vízsugár segítségével. Célszerű nagynyomású mosót alkalmazni, de otthon a slaggal is elég szép eredményt lehet elérni, kellő odafigyeléssel. Széles vízsugárral, fentről lefelé érdemes haladni, hogy a kosz az autóról lefelé távozzon. 

Ezután habpisztollyal a lehető legalaposabban be kell szappanozni a járművet, hogy a maradék makacs szennyeződések is szépen feloldódjanak, elkerülve ezzel a felesleges csiszatolást. Ha vastag waxréteg van az autón, érdemes direkt ilyen célra készített autósampon után nézni, de bizonyos mosogatószerek olcsó alternatívát nyújthatnak. Ezután egy újabb öblítés már biztosan eltávolítja a kosz nagy részét.

Következő lépés az érintéses mosás. Egy újabb mosószeradag után mikroszálas ronggyal, egyenes mozdulatokkal, fentről lefelé mosd át az egész autót. A körkörös mozdulatok körkörös karcokat eredményezhetnek, amiket sokkal nehezebb eltávolítani, mint az esetleges egyenes vonalú sérüléseket. Érdemes gyakran kiöblíteni a rongyot, vagy több darabbal készülni, hogy az összeszedett pornak kevesebb esélye legyen karcolni. Érdemes az autót két részletre osztani, rendszerint az ajtók alsó vonala felett kevesebb a szennyeződés. Folyamatos bő vizes, bő szappanos mosás esetén nagy baj nem történhet, de a száraz fényezést bűn törölgetni. Ne feledd a küszöböket és a tanksapka mögött részt is áttörölni, végezz alapos munkát. Fontos, ha a rongyot véletlen leejted, egyből nyúlj másik után, a mikroszál azonnal összekapja a koszt és a port, az pedig egyenes út a mély karcokhoz. A végén egy alapos öblítés után már csak a legmakacsabb szennyeződésekkel kell elbánnod.

Finoman húzd végig a kezed a megtisztított felületen, ha durvának érzed, még apró szennyeződések vannak a lakkfelületen. Ilyenkor érdemes a lakktisztító gyurmát használni. Fontos, hogy ez esetben mindig síkosítani kell, erre kiváló a szappanos víz, gumikesztyűvel pedig elkerülheted a felesleges zsírosodást. A fényezéshez nyomva, lapos korongot formázva, egyenes mozdulatokkal át kell dörzsölni az autó egész felületét. Ha a gyurma koszos, csak félbe kell hajtani, elszigetelve ezzel a koszt a felülettől. A legvégén ismét érdemes egy gyors szappanos mosást alkalmazni. Apróságnak tűnik, de az eredmény magáért beszél.

Elérkezett a szárítás ideje. Szilikonos vízlehúzót csak tökéletesen tiszta autón szabad használni, legjobb megoldás a hosszabb szálú, nagyobb méretű mikroszálas törlőkendő. Az esetlegesen hátramaradt szennyeződéseket magába zárja, a vízcseppeket pedig hatékonyan felszívja. Az egyenes mozdulatok fontossága kiemelt, illetve nem szabad túl erősen a felületre nyomni a kendőt. 

A jól végzett munkát nem árt megőrizni, erre tökéletes módszer a waxolás. Érdemes jobb minőségű waxokat használni, nagyobb kiszerelésben hosszú ideig elég. Nem csak védi az autód fényezését, de gyönyörű fényes felület lesz az eredménye. Használata gyerekjáték, a dobozon jelzett ideig kell elemről-elemre haladni, egyenes mozdulatokkal. A műanyag alkatrészeket érdemes kerülni, nem mutat jól a száradt fehér wax a fényezetlen fekete elemeken.

Tisztíts alaposan!

Természetesen egy tiszta bódé mellé fontos, hogy a kerekek is csillogjanak. A felnitisztító kiválasztása kényes feladat, komoly károkat okozhat a rosszul megválasztott tisztítószer. Minden esetben tájékozódj, mielőtt leemelnél valamit a polcról. Tisztítás után a felület áttörlése kulcsfontosságú, a polír nagyon csúnyán tud vízkövesedni. A gumiápolók kérdése egyszerűbb, egy neked szimpatikus típus biztosan tenni fogja a dolgát.

Egy jó mosás hosszú ideig is tarthat, de ha odafigyelsz, az eredmény biztosan kárpótol. Ennyit megérdemel az autód, figyelj rá oda!