2019. június 24. | 02:36

Kétszer 5 másodperces büntetést osztottak ki a versenybírák, ami 5 pilótát is érint.

A Kanadai Nagydíj izgalmas időmérő edzése után okkal lehetett bizakodni abban, hogy ismét szoros csatában fog eldőlni a pole pozíció, és talán a győzelem sorsa is Franciaországban. Mit hozott a valóság? Hát, talán mást, mint amire egy Forma-1-es futamon számít az ember...

Francia Nagydíj - Az időmérő

A francia közvetítők ismertek arról, hogy legendásan elfogulatlanul mindig objektívan a legérdekesebb jelenetsorokat mutatják a pályáról. Így törtéhetett, hogy előbb a mezőny egyetlen francia pilótájának, Grosjeannak nyitókörét figyelhették hosszasan a népes számú Haas-rajongók világszerte, majd a Reanult színeiben versenyző Hülkenberg vezetési technikáját csodálhatta meg a TV képernyők előtt helyet foglaló publikum. Kis híján lezúzta egymást Räikkonen és a belső íven vánszorgó Ricciardo, de végül elkerülték egymást.

A Q1-ből búcsúzók névsora nem volt sokkoló, a két Williams mellett Strollnak, az utolsó gyorskörén nagyot hibázó Grosjeannak és Kvyatnak sem kellett a Q2-re készülnie. Az időmérő második etapjában egy apró meglepetés született, bejutott a top10-be az Alfa Romeo-Ferrarival Antonio Giovinazzi, Hülkenbergnek azonban nem jött össze ez a Renault-val - nem volt tehát jó ómen az, ha valaki korán képernyőre került.

A Q3-ban Hamilton pályacsúccsal bizonyult a leggyorsabbnak márkatársa, Bottas előtt, a második sorba pedig Leclerc és Verstappen kvalifikálta magát. Ahogyan a szabadedzések alapján sejteni lehetett, a McLaren nagyot villantott, és Norris-Sainz sorrendben kibérelték a brit istálló pilótái a harmadik sort a Vettel-Ricciardo páros elől. Gasly csak Giovinazzit tudta legyűrni, övék lett a kilencedik és tizedik rajtkocka.

Francia Nagydíj - A verseny

A rajt meglehetősen sima volt, az első négy helyezett sorrendje nem változott. Verstappen megpróbálta körbeautózni Leclercet, de nem járt sikerrel. A két McLarenes helyet cserélt, Sainz üldözőbe is vette régi jó barátját, Verstappent, de megelőzni nem tudta. Meg is kezdődött a vasárnap délutáni sétakocsikázás, nőttek a különbségek az élmenők között. A hetedik helyről rajtoló Vettel az ötödik körben Norris, a hetedikben Sainz mellett haladt el a DRS segítségével, így ötödikként folytathatta a Ferrari német versenyzője a körözést.

A kerékcseréket a 8. körben Giovinazzi kezdte meg, miközben Hamilton egyre növelte előnyét az élen gyorsabbnál gyorsabb körökkkel. A 12. helyen közlekedő Pereznek kiosztottak egy 5 másodperces büntetést, ez szolgáltatta körökön át a legnagyobb izgalmakat. Csapata úgy vélte, a mexikóit leszorították, de mivel a kijelölt helyen jött vissza a pályára, nem követett el vétséget. A bírák mégis megbüntették, mivel pozíciót nyert a Racing Point pilótája.

A 17. körben Ricciardo és Magnussen is megérkeztek tervezett boxutca látogatásukra, majd jöttek szép sorban a többiek is. Személy szerint én imádtam, amikor a kerékcseréjét 2.1 másodperc alatt teljesítő Gaslynak hevesen integettek a kék zászlóval, amikor visszatérvén a boxutcából igyekezett maga mögött tartani az azonos körön lévő Ricciardót.

Milyen szép hátbaveregetést kapott volna Gasly az űrtempóval dolgozó csapatától, ha szépen kiteszi jobbra az indexet, félrehúzódik, hadd menjen el mellette a versenyben közvetlen riválisa, majd feltesz egy szép lassú Apostol számot, és elandalog a hátra lévő bő egy órában egy szép városnéző tempóban... Őrület. Mondjuk Ricciardo még ugyanezen körben a DRS-sel elment Gasly mellett, de legalább úgymond versenyben tette mindezt.

Jött aztán kerékcsere okán Norris, Sainz, Verstappen,  Leclerc, Bottas és Hamilton is, azaz pontosan fordított sorrendben, mint amilyen pozíciót elfoglaltak mindezek előtt a pályán. Az egyetlen kivétel Vettel volt, akit kinn tartotta a pályán csapata stratégiai megfontolásból, a húzással a német egyetértett. Ennek ellenére Hamilton Vettel elé jött vissza. A 25. körben aztán Vettel is bejelentette igényét a friss abroncsok iránt, így visszaállt a világ rendje, és Verstappen mögött elfoglalta az ötödik helyet a Ferrari elsőszámú pilótája. A pillanatnyi sorrend ekkor Hamilton, Bottas, Leclerc, Vertsappen, Vettel volt a top5 tekintetében.

Hamilton bő 11 másodperces előnyt épített ki Bottassal szemben, a finn pedig kényelmes előnnyel autózott Leclerc előtt, akinek nem veszélyeztette dobogós reményeit Verstappen. Jól tette, aki ezen a ponton rutinosan elővette szemkitámasztó gyufáit, ugyanis az élen semmilyen komoly csata nem alakult ki ezt követően, pedig 25 kör még hátra volt...

Persze a franciák azért ízelítőt adtak a versenyzés sava-borsából, így nem maradt le senki az elképesztően izgalmas Ricciardo-Grosjean kerék a kerék elleni öldöklő harcról, melynek tétje a manőversorozat pillanatában a 12. hely volt. Grosjean bepanaszolta Ricciardót a rádión, aminek aztán semmilyen következménye nem volt - maximum annyi, hogy Gasly elközlekedett Grosjean mellett míg ő a rádiózással volt elfoglalva.

Azoknak, akiknek valamilyen úton-módon sikerült ébrenmaradnia, olyan érdekes előzéseket láthattak a továbbiakban, mint amikor Albon megkaparintotta a 16. helyet Giovinazzitól, vagy amikor Ricciardo megelőzte Kvyatot, elorozva az orosz elől a 10. pozíciót.

Az élen 12 másodperccel vezető Hamilton szinte menetrendszerűen bejelentette unalmában, hogy aktuális gumijait nem érzi olyan komfortosnak, mint az előzőeket. Ezt nyugtázta csapata annak tudatában, hogy körülbelül olyan súlyos problémája lehet a címvédőnek, mint Monacóban.

Néha felvillant a képernyőn a sárga zászló felirat, ám alighanem hiányos öltözetű hölgyek/urak ugrándozhattak a bukótérben ilyenkor, hiszen a franciák nem mutatták a veszélyre felhívó zászlók lengetésének okát. Esetleg még szóba jöhetne az is, hogy a franciák nem teljesen kompetensek Forma-1-es futamok közvetítésének tekintetében, dehát ki feltételezne ilyet francia felebarátjáról?

Továbbra is Hamilton, Bottas, Leclerc, Vettel sorrendben kocsikázott az élmezőny, Stroll ékelődött be a hatodik helyre, aki még nem járt kint a verseny e  pontjáig a boxutcában. Sainz haladt a hetedik helyen, közvetlenül mögötte Norris idegeskedett, melynek a csapatrádión adott hangot. Norrist nem túl szorosan, de Ricciardo követte bő négy másodperces távolságból, az utolsó pontszerző helyen pedig Räikkonen figyelte az eseményeket.

Norrisnak közben szóltak, hogy hiába kerül 1 másodpercen belül Sainzhoz képest, nem használhatja a DRS-t. Mint utóbb kiderült, hidraulikai problémákkal küzdött. Strollt a 41. körben kihívta csapata a kötelező kerékcserére, így a két McLaren mögött Ricciardo, Räikkonen és Hülkenberg haladt immáron a pontszerző helyeken.

A 44. körben Vettel, aki 49 másodperccel vezetett Sainz előtt, ám 8 másodperccel volt lemaradva Verstappentől, megkapta az F-tervre vonatkozó utasítást. Ezt követően kiment a német a boxba egy friss szett abroncsért, csak hogy bezsebeljen egy extra pontot a leggyorsabb körrel - ez össze is jött neki.

Az utolsó körben Norrisnak sokasodtak problémái olyannyira, hogy Ricciardo, Räikkonen és Hülkenberg is megelőzte, de sikerült a McLaren tehetségének még éppen pontszerző helyen bekormányozni autóját.

Itt azonban még nem ért véget a történet, miután a bírák úgy döntöttek, Ricciardo Norris és Räikkonen ellen is fegyelmi vétséget követett el, így kétszer 5 másodperces büntetést osztottak ki az ausztrálnak, aki így pont kicsúszott a pontszerzők közül, és papíron a 11. helyen zárt a hetedik helyett.

A Francia Nagydíj pontszerzői:

  1. Lewis Hamilton
  2. Valtteri Bottas
  3. Charles Leclerc
  4. Max Verstappen
  5. Sebastian Vettel
  6. Carlos Sainz
  7. Kimi Raikkönen
  8. Nico Hülkenberg
  9. Lando Norris
  10. Pierre Gasly

A Forma-1 élmezőnyének állása:

  1. Lewis Hamilton 187 pont
  2. Valtteri Bottas 151 p
  3. Sebastian Vettel 111 p
  4. Max Verstappen 100 p
  5. Charles Leclerc 87 p
  6. Pierre Gasly 37 p

A Forma-1 konstruktőri versenyének élcsapatai:

  1. Mercedes 338 pont
  2. Ferrari 198 p
  3. Red Bul Racing 137 p