home Nagyvilág A végtelenbe és tovább – Mercedes W124

A végtelenbe és tovább – Mercedes W124

0 people like this.

Dízel vagy benzines, karburátoros vagy injektoros, a W124-es Mercedes esetében nehéz mellényúlni. Bármelyik motorral hűségesen szolgált/szolgál évtizedeken át!

„Bezzeg a 124-es Merci!”- a mondat, ami az évek múlásával egyre többször hangzik el. Az ortodox Mercedes-fanok könnyes szemmel emlékeznek vissza azokra az időkre, amikor még generációkra terveztek autót, nem pedig évekre. Nehéz datálni, mikor is ért véget ez a hozzáállás, de a felső-középosztályban a W124-es volt az utolsó modell, amibe még minden tudást és anyagot beleraktak.

Elődje, az itthon csak „zöldséges” Mercinek gúnyolt 123-as magasra tette a lécet, mind az összeszerelési minőség, mind pedig a műszaki átgondoltság tekintetében. Az 1976-tól 1985-ig tartó modellciklus alatt közel 2,7 millió példány talált gazdára. Többségük négyajtós szedán volt, de a kombik és a kétajtós kupék is szép számmal fogytak.

Mercedes-Benz W124 E-osztály
A W124-es Mercedes 1984-ben mutatkozott be

Megbízhatóak voltak? Igen. Kényelmesek voltak? Igen. Erősek voltak? Hááát. Lehet azzal takarózni, hogy „jaaaj, de ez az autó nem arról szól”, meg hasonló kifogásokkal. A 2,8-as benzines csúcsmodell sem szaggatta az istrángot, főleg a komótos 4 gangos automatával. Félreértés ne essék, hozták az elvárható szintet, de a vevők nem vették volna zokon, ha többet számlál a ménes 177-nél.

Mercedes-Benz W124 Bruno Sacco formaterv
Könnyű felismerni a Bruno Sacco által tervezett formát

Az utód az 1984-ben debütált, a W124-es formaterve is Bruno Sacco, a Mercedes legendás dizájnerének munkája. Könnyen felismerhető a mindenféle finomságot mellőző, mégis konzisztens karosszériáról. Ha külön-külön hasonlítod össze az egyes elemeket, nem sok változást fogsz észrevenni, de ha a két autó egymás mellett áll, már egyértelmű a különbség. Ha a fiam majd egyszer megkérdezi, hogy apa, hogy néztek ki az autók a 80-as években, a W124-esről fogok neki mutatni egy képet. Tankönyvbe illő példa.

Bőr belsős Mercedes-Benz W124
A legfinomabb bőrökkel is kérhették a W124-es belsejét

Az első futóműben külön szerelték be a spirálrugókat és a lengéscsillapítókat, hátul pedig megörökölte a 190-esben bemutatkozó multi-link felfüggesztést, ami azóta a legtöbb modern autóban megtalálható. Légellenállási együtthatója akkoriban világszámnak számított a 0,28-as értékkel, még a korábbi rekordert, az Audi 100-ast (0,30) is felül tudták múlni. Ebben sokat számított, hogy az autó alja műanyag borítást kapott, így könnyebben tudott végigszaladni rajta a levegő. Az első ablaktörlők számát 1-re csökkentették, ennek a megoldásnak az a különlegessége, hogy mozgása közben teleszkóp-szerűen „kinyúlt”, hogy a felső sarkokat is elérje. A hátsó fejtámlákat gombnyomásra lehetett ledönteni, a jobb kilátás érdekében. Ötletes finomságok, amik hozzájárultak a modell sikeréhez, de (spoiler veszély) nem az egyedi ablaktörlőktől vált legendává a W124-es.

Mercedes-Benz W124 kombi csomagtartó
Kitűnően pakolható és variálható a W124-es kombi raktere

Sokkal inkább elpusztíthatatlan motorjai miatt. A belépő a 200-assal kezdődött, a 2,0-es benzines volt az egyetlen erőforrás, amit még karburátorral is kínáltak, a többi már büszkén viselte az „E” betűt a hátulján. Becsapós, mert nem mindegy, hogy a háromjegyű szám előtt vagy után virít: a korai modelleknél a számsor után, a benzinbefecskendezést, míg a ráncfelvarrott példányoknál már az E-osztályt jelölte.

Mercedes-Benz W124 500E
A szériaváltozatok csúcsmodellje, az 500E

A négyhengeresekből a 2,2-es injektoros jelentette a csúcsot, 150 lovas teljesítménnyel. A hengerek számával egyenesen arányosan nőtt az élményfaktor is, a sorhatosok 2,6-tól (160 LE) egészen 3,2 literig (220 LE) terjedtek, a dinamikusan vezető sofőrök választhatták a 36 AMG-t is, 272 lóerővel. De ez nem volt elég!

Sportosság tekintetében is fel kellett venniük a versenyt a BMW-vel

A szuperautók már a 70-es években is eszeveszett teljesítményre voltak képesek, de a hétköznapi járműveknél inkább a rákövetkező évtizedben indult meg a lóerő-orgia és ezzel együtt az elkerülhetetlen rivalizálás. A W123-as leköszönt 1985-ben, ugyanebben az évben a BMW bemutatta az M5-öst, a Super Saloon-kategória megalkotóját. Már az E28 is 210 lovas volt, 3 évvel később, az M-divíziós E34-es 310, majd 340 lóerőt kínált. Erre válaszolt a Mercedes az 500E modelljével: 326 pacival és 480 Nm-es nyomatékkal gond nélkül megfutotta a 250 km/h-s végsebességet, ami már akkor is vízválasztónak számított.

Mercedes-Benz E60 AMG
Az E60 AMG 381 lóerős teljesítménye akkoriban a csúcsot jelentette

De az a 14 lóerős lemaradás is piszkálta a Mercedes csőrét: hát mégis milyen dolog, hogy a bajoroknak erősebb autója van, mint nekünk?! Egyfelől presztízskérdést csináltak belőle, másrészt a tehetős vevők nyilván abba a szalonba mentek, ahol több lovat adtak. Itt jött a képbe ismét az AMG, ahol az 5 literes V8-as motor lökettérfogatát 6000 köbcentire növelték, továbbá hosszabb váltó áttételeket és sportfutóművet kapott. Mindössze 126 darab készült belőle, a 381 lóerős E60 AMG-t csak „the Hammer”, vagyis „a kalapács”-ként emlegetik máig is.

Ilyen benzinfaló, gumiégető szörnyeteg után dízelekről olvasni olyan lesz, mint egy háromfogásos vacsora után meginni egy üveg köptetőt, de ha van autó a világon, amelynek gázolajosait muszáj megemlíteni, akkor az a W124-es. A szívó 2,0-es 8 szelepes motor volt az alap, 75 lóerős teljesítményével leginkább a nyugdíjas célközönség gondtalan helyváltoztatási igényeit szolgálta ki, a korszerűsített verzió 109 lóval már jobban szedte a lábát. Az öthengeres erőforrások közül a turbós 10V volt a legkraftosabb, ezzel már majdnem megvolt a 200-as végsebesség is (195 km/h).

Mercedes-Benz W124 OM606 dízel motorral
Az OM606 kódjelű dízel eszméletlen futásteljesítményre képes a W124-es Mercedes

Már ezekkel az egységekkel is kiment a világból a W124, meg vissza is jött, de szuperlatívuszokban az OM606 kódjelű, hathengeres dízelről szokás beszélni. 1993-tól 2001-ig gyártották a dupla vezérműtengelyes motort, gyári teljesítménye 136, majd 177 lóerő volt. A tartósság jegyében minden alkatrészt túlméreteztek, hogy a lehető legkevesebb karbantartással is problémamentesen funkcionáljon. Sikerült nekik, a forgalomban lévő példányok jelentős százaléka már túl van az egymilliomodik kilométerén, rendületlenül ketyegnek tovább az örökkévalóságba. Tuningalapnak is kitűnő választás, nagyobb adagolóval és turbóval gond nélkül meg lehet sokszorozni a teljesítményét, anélkül, hogy súlyos összegeket költenél a belső alkatrészek megerősítésére.

Mercedes-Benz W124 4MATIC összkerék-hajtással
A W124-ben mutatkozott be először a 4MATIC négykerékhajtás

A Mercedes 1987-ben, a W124-esben mutatta be először a 4MATIC összekerékhajtását, ami azóta a legtöbb modellben megtalálható. Csak a szedánok és kombik kiváltsága volt a négykerék meghajtás, kupé és kabrió kivitelben nem volt elérhető ez az opció. Érdekesség, hogy a korai 2,0-ás modelleket még 4 gangos kézi váltóval is szerelték, amit a ráncfelvarrásnál elbúcsúztattak. A 4MATIC modelleket 5 sebességes manuállal, illetve a nagyobb motoros modelleknél használt és bevált 4 fokozatú automatával vértezték fel.

Mercedes-Benz W124 kabrió
A kabriók kizárólag hátsókerék hajtással készültek

A 11 éves modellciklus alatt 2 562 143 példányt gyártottak le a 124-es Mercedesből. Utódja, a W210-es E-osztály már egy teljesen más világ szülötte. Stuttgartban döntött a vezetőség valamikor a kilencvenes évek derekán, hogy a profit mostantól fontosabb, mint az örökéletű autók gyártása. A pápaszemest sokan vették, mert úgy hitték, hogy ez is egy 124-es, csak más köntösben. Tévedtek. A gátlástalanul rohadó karosszéria, és a márkához nem méltó elektromos hibák aláásták a Mercik tekintélyét. Jobban belegondolva az sem volt egy rossz autó, csak az a léc olyan magasan volt, hogy nem tudták megugrani. A csillagosok azóta már kezdenek visszatérni a helyes útra, de az biztos, hogy még egy olyan kocsit, mint a W124, nem lesz egyszerű gyártaniuk.

Ha tetszett az írás, kérlek oszd meg a Facebookon! Köszönöm!
Facebook
Facebook
Instagram
Google+
Google+
Youtube
Youtube
Email
RSS
0 people like this.

Kapcsolódó írások

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Alapjárat