Házkutatást tartottak a BMW központjában és egy ausztriai telephelyén, mert sok dízelautójukban a károsanyag-kibocsátási teszteket kijátszó szoftvert találtak.

A német ügyészség 11 400 rendbeli csalás miatt indított eljárást, ami arra utal, hogy pontosan ennyi 750xd és M5500xd modellt érint a legújabb dízelbotrány. A BMW müncheni központján kívül azért épp a Steyr-i üzemben vizsgálódnak a nyomozók, mert itt készül a bajor dízeles járművek csaknem felének motorja, ami napi 6 ezer erőforrást jelent. A gyárnak egyébként magyar vonatkozása is van, a csaknem 4 ezer főt foglalkoztató, jövőre 41 éves üzem dízelfejlesztési központjának első vezetője ugyanis egy magyar mérnök, Dr. Anisits Ferenc volt.
BMW 750xd és M5500xd modellekbe került a gyanús szoftverekből

A német közúti közlekedési hatóság (KBA) szerint a BMW maga is elismerte a károsanyag-kibocsátást szabálytalanul befolyásoló szoftver telepítését. Ezek révén a kipufogógáz-tisztítási rendszer csak vizsgálati körülmények között működik megfelelően, így a motor közúti forgalomban a megengedettnél több károsanyagot bocsát ki. A BMW szerint nem szándékos jogsértésről, hanem tévedésről van szó, ugyanis az egyes modellek nem a hozzájuk tartozó szoftvert kapták meg, és ez okozza a problémát. Ezért visszahívják az érintett 11 400 autót, és kijavítják a hibát.
Négyezer ember dolgozik a BMW ausztriai motorgyárában

A több mint 100 nyomozóval lefolytatott házkutatások azonban kicsit más dologra utalnak, ilyet csak akkor indít a német ügyészség, ha alapos a szándékos elkövetés gyanúja. Ismert, hogy a Volkswagen 2015-ben kirobbant csalása során sokáig mindent tagadott a vállalat, míg végül kénytelen volt beismerni, hogy szoftveresen próbálták meg kijátszani a teszteket, mert máskülönben nem tudták volna teljesíteni a károsanyag-kibocsátási határértékeket. Az ügy világszerte a VW mintegy 11 millió gyártmányát érinti, ebből 8,5 milliót az EU-ban adtak el, a helyzet kezelése pedig több mint 10 milliárd eurójába került a cégnek.   A német gyártók közül még a Mercedes-Daimlernél is rezgett a léc, de a vállalat végül megúszta azzal, hogy 2017-ben hárommillió autójában önként módosította a károsanyag-tisztító berendezés beállításait.  A VW-botrány óta a dízeltechnológiára egyébként is rájár a rúd, egy német bírósági ítélet szerint például az önkormányzatok saját hatáskörben kitilthatják területükről a dízeleket amennyiben a légszennyezés átlépi a határértéket. Közben az eladások is radikálisan csökkennek: míg 2011-ben 54 százalékos volt a dízelek aránya az újautók között, 2017-ben tíz százalékkal volt alacsonyabb a részesedésük. Forrás: