2018. április 22. | 17:38

Soha nincs olyan, hogy tökéletes időzítés. Soha nem jön el a tökéletes idő, hogy megvedd az első sportautódat, vagy a jövő egyik klasszikus darabját. Miért ne vennéd meg hát most?

Társszerző: Hajdu Balázs

Ahogy telnek-múlnak az évek, kiadásaid mindig lesznek. Először kell költened a tanulmányokra, majd házvásárlásra, a második lányod esküvőjére, vagy a lányod második eskövőjére... Mindig lesz olyan anyagi kötelezettség, ami eltántoríthat az autóvásárlástól. Ha egy kicsit megfordítod a dolgot, akkor igazából bármilyen idő jó lehet arra, hogy vegyél egy Aston Martint, vagy egy V12-es motorral rendelkező szörnyeteget. Akár most is. Ha nem most, hát mikor?

Összegyűjtöttem 19 különböző “elsőt”, hogy a gödörből a fény felé vezesselek. Lesz itt első Bond autó, első menekülő autó, sőt első TVR is. Az egyetlen közös ebben a 19 kategóriában egy szigorúan elméleti költségvetés. Nem annyira szigorú, hogy teljesen lehetetlen lenne elképzelni, de azért első hallásra nem a puszta realítás talaján mozog. Ha tovább olvasol, kiderül, hogy talán közelebb van hozzád az első olasz szuperautód, mint azt gondolnád.

Aston Martin

A V8 Vantage minden idők legjobb eladási mutatókkal rendelkező Aston Martinja. Először 2005-ben került kereskedelmi forgalomba, és ez idő alatt annyira sokat adtak el belőle, hogy ma már 9,5 millió forintért vehetsz egyet. A kérdés csak az: megéri?

Tekintve, hogy milyen jól néz ki, mennyire fantasztikus érzés vezetni, a válasz nyilvánvalóan: igen. Az összes kézi összeszerelésű autónak, így a Vantage-nak is megvannak a maga betegségei. Általában masszívak és megbízhatóak, előjöhetnek azonban elektronikai jellegű kellemetlenségek, különösen az akkumulátor tekintetében. Ahhoz, hogy ezeket kiküszöbölhesd, kicsit mélyebben a zsebedbe kell nyúlni.

Sportautó, közepes motorral

Ha az első közepes méretű motorral rendelkező sportautódat keresed, akkor a hamisítatlan Porsche Cayman ideális választás. Akár a 2,7-es, akár a 3,4-es változatot nézed, mindkettő körülbelül 4,2 millió forintnál kezdődik. A nagyobb motor 295 lóerős, talán ez tűnik csábítóbbnak, ám a nagyobb teljesítménnyel több probléma is jár. A motor gyakran lehet ugyanis hengerfejes vagy csapágyas, melyek javítása súlyos pénzekbe kerülhet. A kisebb motor is képes 241 lóerőre, és sokkal megbízhatóbb. A Cayman pedig az elmúlt évtizedek egyik legédesebb, legélvezhetőbb sportautója.

Rolls-Royce

Pár évvel ezelőtt a legolcsóbb Rolls-Royce egy Silver Shadow II volt, valahonnan a hetvenes évek végéből. Körülbelül 3,5 millió forintért lehetett hozzájutni négy-öt éve, ma már a dupláját éri. A mai 3,5 milliós költségvetésed egy kevésbé csábító Silver Spiritre lehet elegendő.

Tegyél félre egy kis pénzt a javításra, és figyeld, hogyan kúszik fel az autó ára, csak úgy, mint az a Silver Shadow esetében történt.

Szokatlan motor

Szokatlan motor alatt azt értem, amikor a hengerek száma vagy elrendezése eltér a megszokottól. A Wankel-motornál azt hiszem, nem kell szokatlanabbat keresni. A modern korszakban csak a Mazda szerelt ilyen motort az autóiba, legutóbb például az RX-8-as modellbe. A vásárlás kulcsa egy nagyjából 500 ezer forintos költségvetés magára az autóra, és még körülbelül ennyi az elkerülhetetlen motor rekonstrukcióra. Ha mindezt összeadod, az RX-8 nagyon jó ár-érték aránnyal rendelkezik.

Érdemes megemlíteni a Volkswagen Corrado VR6 motorját is. Egy nagyon szűk V6-osba két darab három hengerből álló egységet pakoltak bele, ez a hagyományos belsőégésű motorok között az egyik legfurcsább. Az autó ára ma 2,1 millió forint, ami a jó hír, hogy nagyon lassan veszít az értékéből. A VW gyakran rukkolt elő szokatlan hengerelrendezéssel, melyet a W8-as motorral működő Passatnál is megfigyelhetsz, melyet a 2005-ös első forgalomba helyezést követően három évvel el is búcsúztattak.

Ma már elég ritka darabnak számít, egy Passat W8-ast akár 1,4 millió forintért is a tiéd lehet.

Menekülő autó

Az 1998-as Ronin című filmben Robert de Niro egy E34 BMW M5-öst üldöz Párizs utcáin keresztül egy Peugeot 406-ossal. Ez minden idők legjobb autósüldözéses jelenete, ha másért nem, hát ezért vágynak sokan egy M5-ösre a kilencvenes évek elejéből. A vételár viszonylag magas, közel 11 millió forint.

Egy jövőbeli klasszikus

Egyelőre nagyon nehéz megjósolni, melyek lesznek a jövő klasszikusai 10 vagy akár 20 év múlva. Aki ezt most mértani pontossággal megmondja, az minimum Nostradamus, vagy hozzá hasonló jövendőmondó - próbálkozni azonban nyugodtan lehet. Tekintve hogy az 1-es szériás Lotus Elise értéke folyamatosan emelkedik, nyugodtan számíthatsz rá, hogy a 2-es széria is hasonlóan fog teljesíteni. Az ár valahol 4,2 millió forintnál kezdődik. Ezen kívül bármelyik kétajtós Subaru Impreza is biztos befutónak tűnik. Legyen az egy Type R vagy P1, a coupék iránti kereslet mindig nagyon magas lesz.

BMW M

Nagyon boldog és véletlen egybeesés, hogy a legolcsóbb, legmegfizethetőbb BMW M egyben az egyik legjobb is. Pár évvel ezelőtt a vételár leesett 2 millió forint alá, ám szép lassan kezd újra felkúszni az E46 M3 ára. Ha megtaláltad a megfelelő autót, akkor nagy valószínűséggel emelkedni fog az értéke az elkövetkező években.
A dinasztia harmadik M3-asát tartják a legjobbnak. Amellett, hogy csodálatosan néz ki, a motorja is fantasztikus, a belső tér is vonzó, a hátsókerék-meghajtás pedig kifejezetten izgalmas. A legalább 160 ezer kilométert futott modellek nagyjából 3 millió forintnál kezdődnek. Természetesen a kevesebbet futott autókért jóval többet kell fizetni. Azonban ahogy ez a nagyteljesítményű autóknál lenni szokott, inkább az autó állapota és szervizeltsége miatt kell aggódnod, és nem a megtett kilométerek száma miatt.

Általában az E46 nagyon megbízható, negatív ismertetőjegye a padlólemezen keletkező repedések. A BMW garanciában javította a hibát a 10 évnél fiatalabb autóknál, ennek érdemes utánanézni a szervízkönyvben. Ha ez nem történt meg, érdemes akár vásárlás előtt egy független szervízben alaposan átnézetni az autó alját.

TVR

Elég nagy őrültségnek hangzik egy TVR-re költeni a pénzedet. Törékenyek, szeszélyesek, legendásan magasak a szervízköltségei, és ha nem figyelsz oda, a motor is felrobbanhat. Ilyen a TVR általános megítélése. Ezek között van bőven igazság, ám egy részük puszta kitaláció. Vannak ugyanis szép számmal olyan TVR tulajdonosok, akik számos problémamentes utat teljesítenek a Cerbera és Tuscan típusú autóikkal minden hétvégén.

A legolcsóbb újszerű TVR a Chimaera, mely a kilencvenes évek végén, kétezres évek elején jelent meg a Rover V8-as motorjával. A TVR-szakértők az 1997 utáni modelleket javasolják, melyek kezdő vételára 3,5 millió forint. A hengerfejtömítés meghibásodása és a vezérműtengely kopása a legfőbb motorprobléma. Amire azonban a leginkább figyelned kell, az a karosszéria rozsdásodása. A javítási költség ijesztően magas lehet, a legjobb ha vásárlás előtt alaposan átnézeted az autót.

Az 1999 és 2006 között gyártott Tuscan talán a legnépszerűbb TVR manapság. Ebben azautóban a TVR saját hathengeres motorja dolgozott. Akkoriban elég problémás volt, mára azonban a szakemberek megtalálták a tartós megoldást. Viszonylag könnyen találhatsz használt autókat újjáépített motorral, ám arra készülj fel, hogy a vételár 11 millió forint környékén lesz.

Bond-járgány

James Bond neve általában az Aston Martinéval forrt össze, ám érdemes megemlíteni, hogy Bond alkalmanként egy AMC Hornettel, Ford Mondeóval, vagy BMW Z3-mal is megjelent a mozivásznon. A szuperkém autók iránti ízlése legalább annyira kifinomult volt, mint csajozós dumái.

A Bond-járgányok közül egyértelműen kiemelkedik az Aston Martin Vanquish. A “Halj meg máskor” című részben Pierce Brosnan vezette ezt a csodálatos, V12-es remekművet. Az ára 28,5 millió forintnál kezdődik. A félautomata váltót viszont jobb elkerülni.

Olasz szuperautó

Az “elsők” közül sokak számára kiemelkednek az olasz szuperautók. Az 1999-es piacra kerülése óta a Ferrari 360 jelenti a kezdő lépést sok vásárló számára. A járgány értéke stabilizálódott az elmúlt években, szóval ha egy többet futott autót is vásároltál meg mondjuk öt évvel ezelőtt 18 millió forintért, a kocsi értéke ma már biztosan meghaladja a 20 millió forintot.

Túl sok típushibája nincsen. Az alumínium karosszéria nem rozsdásodik, de korrodálódhat, úgyhogy itt lehet a szakembereknek egy kis korrekciós munkájuk. A felfüggesztés kopoghat, ami a gömbfejek meghibásodásának tudható be, a teljes szett cseréje nagyságrendileg 350 ezer forint. Az ajánlott éves szervízköltségvetése 750 ezertől 1 millió forintig terjed. A manuális váltós verziót ajánlom inkább, azokat jobb vezetni. Egy igazán tipp-topp autó 25 millió forintot is kóstálhat.

Ferrari Mondial és 348s modelleket már 18,5 millió forint alatt is találhatsz, ám egyiket sem lehet ideális első olasz szuperautónak nevezni. Sokkal jobb választásnak tűnik a Lamborghini Gallardo, melynek árfekvése a Ferrari 360 környékén mozog. Modernebbnek látszik, mint a Ferrari, nem beszélve a V10-es motor által nyújtott örömökről.

V8

Az összes V-motor közül ez a leggyakoribb, és a jó hír, hogy vannak olyan V8-asok, melyek minden ízlésnek és pénztárcának megfelelnek. Körülbelül 1 millió forint ráfordításával már a tiéd is lehet egy. Ennyiért választhatsz Jaguar XJ-t, BMW 540-et vagy Audi A8-at is, és még folytathatnám a felsorolást. Azt azért vedd figyelembe, hogy ennyiért vállalnod kell a kockázatot, hogy akár fél év alatt valami végzetes hiba áll elő, és akkor sokat bukhatsz az üzleten.

Ha megduplázod a költségvetést, akár az SUV-ok is elérhető közelségbe kerülnek. Ott van például a Porsche Cayenne S, a BMW X5, vagy a Range Rover Vogue. Esetleg egy V8-as sportautót szeretnél? A szükséges összeg 2,8 millió forint környékén mozog, a választékban pedig benne van a Mercedes SL500, a BMW 645Ci és a Jaguar XK8 is. Ha és amennyiben tudsz az ügyre akár 5,2 millió forintot is szánni, akkor a tiéd lehet egy nagyszerű E92 BMW M3, vagy akár egy csodálatos B7 Audi RS4. Mindkét autóban olyan motor dolgozik, ami – kis túlzással – önmagában megérné a vételárat.

V10

A legolcsóbb V10-es ma az E60 BMW M5, melyet szorosan követ a kétajtós kistestvére, az M6-os. Az árak 4,6 millió forintról indulnak. Mi a legjobb, amit tehetsz? Egy lépést se tegyél karosszéria garancia nélkül.

V12

A V12 minden kétséget kizáróan a motorok királya. Megvenni egy V12-est egy dolog, fenntartani egyet, na az már más kérdés. Körülbelül 2 millió forintért már a tiéd lehet egy BMW 750i a kilencvenes évek végéből. Arra azonban számítanod kell, hogy az üzemanyag-költséged is körülbelül ennyi lesz évente, nem beszélve a szervízköltségekről.
Ha jobban szeretnél egy sportosabb V12-est, az Aston Martin DB7-est tudom ajánlani, az ára alsó hangon 10,7 millió forint lesz. A negatív oldalt is bemutatva megemlíteném, hogy a kocsira hatással lehet az idő vasfoga, rozsdásodás és a vezérműlánc-feszítők végzetes meghibásodása tekintetében.

Nürburgringi körrekorder

Az autóiparban tapasztalható egyfajta különös ragaszkodás a Nürburgringen elért körrekordokhoz, sőt nyugodtan állíthatom, hogy versenyt is csinálnak abból, éppen melyik márka modellje tartja a rekordot. Az egésznek van egy utánozhatatlan bája. Gondolj csak bele: egy szép napon egy nagyon tehetséges, hatalmas nyomás alatt lévő pilóta körberepesztett egy kihívásokkal tűzdelt versenypályán, méghozzá olyan gyorsan, mint senki más azelőtt. Ezelőtt fejet kell hajtani. Ami egy picit árnyalja az egész képet az, hogy a gyártók és szakértők nagyon gyerekesen tudnak viselkedni ezekkel a köridőkkel kapcsolatban.

A legtöbb körrekorder természetesen vadonatúj autó, így a használtautó-kereskedéseket most felejtsd el. Nem kell azonban egy teljes vagyont ráköltened egy új modellre sem. A legújabb Honda Civic Type R például az elsőkerék-meghajtású sorozatgyártású autók kategóriájában tartja a rekordot 7 perc 43,8 másodperces idővel. Egy hathónapos Civic 10 millió forintba kerül.

A limuzin kategóriában érdemes megemlítenem az Alfa Romeo Giulia Quadrifogliót, aminek az ára 19 millió forint. A négyajtós Alfa körideje 7 perc 32 másodperc. Ezen a ponton már szinte hallom, hogy valaki a Jaguartól megkeres, és sietve közli az XE SV Project 8 azóta 10 másodperccel megjavította az Alfa rekordját. A válaszom az, hogy: igen, ez így van. Ám abból az autóból csak 300 darabot gyártottak, és háromszor annyiba kerül, mint az Alfa.

“Teljesítménykirályok”

Ezeknél az autóknál semmi sem veszít gyorsabban az értékéből. Kitűnő lehetőség egy ravasz használtautó vásárlónak. 3,5 millió forint és az eredeti Audi RS6 a tiéd lehet. 444 lóerő teljesítmény és nagyon komoly sebesség, ez a két legfőbb érv mellette.

Egy híres tervező által megálmodott autó

Talán nincs elég pénzed, hogy vegyél egy Aston Martin Vanquisht, ám addig is vezethetsz olyan autókat, amiket ugyanaz a fickó tervezett. Ian Callum álmodta meg például a Vanquish mellett a DB9 és Vantage modelleket, csakúgy, mint a Jaguar F-Type és C-X75 koncepciót - nem rossz ajánlólevél. Az elérhető áron kapható Callum-járgány azonban a Ford Puma. Elég hozzá nagyjából 350 000 forint, ám így 20 évvel az autó piacra kerülése után már nincs sok jó állapotban lévő példány.

Ha már a tervezőkről van szó, Frank Stephenson neve talán leginkább a Ferrari és Maserati háza táján elvégzett munkája kapcsán ismerős. Ő tervezte az F430-mat és nagyszerűen egyszerű 612 Scagliettit, vagy például a Maserati MC12 szuperautóját. Későbbi korszakában megtervezte a McLaren MP4-12C-t. Vitathatatlanul nagy név a szakmában. Mielőtt elijesztenélek, van elérhető Stephenson által tervezett autó is, méghozzá a BMW-korszakból származó eredeti MINI. A Pumával ellentétben a Minik széles választékban állnak rendelkezésre. Akár 750 ezer forint ráfordításával találhatsz olyan Coopert, amivel azért jó pár évig simán el lehet közlekedni.

Kézi összeszerelésű brit sportautó

A McLaren, az Aston Martin és a Caterham mindannyian kézi összeszerelésű autókat gyártanak, ha még náluk jobb “kézműves” termékre vágysz, menj a Morganhez. Az általános hiedelemmel ellentétben a Morgan karosszéria nem fából készül, sokkal inkább teljesen hagyományos acélból. A karosszériát támogató keret viszont fából van, melynek minden centimétere finoman kidolgozott. Nem sajnálták rá az időt.

Egy 4/4-est kicsivel több, mint 7 millió forintért lehet kapni, ám ha egy V8-asra vágysz, számolj ennek az összegnek a duplájával.

Porsche Motorsport 911

A Porsche 911 GT3 mindig is előkelő helyen lesz az autórajongók listáján, valószínűleg a tiéden is, még akkor is, ha eljár felette az idő. Akkora rájuk a kereslet, hogy az értékük meredeken kúszik felfelé. A legolcsóbb GT3 éppen a legelső a sorban: az eredeti, 1999-ben bemutatott 996 GT3.

Az ára nagyjából 21,4 millió forint. Ennyiért nem csak egy fantasztikus sportautót kapsz az egyik legjobb motorral felszerelve – a Mezger hathengeressel – hanem tiéd lehet az autóversenyzés legendáriumának egyik darabja. Ez a modell alapozta meg a Porsche ikonikus történetét az autóversenyzés világában.

Autók különleges ajtókkal

Legyen az felfelé nyíló ajtó, vagy sirályszárnyakra emlékeztető változat, egy olyan autó, melynek nem oldalra nyílik az ajtaja, csak érdekes lehet. A legolcsóbb ilyen darab a McLaren MP4-12C, melynek ára valamivel 36 millió forint alatt van.

Az árak az Autocar gyűjtése alapján kerültek forintosításra, a hazai használtautó piacon ettől eltérő árak lehetségesek.

Forrás: