2018. március 14. | 18:07

A Bridgestone több mint 25 000 autótulajdonos véleményét kérte ki a Turanza T005 abroncs kifejlesztése előtt, mely újdonsült futófelületének és egyedi gumikeverékének köszönhetően vizes úton is gyors megállást és jó irányíthatóságot biztosít.

Kezdem egy rövid kronológiai áttekintéssel a Bridgestone történetét: a gumiabroncs és gumitermék gyártó vállalatot 1931-ben alapította Shojiro Ishibashi. A cég megörökölte alapítója nevét: az „ishi” japánul „követ” jelent, míg a „bashi” japán jelentése „híd”. A konszern és leányvállalatai a világ 25 országában 180 gyárat üzemeltetnek és több mint 144 000 munkatársat foglalkoztatnak, termékeit pedig több mint 150 országban értékesítik. Termékköre 84%-át különböző gumiabroncsok alkotják, míg kínálatának fennmaradó 16%-át gépkocsik gumi alkatrészei, ipari gumitermékek, vegyszerek, illetve sporttermékek alkotják. A Bridgestone Tatabánya Termelő Kft. 2006-ban kezdte meg működését, alapítása óta a vállalat munkavállalóinak száma több mint kétszeresére emelkedett: míg 2008-ban 361 munkavállalóval kezdődött meg a termelés, addig napjainkban már közel 1100-an dolgoznak itt. A Bridgestone Tatabánya Termelő Kft. gyárában elsősorban prémium kategóriás gépjárművekre szánt, nagy sebesség indexű, személyautó és terepjáró abroncsok készülnek, több mint 230 féle méretben.

Bridgestone Turanza T005

A sajtótájékoztató főszereplője a Turanza T005 nevet viselő gumiabroncs volt. A gumi kifejlesztése előtt a gyártó több, mint 25 000 autóst kérdezett meg, hogy kiderítsék milyen érzelmi és funkcionális elvárásaik vannak egy gumiabronccsal kapcsolatban. A hat országot magába foglaló tesztből kiderült, hogy az autósoknak a vizes út jelenti a legnagyobb kihívást, ezen belül is az előzés és a hirtelen felbukkanó biciklisek vagy gyalogosok előtti megállás. Érdekes, hogy az autósok 43%-ának fontosabb volt a stabil kanyarodás és fékezés vizes úton, sőt, akár 15%-kal magasabb árat is hajlandók kifizetni a „C” helyett „A” besorolású abroncsért. Hunyadi Szabolcs, a Bridgestone Magyarország Kft. értékesítési vezetője elmondta:
„Az egyre kiszámíthatatlanabb időjárás miatt szemléletváltás zajlik az autóstársadalomban, hiszen az abroncsok közlekedésbiztonságban játszott funkciói immár fontosabbak az autósoknak, mint az ár (23%), vagy az üzemanyag-hatékonyságban (8%) játszott szerepük”
Ezeket a szempontokat szem előtt tartva született tehát meg a Turanza T005, mely kategóriájában a legjobb vízkiszorítással rendelkezik, kiemelkedő élettartamú és hozza az A és B, EU abroncs címke besorolást. Egy sor tesztet is végeztek, összehasonlítva a prémium konkurensek termékeivel. A TÜV SÜD Európa legnagyobb független minőségellenőrző és tanúsító intézetének teszteredményei alapján, a Turanza T005 abronccsal vizes úton, 60 km/óra sebességgel haladó autónak a versenytárs abroncsokhoz képest rövidebb a fékútja: átlagosan 2,3 méterrel rövidebb féktávon lassítható le teljesen.
„A Turanza T005 abroncs futófelületének közepén lévő mintaárok kialakítása optimalizálja az abroncs és az útfelület között lévő folyadék áramlását, a nagyszámú és nyitott vállblokkok pedig könnyebben vezeti el azt.” – mondta Németh Gergely, a Bridgestone Magyarország Kft. műszaki főmunkatársa. „Új megoldás az is, hogy az abroncs futófelületén, az árkok közötti mintaelemek sarkai lekerekítettek, a vállblokkok pedig egymással összekapcsoltak. Ez lehetővé teszi, hogy a minta széle fékezéskor kevésbé deformálódjon, és kevésbé emelkedjen el az útfelülettől, az abroncs így nagyobb felületen érintkezik az úttesttel és rövidebb lesz a féktáv” – teszi hozzá a szakember.
A Turanza T005 vizes útfelületen nyújtott jobb tapadásában jelentős szerepet játszik a gumikeverék is. A Bridgestone gyárai közül a világon elsőként a tatabányai gyárba került beépítésre egy olyan új típusú alapanyag előkészítő berendezés, amely az eddigieknél jobb, egyenletesebb minőségű gumi alapanyagot állít elő az abroncsgyártáshoz, így a Turanza T005 abroncsokhoz is.

Mit mutatott a pályán a Turanza T005?

A Groupama Tesztpályán rögtön ki is próbálhattam, mit tud az abroncs, először 70 km/h-ról kellett satuféket nyomni, a tapadással nem volt gond száraz útfelületen, egy útra szóródott kiskacsa sem veszett oda. Következő körben a 20-30 centis vízbe kellett belegázolni kb. 50 km/h-s tempóval, de itt sem érződött bizonytalanság. Körbe-körbe kellett haladni a harmadik ponton, ahol a féket szinte nem is kellett használni, elég volt a gázzal játszani, bár érezhetően a Golfok elektronikája is közbeavatkozott, az autók orrtolás nélkül, magabiztosan haladtak az akadályok kikerülése után is. A Turanza T005 abroncsok több mint 100 különböző méretben kerülnek forgalmazásba, a 14-21 coll mérettartományban, ezen méretválaszték mintegy 60%-a Magyarországon, a Bridgestone tatabányai gyárában készül.