2022. augusztus 13. | 09:51

„Kedves Gábor!

Szeretném lecserélni a lassan 27 éves Honda Civic autómat. Sokat közlekedem városban, rövid távokon, így mindenképpen benzinest szeretnék. Fontos szempont, hogy megbízható autó legyen, aminek nem horrorisztikus a fenntartási költsége, de nem is egy tucat autó. Körülbelül kétmillió forintot költenék a vásárlásra. A legjobban a Lancia Delta tetszett meg, ez tűnik egyelőre a befutónak, de sajnos nagyon kevés az információ arról, hogy milyen a típus használtként.

A Volvo S40/V50 került a dobogó második fokára, de benzinesből elég kicsi a választék. Harmadik helyezett a Chevrolet Cruze, amely sokkal kevésbé vonzó opció, de viszonylag nagy belőle a választék, és talán nem annyira szürke megjelenésű, mint egy korabeli Ford Focus. Természetesen felmerült még az újabb Honda Civic lehetőségként, de ezek mintha túl lennének árazva. Mi a véleménye erről a három, illetve négy típusról? Melyikben érdemes tovább gondolkodni, illetve milyen motorral választaná? Esetleg, ha van olyan típus, amit ajánlana, szívesen fogadnám az ötleteit.

Köszönettel,

Gábor”

Kedves Gábor!

Megértem a felállított sorrendet. Ha a forma alapján kellene rangsorolni ezt a három típust, nálam is hasonló lenne az eredmény. Ez teljesen szubjektív, de van, akinek fontos szempont, másnak meg egyáltalán nem. Az alapkoncepciót is jónak tartom a feladathoz, én is lehetőleg szívó benzines motorral szerelt autót választanék a gyakori rövid távolságokhoz, de azt figyelembe kell venni a karbantartásnál, hogy ez a használati mód ezeknek sem tesz kifejezetten jót, csak legfeljebb kevésbé árt, mint a turbós, illetve dízelmotorral szerelt autóknak.

A Lancia és a Volvo típusai új korukban talán inkább prémiumnak számítottak, mint a Chevrolet. Ezzel összefüggésben ezeknél a márkáknál a későbbiekben kicsit magasabb és esetenként költségesebb fenntartási igényre lehet készülni. Nekem személy szerint szimpatikus a Cruze annak ellenére, hogy Európában már rég nem forgalmazzák a márkát sem. Bár nem különleges a formája, a beltere eggyel magasabb árkategóriájú autók minőségét idézi, persze felszereltségi szinttől függően.

Mivel egyik esetben sem kifejezetten fiatal autókról van szó, érdemes alaposan megnézni a korábbi karbantartások rendszerességét, és az esetleges korábbi sérülések, valamint rozsda nyomait.

Ami még eszembe jut, a Lancia Delta közeli rokona, a második szériás Fiat Bravo, hasonló motorokkal, kicsit kevésbé extravagáns külsővel, ugyanakkor egész jó minőségű és mégsem túl gyakori típus.

Kép: Depositphotos

Szintén viszonylag ritka típus a háromajtós Kia Pro Cee'd, kicsit sportosabb hátsó résszel az ötajtós Cee'd-hez képest. Ennek első szériája, még a módosított elejű ráncfelvarrott változat is beleférhet a megadott keretbe. Ha kevésbé fontos az eladhatóság (Magyarországon nem nagyon kedveli a piac a 3 ajtós alsó-középkategóriás típusokat), akkor viszonylagos egyszerűsége és megbízhatósága miatt régi Pro Cee’d is jó választás lehet.


Felkai Gábor: ötven éve az autók körül!

Közel harminc éve foglalkozom autókkal legalább hobbiszinten, illetve kereskedőként. Valójában azonban már két éves koromban is elsősorban az autók érdekeltek, ha így nézem, inkább ötven éve. Több mint 50 saját autóm volt, amióta jogosítványt szereztem, ehhez adódik jó néhány további típus, amelyeket rendszeresen használtam rövidebb-hosszabb ideig, és lassan 20 éve veteránozom is.

A számok talán soknak tűnnek, pedig valójában érteni nem lehet az autókhoz, legfeljebb az átlagosnál kicsit több ismerettel rendelkezni róluk. Ezt a kis pluszt szívesen megosztom bárkivel, ha megírja vásárlással, eladással és típusválasztással kapcsolatos kérdését az info@alapjarat.hu címre. Amennyiben írsz nekünk, az megjelenik majd az Alapjárat.hu felületein, hogy mások is okuljanak.