Az autózás és az utazás világa tele van furcsa hiedelmekkel, ezek némelyike a péntek 13-hoz kapcsolódik, de sok köztük a félreértés és a tudatlanság is.

1. Versenyzők és a 13-as szám

Az autóversenyzők gyakran babonásak és sokuk fél a 13-as számtól. A legendás IndyCar pilóta, Roger McCluskey soha nem volt hajlandó például olyan szállodai szobában aludni, ahol a számjegyek összege 13-at tett ki. Ezért szóba sem jöhetett például a 832-es, a 706-os vagy a 148-as hotelszoba.

2. Szerencsét hoz a madárpiszok

Makacsul tartja magát az a hiedelem, hogy ha egy madár rápiszkít az autóra, az szerencsét hoz. Bár azt nem tudom, hogy ennek mennyi a valóságalapja, ám az tény, hogy a savas madárürüléket érdemes hamar eltávolítani, mert könnyen megrongálhatja a fényezést.

3. Péntek 13-án több a baleset

A CIG-Pannónia biztosító statisztikái szerint a legtöbb autóbaleset hétfőn történik, mégpedig a hónap 18. napján. A vagyon- és felelősségbiztosítás tekintetében a szombat, összességében pedig a szerda a legkritikusabb nap.

A kár nagyságát nézve a cascóknál a csütörtök, a vagyonbiztosításoknál a szombat a „legveszélyesebb nap”: ezeken az átlagos kárérték háromszorosa a megszokottnak. Összességében a legnagyobb káresetek szombaton és a hónap 24. napján történnek a legnagyobb eséllyel. 

4. Megéri reggel tankolni

A „reggeli tankolás” hívők kemény szekta, tagjai minden egyes forintot igyekeznek megfogni. Hogy mi az összefüggés a korai tankolás és a spórolás között? Az, hogy az elmélet szerint hűvösebb időben sűrűbb az üzemanyag, így ugyanannyi pénzért többet lehet tankolni. Ennek azonban nincs valóságalapja, ugyanis a tankolt üzemanyag hőmérséklete nagyjából állandó, mert a folyadékot föld alatti, szigetelt tartályokban tárolják.

5. A zöld szín balszerencsét hoz

Ez a babona kizárólag az amerikai autóversenyzők körében vert gyökeret, az európai versenyzők ugyanis nem tartanak a zöld színtől. Az eredete 1920-ra datálható, amikor az Indianapolis 500 sorozat bajnoka, Gaston Chevrolet egy zöld színű autóban vesztette életét a Beverli Hills-i versenyen. A dolog érdekessége, hogy Chevrolet olyan sok pontot szerzett az évad korábbi futamain, hogy balesete és halála ellenére is ő lett az 1920-as év bajnoka. A nevéhez köthető babonát annyira komolyan veszik, hogy a pilótáknak azóta is joguk van megtagadni, hogy zöld autóba üljenek.

6. Az új autó könnyebben törik

Makacsul tartja magát az a szokás, hogy mivel a vadonatúj, sérülésmentes autók könnyebben törnek, a frissen vásárolt autót kicsit megkarcolják. Szerintem ezt csak a kereskedők találták ki, akik így próbálják megmagyarázni a szállítás vagy a tárolás során keletkező apróbb sérüléseket.

7. A piros autókat többször büntetik meg a rendőrök

Sokszor hallani ezt a babonát is, ám eddig nem sikerült tudományosan bebizonyítani. A Forbes magazinban megjelent tanulmány szerint azonban nem a szín, inkább az autó típusa határozza meg, hogy milyen gyakran állítják és büntetik meg az embert.

Ez pedig azért van, mert vannak autómárkák, amelyek tulajdonosai inkább szabálykövetőek, míg más modellek gazdáira épp ennek az ellenkezője jellemző. Ez pedig idővel a rendőrökben is nyomot hagy.

8. Ha belelőnek a tankba, felrobban az autó

Ebben én magam is teljesen biztos voltam, hiszen nincs normális akciófilm látványos autórobbanás nélkül. Sajnos kiderült, ez is csak hiedelem.

Persze, nem én magam próbáltam ezt ki, megtette helyettem a Discovery tudományos csatorna csapata. Megint egy dolog, ami mostantól mindig eszembe fog jutni mozizás közben.

9. Ha szakadékba esik egy autó, akkor azonnal felrobban

Ha már spoilerezek, akkor kár lenne félbehagyni a dolgot. A filmekben a szakadékba zuhanó autók mindig csodálatos tűzgolyóként robbannak fel, alkatrészeket repítve szerte széjjel. A valóság ennél kevésbé látványos, ugyanis attól, hogy az autó összetörik, még nem robban fel benne az üzemanyag. Ha a tartály megsérül, akkor persze keletkezhet tűz, de a robbanás állítólag akkor is többnyire elmarad.