2018. június 25. | 12:40

Jay Leno híres gyűjteményét közel 300 egzotikus jármű ékesíti, ebben a garázsban az autóipar szinte összes meghatározó modellje megfordult már legalább egyszer!

Az autók rendkívül sokfunkciós tárgyak. Közlekedési eszközök, eljuttatnak A-ból B-be. Típustól függően élményt adhatnak, gyönyörködtethetnek. Bizonyára nem csak én vagyok olyan, hogy egy hosszú, átvezetett nap után is gond nélkül nézek egzotikus négykerekűeket, pihenésképpen. Szerencsére, így 2018-ban már nincs az ember magazinokhoz kötve, a világháló mondhatni végtelen tartalmat biztosít, mindenki ízlésének megfelelő képeket/videókat kereshet.

Minőségi, ismeretterjesztő autósműsorból már kevesebb akad: a Grand Tour legújabb évadára még várni kell őszig, a Top Gear-ben már csak Chris Harris blokkjait éri meg követni, a Fifth Gear szintén zuhanórepülésben van. Persze naphosszat sorolhatnám az autósmédiumokat, vannak erősebbek, vannak gyengébbek, de olyanból biztosan nincs még egy, mint a Jay Leno’s Garage.

Na, de ki is az a Jay Leno? Amerikai humorista, színész, író, producer, 1992-től 2009-ig a The Tonight Show házigazdája. Idős kora ellenére fenn tudott maradni a víz felett, nem tűnt el a celebvilág süllyesztőjében. Érdekes figura, aki sok lábon áll és még annál is több autója van. Biztosan hallottál már Leno legendás gyűjteményéről, hiszen a világ egyik leghíresebb garázsaként tartják számon. Egyes becslések szerint a kollekció 286 járművet számlál (169 autó, 117 motorkerékpár), de valószínűleg maga a tulaj sem tudna pontos számot mondani, alapos leltár nélkül.

A gyűjtemény folyamatosan cserélődik, Jay úgy adja-veszi a gyakran százmilliós autócsodákat, mint más a bélyegeket.  Gyakorlatilag nincs olyan évtized, amelyik ne képviselné magát legalább egy járművel a híres garázsban, pont ettől vált olyan különlegessé, amilyen. Duesenberg Town Car a 30-as évek elejéről, 69-es Nissan Skyline 2000 GTR „Hakosuka”, vagy McLaren P1. Kitalálhatod, hogy mi a közös ezekben az autókban. Igen, a forgalmijukban ugyanaz a név szerepel. A kollekció összértékét nézve megoszlanak a becslések, 30-35 millió alá senki nem tippel, de sokan az 50 misit is reálisnak tekintik. Dollárban persze.

Miután befejezte talk show karrierjét, egy új műsort indított az autórajongóknak, ahol minden epizódban más és más egzotikus négykerekűt mutat be a garázsából. Személy szerint én imádom ezeket az adásokat nézni, hallgatni, mivel nem steril, szalonautókról van szó, hanem sokat látott, gyakran sokat futott használati cikkekről, amik nem egyszer „fáradt” állapotban kerültek Jay gyűjteményébe. Sztorizik róluk, modelltörténetet mesél, mikor került hozzá a gépezet, milyen körülmények között. Van, hogy az eredeti állapot visszaállítását tűzi ki célul, van, hogy inkább modern hajtáslánccal vértez fel egy antiknak számító relikviát.

Példának okáért nézd ezt az 1972-es évjáratú, Mercedes-Benz 300 SEL 6,3-at (bal). Az adás előtt, körülbelül 7 évvel került Jay tulajdonába, 300,000 mérfölddel (480,000 km) az órájában. Megkérdezte nézőit, hogy új hajtásláncot szereljen-e bele, vagy meghagyja-e eredeti állapotában. Természetesen az utóbbi jócskán több voksot kapott, így az öreg Merga továbbra is mondhatni gyári állapotában pompázik. Az ex-talkshow házigazda egyből kontextusba is állítja, és egy korábbi 600-as limuzinhoz hasonlítja (szintén az ő tulajdona). Elmeséli, hogy a stuttgartiak, hogyan alkották meg a hatalmas V8-as egységet, majd hogyan rakták át kisebb kasztniba, hogy egy igazi Autobahnos söprögetőt teremtsenek.

Nem csak egy ismeretterjesztő National Geographic-stílusú műsort láthatsz, hanem egyből megtudhatod milyen használni, fenntartani, javítani egy ilyen egzotikus gépet. Leno a magas futásteljesítmény miatt betárazott cserealkatrészekkel a 300SEL-hez, de elmondása szerint a matuzsálem korú limuzin csak megy és megy, a motor, a légrugók mind hibátlanul üzemelnek még negyven év távlatából is. A próbakör alatt további szögekből csodálhatod meg a cirkálót, megnézheted, hogyan viselkedik szerpentinen, autópályán, hogyan lehet állítani a tükröt, vagy, hogy milyen hangja volt a légkondinak a 70-es években. Hihetetlen változatos tartalom, relatíve rövid időbe sűrítve.

Lehet, hogy a ruhaválasztásnál elfogult az öreg, hiszen farmeringen és farmernadrágon kívül én még kevés öltözékben láttam, de szerencsére autók terén nem mondható el róla ez a rossz tulajdonság, Áhítattal és lelkesedéssel beszél szinte bármelyik márkáról vagy típusról. Előbb német limuzint, most olasz sportautót mutat be, egy Maserati 3500 GTi-t, 1962-ből. Az első injektoros digó személygépjárműről elmeséli, hogy újkorában milyen különleges szerkezet volt, miért váltották le a Weber karburátorokat, mennyi többletteljesítményt adott a változtatás, és hogyan tudták megjavítani az ős-Maseratit, amikor háromhengerezett.

Ahogyan a Merci esetében is, az öreg olasz sportkocsit is elvitték egy tesztkörre, kellemesen meg is nyomta neki Jay, hogy mindenki hallja, hogy szól a befecskendezéses motor. Városban, városon kívül, autópályán is krúzol vele, megosztja a benyomásait, további történeteket mesél. De vannak olyan esetek is, amikor nem saját járművet mutat be Mr. Farmer, hanem közeli-távoli ismerős egzotikus veteránját vagy szuperautóját. Ilyenkor a többihez hasonlóan beszélgetnek, hogyan szerezte be a négykerekűt, mitől különleges, részleteket emelnek ki, amiket talán észre sem vennék első ránézésre.

Ezeket a járműveket már kapásból veteránként kezeled, gyártási évük miatt már bőven beleesnek a 30 évnél öregebb, old-timer ligába. Jogosan, de Jay garázsában ők még simán fiatalnak számítanak. Elég megnézni ezt az 1930-as évjáratú, mai mércével már-már ormótlanul hatalmas, 27 ezer köbcentis Bentley kabriót. Kíváncsi vagy, hogy egy mai kisautó, egy Abarth 500-as mekkorának tűnik mellette? Vagy, hogy a tizenkét hengeres egységnek mennyi idejébe telik üzemi hőfokra melegítenie a 64 liternyi motorolaját? Már ezért is megéri elkezdened nézni.

Sztárvendég is megfordult a műsorban, a CCX Trevita apropóján maga Christian von Koenigsegg ment el Jay Leno-hoz, hogy újdonsült hyperautójáról tartson neki egy kis bemutatót. Üdítő hallgatni két szakmabeli kötetlen beszélgetését, főleg ha ilyen ismert alakokról van szó. Nagyon jól megfogalmazzák, hogy az ilyen kaliberű, szárazföldi rakétáknak relatíve alig van értelme, elsődleges céljuk, hogy megmutassák a világnak, mire képes az autóipar abban az adott pillanatban, továbbá ezzel emelik a többi kocsi színvonalát. Alaposan végignyálazzák a gépet, minden fontos paraméterről szó esik, de el is tudnak vonatkoztatni a témától, szó esik a mindennapi használhatóságáról illetve, hogy Christiant mennyire kezelik nemzeti „hősként” Svédországban. 

Ugyan az Alapjárat egy autócentrikus oldal, de azért a motorrajongó követőket sem szabad elhanyagolni, hiszen a szenvedély tárgya szinte ugyanaz, csak két kerékkel kevesebbel. Jay Leno is hasonlóképp vélekedik a témáról, ahogy már említettem 117 motorkerékpár ékesíti gyűjteményét, sok közülük még a Második Világháború előtti érából valóak, de akad olyan öreg Indian is a műsorban, amelyik 2018-ban ünnepli 106. születésnapját!

A 2015-ben indult sorozat jelenleg a negyedik évadnál tart, az eddigi tendencia alapján minden szezon több résszel zár, mint az azelőtti. Nem meglepő, hogy a legnagyobb népszerűségnek az Egyesült Államokban örvend a műsor, hazánkban nem számít kimondottan trendi adásnak, pedig több rivaldafény járna neki. Rendkívül változatos gépjárműveket mutat be az öreg Jay, ordít róla a szakmai hozzáértés és a téma iránti áhítatosság.

Élvezet hallgatni beszámolóit, mivel olyan információk/érdekességek hangzanak el, amik sokszor nem derülnek ki egy-egy internetes cikkből, még akkor sem, ha annak írója rendesen utána is olvasott a témának. A több évtizednyi tapasztalatot, hozzáértést és elhivatottságot nem lehet napok alatt pótolni. Az egyetlen negatívum, amit fel tudok hozni a műsorral szemben, az a monotonitása. Mindig ugyanabban a környezetben kezdődik, a szakmai rész után kiviszik városba, főútra, autópályára, gyanítom, hogy ugyanazon az útvonalon.

Lehet, hogy ezt csak én tekintem negatívumnak, de véleményem szerint változatosabb tájakon üdítőbb vizualitást tudnának összehozni. De, ki vagyok én, hogy pálcát törjek Jay Leno feje felett? Az autóskultúra egyik legmeghatározóbb figurája, aki az évtizedek alatt olyan kollekciót halmozott fel magának, vagy inkább az utókornak, amivel csak Brunei szultánjának gyűjteménye vetekedhet!

Címkék: jay leno, garage, gyűjtemény, kollekció, veterán

Forrás: