2017. október 19. | 19:30

Ha hazai gyártásról és gyártástechnológiáról van szó, persze, hogy a Magyarországon gyártók is megmutatják magukat. Felemás élmények a Mercedesnél és az Audinál.

Írtam már az Automotive megnyitójáról, ahol érdekesnek szánt történetekkel, vagy épp szürke, nyers számokkal bombázták a közönséget. Egy expón viszont nyilván nem a megnyitó a legérdekesebb program, úgyhogy miután egy kis frissítőt vettünk magunkhoz, elkezdtük felfedezni az Automotive-nak helyt adó A-pavilont. Hiába, hogy a tematika nem a legújabb modellekről szól, sokkal inkább gyártási megoldásokról, a hazánkban működő autógyárak, a Mercedes-Benz, Opel (bár komplett modelleket már nem gyártanak nálunk), Audi és a Suzuki is képviseltette magát. Nyilván a Mercedest és az Audit néztem ki magamnak, vajon mivel tudnak lekötni azok után, hogy Frankfurtban láthattam a Mercedes-AMG Project One-t, vagy az Audi R8 V10-et. Frankfurtban nem egy standnál VR-szemüvegekkel csalogatták magukhoz a gyártók az embereket, hogy minél jobban lenyűgözzék őket.
Silver Arrow tanulmányautó, igazából egy szemrevaló játékszer, semmi több

Akkor ott nem próbáltam ki, mert… nem vagyok türelmes természetű és az alatt az idő alatt, amíg Hans, Jürgen és a még utánuk következő 10-20 embert tátott szájjal bámulnak a virtuális valóságba, addig valós dolgokra is vethettem a szemem. Itt viszont nem 1 millió ember látogat ki az Automotive-ra, csupán 10 ezer, így csak egyetlen embert kellett megvárnom, amíg befejezte a nézelődést. Közben megkérdeztem, a kecskeméti Mercedes-Benz gyárról szóló 360 fokos videót nézheti meg az érdeklődő a szemüvegen keresztül, pontosabban a gyártást, hogyan is lesz egy halom semmirevaló alkatrészből olyan autó a végén, ami méltó a csillagos emblémára.
Szép-szép... de frappánsabban is előadhatták volna, miken dolgoznak Kecskeméten

A virtuális túra után szemügyre vettem a Silver Arrow tanulmányautót, de nem tudtam játékautónál többre értékelni, ami a marketing képeken jól mutat, az a valóságban egy halom műanyag, ami túlságosan elrugaszkodott ahhoz, hogy valaha is megvalósítsák. Jó, hogy gyártunk E350d-t, meg is nézhette kívül-belül, aki kíváncsi volt rá, de túl sok újat nem lehet róla írni, úgyhogy az Audi felé vettem az irányt. Az Audinál érdekes módon sokkal kevesebben voltak, pedig a TT RS Coupé és az RS3 Quattro messze izgalmasabb autó egyenként is, mint amit az egész Mercedes-stáb felvonultatott az Automotive-on. Ennek oka talán az volt, hogy nem VR-szemüvegekkel próbálták eljátszani az autóipari cukrosbácsi szerepet, de ez csak jól jött, mert így volt alkalmam beszélgetni is velük.
RS3 quattro, kedvenc színemben, de még ha ronda is lenne, akkor is 1000-szer több bugi van benne, mint az E350d-ben

A két kiállított autón kívül láthattam a maga meztelen valóságában a 2.5-ös TFSI-motort is, ami mellé ki voltak írva a jellemzői, de ha a száraz tényadatokra vagy kíváncsi róla, azt akármelyik katalógusban megtalálod. Így inkább arra voltam kíváncsi, hogy milyen technológiai újításokkal érték el, hogy jobb legyen az előző generációnál az új motor. Ha egy mérnöktől ilyet kérdezel, azzal csak elhúzod előtte a mézesmadzagot, persze rá is harapott és akkora elánnal kezdte magyarázni, hogy először csak pislogtam. De amit megtudtam az új motorról, hogy egy különleges, APS-bevonattal (Atmospheric Plasma Spritzen) kezelik a hengerfej-furatot. Annyit elárult, hogy vastartalmú a bevonat, de a többi összetevő legalább olyan titkos, mint a Coca-Cola receptje. Ezzel a bevonattal egy ultravékony, szivacsos réteg jön létre a furatban, ami javítja a kopásállóságot és csökkenti az olajfogyasztást.
Tudom, az Audinak komoly előnye van a Mercedessel szemben, ők hamarabb megtelepedtek Magyarországon, de akkor is... egy jól sikerült TT RS Coupé öröm a szemnek

Hogy alumíniumból készül a blokk, jócskán faragtak is a súlyából, nagyjából 18 kg-ot, a szíjtárcsa szintén alumíniumból készült, míg az olajteknő tulajdonságain magnéziummal javítottak. VR-szemüveg ide vagy oda, engem nem vettél meg, Mercedes. Lehet, hogy nem nálunk gyártják a legsportosabb modelleket, de attól azt még lehet úgy prezentálni, hogy hiányérzet nélkül jövök el tőlük. Ebben még van hova fejlődniük, de az Audinak is ki kell találnia, hogy fogja meg jobban a magyar közönséget, ha azt akarják, hogy még többen ámuldozzanak azon, min is dolgoznak jelenleg Magyarországon.
Nagyobb turbó. egyéb technikai nyalánkságok és ezek is csak akkor jutnak eszedbe, ha ez a kis 2.5 TFSI motor szabadon pihen a motortéren kívül

Ha úgy is tűnök, hogy nem értékelem eléggé, amit kivittek az expóra, az csak azért van, mert tudom, hogy sokkal többre lennének képesek, de ehhez az kell, hogy az Automotive is felfejlődjön arra a szintre, hogy lássák, érdemes még több energiát befektetni. Ez csak az 5. Automotive volt, még akárhogy nézzük gyerekcipőben jár (legalábbis az én fogalmaim szerint), majd azt szeretném látni, mivel készülnek a 10-20. alkalomra!