2017. október 03. | 11:34

Egyre közeledünk az időben a jelenhez. Ha te is szavazhattál volna a brit Autocar olvasói mellett, mit tettél volna be a világot megváltoztató autók listájába?

20. Ford Mustang (1964)

Ford Mustang, vagy aki tényleg nagyon csipkelődni akar rajta, a Póni-mobil

 

A legelső Mustangnak kérdés nélkül itt a helye a listán, hiszen nagyobb befolyása lett az amerikai izomautókra, mint a Corvette-nek. A legjobb a vezethetősége az amerikai autók közül, miközben az ár/érték aránya is kiváló, amit a mai napig is tart. Elvégre ha az árát elosztanád a benne rejlő lóerőkkel, az jönne ki, hogy még egységnyi lóerő kevesebbe kerül benne, mint pl. egy Suzuki Swiftben!

21. Lamborghini Miura (1966)

Csodálatos vonalak, V12-es surrogás és dörgés hátulról: ilyen egy hamisítatlan Miura!

Lehet azon vitázni, hogy a Miura esetleg túlságosan nőies vonásokat kapott, de vitán felüli, hogy mára igazi klasszikussá avanzsálódott. És még ha enyém is lenne egy Miura, szívesen gondolnék rá a nagy Ő-ként, ameddig a 4.0 literes V12-es motor ott duruzsolna mögöttem. Hihetetlen, hogy a szupersportautó Miura is már 50 éves elmúlt!

22. Range Rover (1970)

Stílus és kiváló menettulajdonságok jellemzik a Range Rovert, nem csoda, hogy máig kapós

Talán nem az első luxusterepjáró volt a piacon – hiszen az a Jeep Wagoneer volt – így még az se mondható, hogy kategóriaalkotó lett volna a maga nemében. Sőt, igazából az eredeti Land Rovernek is nagyobb hatása volt az autóiparra, de igazából a Range Rover mutatta meg, hogy lehet egyszerre valami megállíthatatlan a legnagyobb sárban, miközben a legnagyobb kényelmet is nyújtja. A Jeep Wagoneer azóta eltűnt, de a Range Rover népszerűsége azóta is töretlen, sőt, nagyobb, mint valaha!

23. Porsche 911 Turbo (1974)

Nagy kockázat volt versenytechnológiát az utcára vinni, de a Porschenak bejött a 911 Turboval

1974-et írunk, a turbófeltöltött autók egyelőre nem elterjedtek, a technológiát inkább repülőgépekben és versenyautókban alkalmazzák. Viszont 1973-ban a Porsche lemosta a mezőnyt a 917/30-cal, amibe 5.4 literes turbós motort építettek. Persze, hogy az 1580 LE ellen senkinek nem volt esélye, simán megnyerte a CanAm észak-amerikai versenysorozat minden egyes versenyét. Ennek a technológiának az utcai átültetéséből született meg a Porsche 911 Turbo, ami a mai napig megőrizte kívánatos utcai sportautói mivoltját.

24. Volkswagen Golf GTI (1975)

VW Golf GTI, ami a maga idejében maga volt a hothatch szinonimája

Ahogy a Range Rover a maga kategóriájában, úgy a Golf GTI se az első volt a hot hatch-ek sorában. De tagadhatatlan, hogy meghatározta a stílust és szinte készre főzte a hot hatch-ek receptjét: tegyél bele egy valamivel nagyobb motort, rakj alá egy sportos felfüggesztést és apró árulkodó jeleket rejts el az autón, ami mutatja, hogy nem átlagos darabbal van dolgod. Több, mint 40 éve követi ezt a receptet immár nem csak a Volkswagen, de szinte az összes többi gyártó is!

25. Audi Quattro (1980)

Azt gondoltad, nem lesz itt a listán az Audi Quattro? Ugyanmár...

A Quattro volt az első autó, ami megmutatta, hogy az összkerék-hajtás nem csak offroadra való, hanem az úton is nagyban képes javítani a menetteljesítményt! Olyan szintre bővítette az Audi a Quattroval a képességeit, amit a Porsche se tudott elérni a 911-gyel! Nem csoda, ha arról van szó, a legbrutálisabb autók a mai napig összkerék-hajtással készülnek.

26. Renault Espace (1984)

Nem volt egyterű autó 100 évig, egy ilyen ziccert nem hagyhatott ki a Renault, meg is alkották az Espace-t

Könnyű, mechanikailag egyszerű típus, mégis akkora helykínálattal, amivel nem rendelkezett korábban egyetlen személyautó se: az Espace megteremtette az egyterűek kategóriáját! Eléggé érdekes, hogy az ekkor már 100 éve létező autók nem használták ki ezt a potenciális piaci rést. Persze a franciák lecsaptak rá, és jó ideig ők dominálták az egyterűek piacát!

27. Ferrari F40 (1987)

Még ha nem ez lett volna Enzo utolsó autója, akkor is itt lenne a helye az F40-nek, mint korának legsportosabb utcai autója

Az F40 egy valódi álom, talán a mai napig nincs olyan szériagyártású autó, ami ennyire visszaadná a vezetés élményét, mint ő. 30 év alatt persze sok minden megváltozott az autóiparban, de egy F40 a kompromisszummentes sebesség- és élményhajkurászásával a ma napig példátlan. Persze nem is lehetett volna mást várni tőle, hiszen az F40 a legutolsó autó, amit Enzo Ferrari felügyelt, aki csak annyit mondott róla: „Ez az autó olyan gyors, hogy összepiszkítod magad tőle”.

