2017. július 28. | 12:35

Amerikában, ahol kevésbé számít az autók fogyasztása, népszerűbbek a négyévszakos gumiabroncsok, Európában viszont más a helyzet

A téli gumik teszteléséről és az aktuális fejlesztésekről már számtalan cikk íródott és sok helyen olvashattunk róluk. Viszont csak kevesen gondolják, hogy nem mindenhol van akkora jelentősége a téli gumiknak mint például hazánkban. Alapvetően persze az időjárási viszontagságok és az évszak változások miatt, de ennél sokkal többről is szó van. Jean-Pierre Jeusette válaszolta meg ezt az összetett kérdéssort, amiben arra voltunk kíváncsiak, miért ilyen nagy a különbség az európai gumiabroncs gyártás és az USA gumivásárlási szokásai között.

A riportra a luxemburgi fejlesztőbázisán egy nagyszabású termékbemutató és tesztelés során került sor, ahol egy mindenre kiterjedő sajtótájékoztatóra is sor került. A teszt érdekessége volt többek között az akkor bemutatott Ultragrip 9 típusú téli gumiabroncs, amely még a nyári időjárási viszontagságokban is remekül szerepelt és meggyőzte a szakembereket. A gumiabroncsok újítása között leplezték le azt a gumikon szereplő hópelyhet is, amely a gumik kopását hivatott jelezni. A gumi-hópehely olyan mélységű mint a biztonságos gumimélység, így ha az eltűnik, a téli gumiabroncsokat le kell váltani.

Van-e téli gumi Amerikában?

A demonstráció utáni teszteléssel egybekötött sajtótájékoztatón bárki feltehette kérdéseit a luxemburgi fejlesztőközpont vezetőjéhez: Jean-Pierre Jeusette-hez. Az egyik kérdésben felmerült, hogy a téli gumik piaca miért összpontosít Európára és mi a helyzet az Egyesült Államokban. A vezető tájékoztatta a közönséget, hogy az USA államok többsége a több évszakos (négyévszakos) szettekre van ráállva az ottani időjárási viszontagságok és az úttakarítási gyakoriságok miatt, ezért van nagyobb jelentősége a téli gumi kínálatnak az európai piacon. Egyedül Kanadában kezd fellendülni a piac, de még ott is csak kis mértékben – annak ellenére, hogy óriási hóviharok vannak arrafelé is. Jean-Pierre elmondta, hogy a gumijaik mínusz 10-15 fokban, száraz úton is jobban teljesítenek társaiknál és a négyévszakos szetteknél, ott mégsem pörög még úgy a piac mint Európában.

A zajkibocsájtásra is rákérdeztünk és kiderült, hogy bár az USA-ban nincs szabályozva a zajkibocsájtás úgy mint Európában, a kerekeknél ugyanolyan technológiát használnak ott is, így zajkibocsájtás tekintetében az ottani gumik is az itteniekkel megegyezőek. Egyedül Ázsiában (Japán és Kína) fontos különösebben a jármű belsejében hallható zaj. Ott valamiért érzékenyek erre a vásárlók.

Fotó: Pixabay

A téli gumik is csökkenthetik a benzinköltséget

A tesztelések során bebizonyosodott, hogy az Ultragrip 9 gördülési ellenállása javult. A gyártónak ugyanis nem titkolt célja, hogy a teszteken és a magazinokban is jól szerepeljen a címkéken látható értékeivel. A célirányos fejlesztésük során a gumik belsejét és szerkezetét is úgy alakították ki, hogy javuljon a gördülési ellenállás így csökkentve a fogyasztást. Ráadásul biztonságosnak és a téli utak viszontagságainak megfelelő bordázattal rendelkezőnek is kell lennie a kerekeknek.

Végezetül utána szerettünk volna járni, hogy mik az ajánlásai a gyártónak a használt téli gumikra, meddig lehet használni egy téli gumi szettet. Személy szerint a vezető beosztású Jeusette úgy nyilatkozott, hogy akár évekig is használható a gumi ha a tapadása még kiváló – ezt pedig a bordázat vastagságával tudjuk ellenőrizni. Az új típusokon ezt az a bizonyos hópehely is jelzi. Az öregedési probléma elhanyagolható – a tárolás függvényében. Szárazon, tisztítottan, sötét helyen kell tartani, hogy az ózon is minél kevésbé támadja, mert attól jobban keményedik. A 10-15 év múlva is felhasználható gumit azért már érdemes lecserélni, annak ellenére hogy még használhatóak és közlekedhetünk vele, szinte biztos, hogy az újabb modellek sok új technikai fejlesztést tartalmaznak amivel még biztonságosabbá válhat a vezetés.

Forrás: Autógumiakció.hu

Pixabay