2021. február 27. | 13:50

Tudtad, hogy egykori mezőgazdasági termelő, banki alkalmazott, és stand-up humorista szerepelt a Forma-1-es mezőnyben?

A Forma-1-ig eljutó autóversenyzők közül sokan már egészen kis gyermekként ismerkedni kezdenek a gokarttal, majd az alacsonyabb kategóriákon keresztül jutnak el a legjobbak közé. Nem mindenki számára vezet egyenes út a Száguldó Cirkuszba – következzen most 10 olyan pilóta, akik különös foglalkozást űztek F1-es pályafutások előtt.

10. Romain Grosjean – banki alkalmazott

Romain Grosjean nevét még a Forma-1-es futamokat rendszertelenül követők is egy életre megjegyezték. A francia pilóta a 2020-as Bahreini Nagydíjon szenvedett horrorisztikus balesetet, melynek képei bejárták a világsajtót. Grosjean 2021-re nem kapott szerződést egyetlen F1-es istállótól sem kapott szerződést, a hírek szerint az IndyCar sorozatban folytathatja karrierjét.

A francia pilóta autóversenyzői pályafutását megelőzően egy svájci bankban dolgozott, ahol vagyonkezelőként az emberek befektetési portfóliójával foglalkozott. Romain Grosjean Forma-1-es debütálására 2009-ben, a Renault színeiben került sor. Ekkor még nem tudta megvetni lábát a Száguldó Cirkuszban, így egy időre visszatért a pénzügyi szektorba. 2011-ben övé lett a GP2 bajnoki címe, majd a Lotus Renault szerződést kínált neki a következő idényre. Grosjean F1-es karrierje során összesen 10 alkalommal állhatott fel a dobogóra.

9. Jim Clark – mezőgazdasági termelő

A kétszeres világbajnok Jim Clark szülei a mezőgazdaságban tevékenykedtek, így az autóversenyzés megkezdése előtt Clark is a földeken kezdett dolgozni. Összesen közel 5000 hektáros terület, 800 bárány és 500 szarvasmarha tartozott a felügyelete alá. A mezőgazdasági munkák mellett Jim Clark belekóstolt az autóversenyzésbe is, ez a világ pedig elég hamar magával ragadta.

A Forma-1-ben az 1960-as idény közepén, a Holland Nagydíjon mutatkozott be. Jim Clark 1963-ban és 1965-ben világbajnoki címet ünnepelhetett a Lotus csapatával. 1968. április 7-én, egy Hockenheimben rendezett versenyen életét vesztette. A legendás pilóta pályafutásáról ide kattintva olvashatsz többet.

8. George-Francis Servoz-Gavin – síoktató

A „Johnny” becenéven ismertté vált francia pilóta Grenoble városában, az Alpok lábainál látta meg a napvilágot. Ezen a környéken minden a hófödte hegycsúcsokról, hívogató lejtőkről szól, így nem okoz nagy meglepetést, hogy Servoz-Gavin fiatalkorában síoktatóként tevékenykedett.

A francia versenyző az 1967-es Monacói Nagydíjon debütált a Forma-1-ben, ahol rögtön az első versenyén bizonyította tehetségét. 1968-ban Monzában megszerezte F1-es pályafutása egyetlen dobogóját a Matra színeiben, majd egy évvel később ő lett a Forma-2 1969-es bajnoka.

7. Heinz-Harald Frentzen – temetkezési vállalkozó

Heinz-Harald Frentzen 1994 és 2003 között egy évtizeden át versenyzett a Forma-1-ben, többek között a Sauber, a Williams és Jordan színeiben. Pályafutása során három futamgyőzelmet, és tizennyolc dobogós helyezést ünnepelhetett. Frentzen később feltűnt a Német Túraautó Bajnokság (DTM), valamint a Le Mans-i 24 órás küzdelmeiben is.

A német versenyző családja temetkezési vállalkozást üzemeltet Mönchengladbachban, ahol a Frentzen F1-es karrierje előtt, alatt és után is dolgozott. Kissé morbid a kérdés, de vajon milyen lehet egy Forma-1-es autó után egy halottaskocsi volánja mögött ülni?

6. Giuseppe Farina – lovassági tiszt

Az első Forma-1-es idény világbajnoka, Giuseppe „Nino” Farina, az ötvenes évek nagy versenyzőihez hasonlóan gazdag családból származott. A família buszgyártással foglalkozott, Farina azonban egy ideig az olasz hadseregben szolgált lovassági tisztként. Ezt a posztot elhagyva a négylábú állatnál nagyobb lóerővel rendelkező gépekre váltott.

1950-ben megnyerte az első hivatalos Forma-1-es futamot Silverstone-ban, majd az idény végén világbajnoki címet ünnepelhetett a kor domináns autója, az Alfa Romeo volánja mögött.

5. Tony Brooks – fogorvos

Charles Anthony Standish Brooks 1956 és 1961 között a BRM, a Vanwall, a Ferrari és a nem gyári Cooper színeiben szerepelt a Forma-1-ben. 39 világbajnoki futamon állt rajthoz, 6 futamgyőzelmet és 10 dobogós helyezést ünnepelhetett. Autóversenyzői pályafutását megelőzően – édesapja nyomdokaiba lépve – a fogászatban dolgozott. Előfordult, hogy egy alsóbb kategóriás versenyt megelőzően készült az egyik vizsgájára. A történet érdekessége, hogy Brooks a futamot is megnyerte, majd az iskolai megmérettetést is sikerrel vette.

4. Jonathan Palmer – orvos

A 64 éves brit üzletember – akinek fia, Jolyon Palmer is szerepelt az F1-ben – 1983 és 1989 között hét idényt húzott le a Száguldó Cirkuszban. Palmer az autóversenyzői pályafutásának kezdetével egyidőben orvosként dolgozott a Cuckfieldben, majd a Brightonban található kórházban. 1981-ben megnyerte a Brit Forma-3-as bajnoki címet, egy évvel később pedig már a Williams Forma-1-es autóját tesztelhette. Maradandót nem tudott alkotni a királykategóriában, összesen 14 világbajnoki pont szerepelt a neve mellett.

3. Nigel Mansell – repüléstechnikai mérnök

Amíg Senna és Prost Forma-1-es dicsősége eleve elrendeltnek látszott, Mansellnek rengeteg kétkedőt kellett meggyőznie. Meg kellett küzdenie az anyagi támogatás hiányával, ám elkötelezettsége már a korai szakaszban egészen nyilvánvaló volt. Egyszer eltörte a nyakát egy Formula Ford versenyen. Az orvosok azt mondták, szerencséje volt, hogy nem bénult le. Ő nem ijedt meg ettől, távozott a kórházból és visszatért a versenyzéshez. Ezt a megalkuvást nem tűrő hozzáállást a királykategóriában is kamatoztatni tudta.

1992 F1-es világbajnoka fiatalabb korában számos különböző munkát vállalt, hogy finanszírozza versenyzői ambícióit. Mansell dolgozott repüléstechnikai mérnökként, valamint a brit fennhatóság alatt álló Man-sziget úthálózatának javításában is részt vett.

2. Kobajasi Kamui – stand-up humorista

A Toyota, a Sauber és a Caterham egykori Forma-1-es pilótája 2009-ben mutatkozhatott be a királykategóriában. Karrierje egyik legszebb pillanataként hazai pályán, a 2012-es Japán Nagydíjon állhatott fel a dobogó harmadik fokára. A 2009-es ázsiai GP2-es bajnok gyerekkori álmát valóra váltva egy ideig stand-up humoristaként lépett fel Japánban, majd ezt a szenvedélyét felváltotta az autóversenyzés iránti érdeklődés.

1. Karl Borgudd – az ABBA dobosa 

Végül, de nem utolsósorban, egy kevésbé ismert versenyző elképesztő története. A „Slim” becenevet viselő svéd pilóta az ABBA dobosaként is szerepelt a színpadon, majd a legendás együttes támogatásával jutott el a Forma-1-be. A Száguldó Cirkuszban mindössze két idényt töltött, pályafutása során éppen annyi pontot gyűjtött, mint Magyarország egyetlen F1-es versenyzője, Baumgartner Zsolt.