2018. szeptember 12. | 17:45

Saját részvényesei indítottak pert a Volkswagen (VW) csoport ellen Németországban a dízelbotrány miatt

A braunschweigi tartományi felsőbíróságon elindult eljárás célja annak megállapítása, hogy a Volkswagen megfelelően tájékoztatta-e részvényeseit és a tőkepiacot dízelautói károsanyag-kibocsátásával kapcsolatban. A társaságtól csaknem 1700 részvényes követel kártérítést, intézményi befektetők és kisbefektetők egyaránt. Álláspontjuk szerint a VW vezetésében már 2008-ban tudták, hogy nem képesek teljesíteni dízelüzemű járműveikre az Egyesült Államokban bevezetett szigorú károsanyag-kibocsátási követelményeket, amit azonnal közölni kellett volna a részvényesekkel és a piaccal egyaránt.
Egy 3 ezer milliárd forintos kártérítés sem rendítené meg különösebben a német autógyártót

A cég azonban eltitkolta a fejlesztések kudarcát, és a kibocsátási értékeket meghamisító szoftvert telepített a dízelmotorok vezérlő egységébe. Ezzel megkárosította a részvényeseket, mert amikor 2015-ben nyilvánosságra került a csalás, a VW-részvény árfolyama több mint 40 százalékkal gyengült. A részvényesek szerint emiatt együttesen mintegy 9 milliárd euró (3000 milliárd forint) kárt szenvedtek. A Volkswagen cáfol, szerintük nem történt szabálysértés, a társaság mindenben eleget tett kötelezettségeinek. A braunschweigi tartományi felsőbíróságon egy úgynevezett mintaperben próbálják tisztázni a helyzetet, ami azt jelenti, hogy csak egy részvényesi csoport ügyében döntenek, és az ítéletet az összes többi esetben alkalmazzák. A bíróság 13 tárgyalási napot tűzött ki. Ágazati szakértők szerint viszont a per elhúzódhat, akár évekig is tarthat. Amennyiben a bíróság arra a megállapításra jut, hogy a VW megsértett valamilyen szabályt és kárt okozott a részvényeseknek, újabb eljárások keretében kell meghatározni a kártérítés összegét. Arndt Ellinghorst az Evercore nemzetközi befektetési banki tanácsadó társaság vezető autópiaci elemzője felidézte, hogy a VW-t már több mint 25 milliárd euróra büntették a dízelbotránnyal kapcsolatban. A társaság likviditási helyzete alapján egyértelmű, hogy azt is átvészelné, ha a részvényesek által követelt teljes összeget, 9 milliárd eurót ki kellene fizetnie.
A VW-részvény árfolyama több mint 40 százalékkal gyengült a dízelbotrány kirobbanását követően

Matthias Casper, a münsteri egyetem (Westfälische Wilhelms-Universität - WWU) szakértője szerint az esetleges újabb eljárások összetettsége és hosszúsága miatt azonban valószínű, hogy a VW peren kívül egyezne meg a részvényesekkel, amelynek végső összege az eredeti követelésnek nagyjából a fele, vagy akár annál kevesebb is lehet. A VW dízelbotránya 2015 szeptemberében kezdődött, amikor az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) megvádolta a céget, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű jármű kipufogógáz-tisztító berendezésébe, amely érzékeli a mérés körülményeit. Az autó így a teszteken a valóságos nitrogén-oxid-kibocsátás töredékét produkálja, vagyis csal a vizsgán. A VW elismerte a csalást. Az ügy világszerte a VW mintegy 11 millió gépjárművét érinti, ezek közül 8,5 milliót az EU-ban adtak el. A VW a világ legnagyobb gépjárműgyártója, tavaly 10,74 millió gépjárművet értékesített, ami 4,3 százalékos növekedés az egy évvel korábbihoz képest. A csoporthoz tartozik a névadó Volkswagen és az Audi mellett a Skoda, a Seat, a Bentley, a Bugatti, a Lamborghini és a Porsche autómárka, valamint a Ducati sportmotorkerékpár, és saját márkájú haszonjárművei mellett a Scania és a MAN tehergépjárműveket is a VW gyártja. Forrás:
  • MTI