2020. július 12. | 18:41

Az olasz istálló szenvedése tovább folytatódott Ausztriában. A győzelem Lewis Hamiltoné lett.

A koronavírus miatt az idei második versenyt is az osztrák Red Bull Ringen rendezték meg Spielbergben (most azonban Stájer Nagydíj néven) – ilyen korábban soha nem volt a Forma-1 történetében, hogy egymás után két futamot is ugyanazon a helyszínen tartsanak. A nagy kérdés ezúttal az volt, hogy vajon a Red Bullnak sikerül-e elkapnia a Mercedest és a Ferrari lefarag-e valamennyit a két másik topcsapathoz viszonyított hátrányából.

De nem csupán ez tartotta izgalomban a rajongókat, hanem a héten bombaként robbant hír is, amely szerint Alonso visszatér a 2021-es szezonra korábbi sikereinek helyszínére, a Renault-hoz. A csapattal két bajnoki címet is szerzett 2005-ben és 2006-ban. Továbbá a szezon végén a Ferraritól távozó, négyszeres bajnok Sebastian Vettelnek továbbra sincs még helye a következő évi rajtrácson, ami szintén nem hagyja nyugodni a közvéleményt. De hogy mi lesz vele, az a jövő homályába vész egyelőre.

Az időmérő: a Ferrari esőben sem brillírozott

A szép napos időben megtartott első két szabadedzéssel ellentétben, az időmérő napjára megérkezett a meteorológusok által pontosan megjósolt hidegfront és vele együtt a szakadó eső. Ez komoly izgalmakat helyezett kilátásba. Olyannyira, hogy eleinte arról beszéltek, a mostoha körülmények miatt nem is tartják meg az időmérőt. A harmadik szabadedzés elmaradt, de némi késéssel az időmérőre végül elengedték a versenyzőket.

Az eső miatt már az első percben kirajzottak a pályára a pilóták és elkezdték ízlelgetni az ismeretlen körülményeket. A legelső, akinek problémái akadtak a vízzel Roman Grojean (Haas Ferrari) volt, aki legelső mért körén kicsúszott a kavicságyba. Tudta ugyan folytatni, de csak a bokszutcáig, műszaki okok miatt őt már nem láttuk többet körözni a pályán az időmérőn.

A köridők folyamatosan javultak, ahogy az autók körről-körre több és több vizet szorítottak ki az ideális ív(ek)ről. Eleinte úgy tűnt, hogy a Ferrari majd most megmutatja, hogy tudnak, ha akarnak, de Leclerc és Vettel legjobb időit hamar elkezdték megjavítani a többiek. Az olasz istálló beleszürkült a középmezőnybe. Az időmérő első részében aztán Giovinazzi falnak csapta az autóját, ami miatt néhány másodperccel korábban lefújták a Q1-et. Ki kell emelni a McLaren előkelő helyeit és a Williamsszel versenyző George Russel teljesítményét is, aki életében először jutott tovább a Q1-ből. Meglepetésre Perez nem találta a ritmust az esőben, ki is esett.

Időmérő Q1 eredmény:

Az erősorrend a Q2-ben sem változott számottevően, továbbra is Hamilton és Verstappen diktált, a Ferrarinak pedig ezúttal sem ment. Már a Q2 felénél előre borítékolható volt, hogy ezúttal is idő előtt búcsúzik legalább az egyik Ferrari. Búcsúzott is, de ezúttal Vettelnek kedvezett a szerencse és a monacói esett ki. Rendkívül beszédes, hogy Leclerc a Ferrarival csupán 8 ezredmásodperccel tudta megelőzni a Williams brit pilótáját és 1,8 másodperccel (!) volt lassabb, mint Hamilton. A csapatfőnök Mattia Binotto nem volt boldog, de bizonyára Leclerc sem. Ellenben Vettel valószínűleg kétszeresen mosolygott a sisak alatt.

Időmérő Q2 eredmény:

Az időmérő utolsó szakaszára a körülmények még tovább romlottak, senkinek nem volt egyszerű dolga a pályán. Az utolsó körökben úgy tűnt, hogy Verstappen a Red Bullal elkaphatja a Mercedest és sikerülhet megszerezni a pole pozíciót, ám a holland az utolsó kanyarban elvesztette uralmát az autója fölött a leggyorsabb körén és kis híján összetörte magát. Carlos Sainz – pályafutása során először - a McLarennel bejött Bottas elé a harmadik helyre. A McLaren ismét a topcsapatok között idéntől? A címvédő Hamilton pedig a körülményekhez képest űridővel és hatalmas, 1,2 másodperces előnnyel biztosította be magának az edzéselsőséget és mutatta, hogy mindenkinél jobb a mezőnyben. Vettelnél viszont minden Q3-ba bejutó pilóta gyorsabb volt.

Időmérő Q3 eredmény:

A futam: A Stájer Nagydíj kész katasztrófa volt a Ferrari számára

A futam napján ismét száraz körülmények várták a versenyzőket, ami természetesen azt is jelentette egyben, hogy az időmérőn látott erőviszonyok megváltozhatnak a futamra. Ami a rajtsorrendet illeti, Lando Norris három rajthelyes büntetéssel csak a kilencedik helyről kezdhette meg a futamot a szabadedzésen bemutatott sárga zászló melletti előzésért. Az egyébként is szenvedő Leclercet is hátrébb sorolták három hellyel, ami miatt feltartotta az időmérőn Daniil Kvyatot. Giovinazzi pedig az időmérőn megtörte az autóját, abban váltót kellett cserélni, amiért 5 rajthelyes büntetést kapott, ám nem változtatott a sorrenden, mert Grojean, akinek egész éjszaka dolgoztak az autóján, csak a bokszutcából indult.

Stájer Nagydíj rajtsorrend:

A rajt pillanatai nyugisak voltak, de a nyugalom nem tartott sokáig, mert az első kanyarokban összeakadt a két Ferrari. A tizennegyedik helyről induló Leclerc nagyon hamar előrébb szeretett volna jutni és talán túl agresszív volt. A még összetorlódott mezőnyben egy jobbos kanyarban beért Vettel mellé, a kerékvetőre kényszerült, ami megdobta az autóját. Nekirepült a csapattársának, mindkét Ferrari megsérült, mentek rögtön a bokszba. Leclerc autóját még megfoltozták, de Vettel már nem tudta folytatni a futamot. A törmelékek miatt bejött a Safety Car is.

TOP 10 a rajt után: Hamilton, Verstappen, Sainz, Bottas, Albon, Ocon, Ricciardo, Gasly, Stroll és Norris

Az újraindítást követően a másik Ferrari is feladta a küzdelmet, gyakorlatilag Leclerc hazavágta az olaszok hétvégéjét. Az FIA megúszta az incidens vizsgálását. A következő körökben a McLarenre irányult a figyelem, látványosan lassabb volt mindkét versenyzőjük, mint a körülöttük lévők, pedig az időmérőn mutatott teljesítményük nagyon meggyőző volt. A harmadik helyről rajtoló Sainzot például Bottas, majd Albon is könnyedén megelőzte, de Norris is csak feltartotta a mögötte levőket.

Eközben Hamilton magabiztosan körözött az első helyen és sorra húzta be a leggyorsabb köröket. Őt Verstappen a második, Bottas pedig a harmadik helyen követte biztos, körről-körre növekvő távolságban. Ocon és Ricciardo is utolérték az ötödik helyen autózó Sainzot. Az ausztrál teljesítménye azért is kivételes, mert ő a többiekkel ellentétben nem lágy, hanem közepes gumikon volt.

TOP 10 a 24. körben: Hamilton, Verstappen, Bottas, Albon, Sainz, Ricciardo, Ocon, Stroll, Perez és Norris

A 25. körben Verstappen kezdte a kerékcseréket, amit csupán egy hely elveszítésével meg tudott tenni és visszajött a harmadik helyre Albon elé, akkora előnye volt a top 3-nak. A verseny harmadik kiesője a Renault-val versenyző Ocon volt, akinek műszaki okok miatt fel kellett adnia a küzdelmet. A Red Bull kerékcseréjére Hamiltonnal reagált a Mercedes, aki a második helyre jött vissza Bottas mögé és nagyon hamar új erőre kapott a közepes keveréken, futott is egy leggyorsabb kört hamarosan.

A többiek a 33. körben kezdtek el szállingózni új gumikért a bokszba, ebből arra lehetett következtetni, hogy valószínűleg mindenki megoldja egy kerékcserével a versenyt. Amikor Bottas is kijött friss papucsokért, visszaállt a top 3 korábbi sorrendje: 1. Hamilton, 2. Verstappen és 3. Bottas. A 38. körben Ricciardo – aki közepeseken rajtolt – lágy gumikat kapott a bokszban, így arra lehetett számítani, hogy nagyon gyors lesz a verseny második felében.

TOP10 az első kerékcserét követően: Hamilton, Verstappen, Bottas, Albon, Ricciardo, Perez, Stroll, Sainz, Norris és Kvyat

Perez produkálta a verseny következő izgalmas pillanatát, a kerékcseréje után éppen Sainz elé érkezett vissza a pályára. A meleg gumikon lévő spanyol természetesen megelőzte, de a mexikói nem hagyta annyiban és néhány kanyarral később külső íven visszaelőzte a McLarenes pilótát. Látványos manőver volt, talán az egész verseny legszebb pillanata.

Perez volt továbbra is a főszereplő, később megelőzte Ricciardót is (ő mégsem lett olyan gyors a lágyakon), majd az 52. körben már a negyedik helyen autózó Albont vette célba. Nem szabad elfelejteni, hogy a 17. helyről rajtolt! Hamilton továbbra is magabiztosan körözött az első helyen, Verstappen 6 másodpercre lemaradva a másodikon, őt Bottas követte a harmadik helyen szintén 6 másodperccel lemaradva.

TOP 10 tíz körrel a vége előtt: Hamilton, Verstappen, Bottas, Albon, Pérez, Ricciardo, Stroll, Sainz, Norris és Kvyat

Ami a McLarent illeti, a hűvös időben tartott Stájer Nagydíj megmutatta, hogy mégsem olyan gyorsak, mint ahogy az az előző osztrák futamon vagy a mostani időmérőn látszott, „csak” a 8. és 9. helyen köröztek. Verstappen reményei a győzelemre néhány körrel a vége előtt teljesen elszálltak (eddig sem volt túl sok), mert az egyik kerékvetőn megsérült az első szárny oldallapja, elkezdett még jobban leszakadni Hamiltontól. A mögötte haladó Bottas vérszemet kapott és rohamtempóban kezdett feljönni rá.

A 66. körben Bottas utol is érte a hollandot, majd erőből meg is előzte. De Max Verstappent nem kell félteni, hamar visszavette a második helyet. Az első próbálkozást megúszta, de a következő körben a másodikat már nem, a finn könnyedén elment mellette. Verstappent ki is hívták friss gumikért, hogy legalább a leggyorsabb körért járó plusz 1 pont meglegyen. A csere számára nem járt pozícióvesztéssel, de végül nem tudta megfutni a leggyorsabb kört.

A verseny vége további izgalmakat hozott. Pérez elkapta Albont és megpróbálkozott a megelőzésével. Összeütköztek, a mexikói szárnya megsérült, a szerencsének köszönhető, hogy Albon nem farolt ki az incidens következtében. Stroll hibázott az utolsó körben (eközben Hamilton megnyerte a futamot) és ezt kihasználva Norris megelőzte őt, majd Ricciardót és végül a sérült szárnnyal autózó Pérezt is, aki elbukta az ötödik helyet. Norris bravúrosan vezetett az utolsó körökben, kanyarokban.

A Stájer Nagydíj végeredménye:

F1-es pilóták pontversenyének állása:

Konstruktőri világbajnokság állása:

  • Címkék:
  • F1