2022. július 03. | 12:00

Kirepültek a családi fészekből a gyerekek, közeleg a nyugdíj, és jó volna, ha beférne hátra a bicikli anélkül, hogy kivennéd az első kereket. Kedves silver age közönség, az Active Tourer nektek szól!

Hiába hozza az X3, X4, X5, X6 a BMW eladásinak nagy részét, szerencsére gondolnak még a nagyzolást kerülő, józan családi autót kereső márkafanatikusokra. Persze kimagasló vezetési élményt nem érdemes keresni az M Sport csomag miatt látszólag erőtől duzzadó, alapból elsőkerék-meghajtású, keresztmotoros Active Tourerben, azonban csendes és komfortos utazásra, praktikus beltérre joggal számíthatunk.

BMW 223i Active Tourer teszt 2022

De mégis mi keresnivalója van a BMW-nek egy haldokló szegmensben? A 2014-ben bemutatkozó, első szériás 2-es Active Tourer számos új vevőt hozott a márkának, később a tehetős nagycsaládosok buktak rá a hétüléses Grand Tourerre. A SUV-mánia kellős közepén 630 ezer darabot azért eladtak belőle, ezek 88%-a Európában kelt el. Egyedüli konkurense a Mercedes-Benz B-osztály, ami az A-osztállyal együtt vélhetően utód nélkül marad, tehát nagyon úgy fest, hogy hamarosan az Active Tourer lesz az egyetlen opció a kompakt, prémium egyterű kategóriában.

Hódfog nélkül is biztosan vinnék

Az UKL2-es platform a már említett, első generációs 2-es Active Tourernél mutatkozott be, ugyanezt kapta az utód is, tehát nem meglepő, hogy a tengelytáv maradt 2670 milliméter. A hossza viszont 32 milliméterrel gyarapodott (4386 mm), 24 mm-rel szélesebb (1824 mm), 21 mm-rel magasabb lett (1576 mm), a nyomtáv elöl 25, hátul 26 mm-rel nőtt. Enyhe finomhangoláson mentek keresztül az alapból LED-es, felárért adaptív első fényszórók, a hátsó traktus a kamu kipufogóvégektől mentesült, ennél letisztultabb nem is lehetne.

BMW 223i Active Tourer teszt 2022

Presztízsszempontból, vagy a kínai vásárlók tetszésének elnyerése érdekében a vesék elnagyolása nem maradhatott el. A hűtőmaszk lamellái egyébként képesek elzárni a levegő útját, ezzel csökkentve a légellenállást, sőt az i4-en megjelent, megszokást igénylő kilincsek és a síkra burkolt alváz is ezt a célt szolgálják, így jön ki a 0,26-os légellenállási együttható, ami kifejezetten jónak számít a kategóriában. Az M Sport csomagot 1 182 000 forintért én nyugodt szívvel elengedném, ahogyan a 19 colos, 597 800 forintos könnyűfém felniket – valójában nem sokat rontottak a komforton, de valahogy az alap, 16 colos felnik egy húsos gumival szerelve racionálisabb választásnak tűnnek számomra.

Fejedelmi utastér

Az elődmodellhez képest nagyobb lett a fejtér és a válltér, elöl a magas üléspozíció és körben a nagy üvegfelületek növelik a térérzetet. A legjobban mégis akkor járunk, ha a hátsó sor fejedelmi kényelmét élvezzük, ugyanis akad hely a lábnak, a háttámlák dőlésszöge változtatható, sőt, 130 mm-es sínen mozgatható az ülőlap (101 400 forintért).

BMW 223i Active Tourer teszt 2022

Az elektromos csomagtérajtót alapáron adja a 2-es Active Tourer, az elektromos vonóhorogért 340 000 forintot kell fizetni. A villanyos rásegítést nem tartalmazó motorváltozatok 470 literes csomagtérrel szolgálnak, a 40:20:40 arányban ledöntött hátsó ülésekkel nem egészen sík, 1455 literes teret is nyerhetünk. A lágy hibrid 220i, 223i és a plug-in hibrid modellek esetében viszont 415-1405 literre csökken a hasznos tér mérete.

BMW 223i Active Tourer teszt 2022

A BMW iX-ből átemelték az ívelt kijelzőkettőst, ami a kormány mögött 10,25, a műszerfalon 10,7 colos képet ad a rajta futó legújabb, 8-as iDrive-val. A gombok szinte teljesen eltűntek, a vastag markolatú, számomra kedves M-es kormányon találjuk talán a legtöbbet, illetve a könyöklőn, ahol a központi rendszer vezérlését segítő, tekerőtárcsát sem érdemes már keresni. A nyitható könyöklőben éppen, hogy elfér a forgalmi, a lebegő konzol alatt található rekeszt a saját oldaladról elérni macerás, átnyúlva a könyöklő felett talán valamivel egyszerűbb.

BMW 223i Active Tourer teszt 2022

Az indukciós töltő állítva fogadja az okostelefont, sőt egy füllel rögzíteni is tudjuk azt. Az Apple Carplay és Android Auto vezeték nélkül gördülékenyen működik, további töltési lehetőséget elöl-hátul két-két USB-C csatlakozó ad. A Vernasca bőrkárpit elegáns hangulatot kölcsönöz az igényesen összeszerelt beltérnek 439 000 forintért, viszont mint sejthető volt, igen hamar koszolódik.

Ne forszírozd

Benzines motorvariánsok terén az 1,5 literes, turbós, háromhengeres alapmotort kapja a 218i és a 220i, a 223i-hez viszont egy 1998 köbcentis, négyhengeres turbómotort társítanak. A két erősebb benzinesnek 48 voltos lágy hibrid rendszer segít a spórolásban, a generátor/villanymotor 19 lóerővel és 55 Nm-rel képes becsatlakozni a hajtásba. A rendszer összteljesítménye így 218 lóerő és 360 Nm, utóbbi 1500-as és 4000-es fordulatszám tartomány között jelen is van, rugalmasan használható motort eredményezve. A fogyasztásmérő vegyes használat során 8,2 literes átlagot jelzett, ami plusz-mínusz 1-2 literrel változtatható attól függően, hogy városban vagy országúton használjuk inkább.

BMW 223i Active Tourer teszt 2022

Manuális váltó nincs a kínálatban, az összes Active Tourer a hétfokozatú, duplakuplungos automatát kapja, választható hangolással. A tesztautóban az 50 700 forintos Sport verzió volt, lehet, hogy ebből kifolyólag volt nehéz ráérezni a működésére. Alapvetően selymesen teszi a dolgát, de finom elindulásoknál késve reagál, ilyenkor a sofőr több gázt ad, majd hirtelen észhez tér a váltó és agresszíven lódulunk meg előre. Ugyanez igaz a fékpedál adagolhatóságára, ugyanis fékezésnél a motorfék kiismerhetetlen módon, különböző mértékben csatlakozik be a lassításba. Ezen lehetne még finomítani.

Igényes futómű

A 6,9 másodperces sprint egészen tisztességes érték egy egyterűtől. A teljesítménye tényleg minden helyzetben elegendő. A fronthajtásos tesztautó első kerekei hajlamosak elkönnyülni padlógázas gyorsításoknál, kereszteződésből kikanyarodva, ám az elektronika azonnal lekezeli a helyzetet. Nagyobb stabilitás érhető el a 223i esetében opcionális, xDrive összkerékhajtással, ez az erősebb, 223d gázolajos és a plug-in hibrid verzióknál alap.

BMW 223i Active Tourer teszt 2022

Ahogyan a 19 colos, vékony falú gumival szerelt felnik, úgy a valamivel feszesebb, M Sport futómű hátránya sem tűnt fel a töredezett magyar utakon. A BMW-s gének azért nem vesztek ki az Active Tourerből, viszont az elöl MacPherson, hátul multilink futómű és a közvetlen kormányozhatóság ellenére nem lesz versenyautó, de nem is ezzel a céllal készült.

Ár és összegezve

A családi kombik, egyterűek helyét szép lassan a sokszor túlzásokba eső, kihasználatlan szabadidő-autók veszik át. Örvendetes viszont, hogy a bajorok számolnak még a kompakt egyterű kategóriával, ami a digitalizációs kihívásokra is naprakészen reagál, tágas és jól variálható utasteret kínál, ráadásul dízel, benzines és plug-in hibrid hajtás is elérhető hozzá. Fogyasztásban biztos, hogy a többi motorvariáns jobban teljesít a 223i-nél, teljesítményben, vezethetőségben viszont a legtöbbet ez adja. Az elsőkerekes modell listaára 13 224 000 forinttól indul, a tesztautó azonban 4 259 000 millió extrát kapott, amivel 17 483 000 forintra kúszott fel az ára.

A 2-es Active Tourer listaárai így alakulnak a különböző motorváltozatokkal:

  • 218i - 11 360 000 Ft
  • 220i - 12 160 000 Ft
  • 223i - 13 500 000 Ft
  • 223i xDrive - 14 226 000 Ft
  • 218d - 12 570 000 Ft
  • 223d xDrive - 14 950 000 Ft
  • 225e xDrive PHEV - 14 560 000 Ft
  • 230e xDrive PHEV - 15 560 000 Ft

A BMW X4 M Competition teszvideónkat itt találod:

BMW 223i Active Tourer (2022)

  • Lökettérfogat: 1998 cm3
  • Hengerek/szelepek: 4/16
  • Max. teljesítmény: 218 LE
  • Max. forgatónyomaték: 320 Nm
  • Hossz./szél./mag.: 4386/1824/1576 mm
  • Tengelytáv: 2670 mm
  • Saját tömeg: 1545 kg
  • Gyári vegyes fogyasztás: 6,6 l/ 100 km
  • Tesztfogyasztás: 8,1 l/100 km
  • CO2 kibocsátás: 137-149 g/km
  • Végsebesség: 241 km/h
  • 0-100: 7 s