28. Mazda MX-5 (1989)

Lassan 3 évtizede lesz annak is, hogy ha megfizethető élményautózást szeretnél magadnak, a választási lehetőségek között előkelő helyen szerepel az MX-5

1989-ben kezdődött az MX-5 diadalmenete, amikortól is ha valaki elérhető áron szeretne egy belevaló szabadidőautót, amiből kupé és kabrió változat is van, egyértelmű a választás: MX-5. Az egyik legjobb vezetési élményt nyújtja, műszakilag nem igazán lehet rá panasz, a japános-mazdás rozsdát kerülni kell, ellenben az 1.8-as motorral is könnyen repül az apró kasztni.

29. Lexus LS400 (1989)

Ha valami nem megy a japánoknak, tanulnak a hibáikból, jó példa erre az LS400, ami után sokáig ők határozták meg a mércét, milyen a sportos luxusautó

1984-ben a Toyota egy csoport mérnököt küldött az USA-ba, hogy kutatásokat végezzenek a luxusautókkal kapcsolatban. A vizsgálatok során megállapították azt a nem is olyan meglepő tényt, hogy azok, akik más modellre váltottak a Toyotáról, jellemzően BMW-t vagy Mercedest vásároltak maguknak. Ezt leszűrve ezért a Toyota a Lexuson belül megalkotta az LS400-at, ami a mérnöki csoda egy olyan szintje volt, hogy évekig az LS400-hoz képest határozták meg egy autó azon tulajdonságait, mennyire hangos, vibrál, vagy éppen mennyire kemény.

30. Honda NSX (1990)

A Honda NSX azóta is a palettán szerepel, de már jóval modernizáltabb formában

Sorban a harmadik japó autó, ami felkerült a listára, bár ez se igazán csoda: a 90-es évek egyértelműen a japán autók évei, ahol is kibontakoztathatták a mérnöki tehetségüket, olyanokat alkotva, mint például az NSX. Dögös, akár egy Ferrari, jobb vezetni, mint egy Porschét, miközben közel se kerül annyiba. Ja igen, és persze középmotor, anélkül nem is lenne meg a boogie.

31. Toyota Prius (1997)

Amerikában sokáig leginkább csak nevettek rajta, aztán hogy-hogy nem, mégiscsak meghódította a világot a Prius

A világ első sorozatban gyártott hibridautója jócskán megosztotta az embereket: voltak, akik a környezetkímélés, vagy a hibridautók körüli hype miatt vásárolt magának ilyet, míg mások igazi eretnekségnek tartották ezt a fogyasztás- és károsanyag-kibocsátás csökkentésre épülő autót. Azóta a világ már a hibridautókat is meghaladta a teljesen elektromos autókkal, de vitathatatlan, hogy a Prius meghatározó úttörője volt az autók villamosításában.

32. BMW X5 (1999)

A BMW az X5-tel alaposan feladta a leckét a vetélytársainak, mindenkinek kellett, hogy legyen ezután legalább egy SUV a palettáján, ha sikeres akart lenni

Kezdetben még a SUV-okat is úgy hívták, hogy SAV (sports activity vehicle, vagyis aktív sport jármű), legalábbis a BMW még így becézte anno a frissen megjelent X5-öt. Az X5 olyan lendületet adott a SUV-gyártásnak a későbbiek folyamán, ami azóta se tört meg, elég csak arra gondolni, hogy még a szupersportautó-gyártók közül is egyre többen jelentik be, hogy SUV-ot fognak gyártani, legjobb példa erre a Lamborghini Urus.

33. Rolls-Royce Phantom (2003)

A brit elegancia sokadszori próbálkozásra végre nem csak rövid időre születhetett újjá a Rolls-Royce Phantomban

A korábban jónevű Rolls-Royce hírneve jócskán megkopott a Milleniumra, és a BMW már korábban hatalmasat bukott a Roverrel, úgyhogy mindenképp kockázatosnak látszott egy patinás angol márkát hamvaiból feltámasztani. De BMW-hez tartozó Rolls-Royce jól jött ki a dologból, az überluxus megfelelője lett újra a dupla R, a hatalmas erő mellé a legfinomabb kidolgozású belteret kapta a vásárló a Phantomhoz.

34. Audi R8 (2006)

Hiába több, mint 10 éves, a vonalait annyira eltalálták az R8-nak, hogy a mai napig frissnek hat

Az Audi már a Quattroval is a halhatatlanok közé írta be a nevét, de az R8 még ezt is túlszárnyalta. Kezdetben csak 4.2-es V8-as motorral lehetett kapni, de később már 5.2-es V10-esben is lehetett rendelni az R8-at, amit a Lamborghini Gallardo vagy Huracán testvére a konszernen belül. Gyönyörű formaterv, csodás hang és a Honda NSX óta a legjobban vezethető középmotoros autója, nem kérdés, hogy a listán a helye.

35. Tesla Model S (2012)

A Model S lényegében sokáig egyetlen alternatíva volt, ha 300 km felett akartál elektromos autót használni

Már öt éve, hogy megjelent a piacon a Model S és még mindig azon erőlködik a többi gyártó, hogy egyáltalán a közelébe érjen a Teslának. A Tesla időközben már a General Motors-szal vetekedik a tőzsdén, melyik az értékesebb cég. A Tesla korábbi modellje, a Roadster csupán arra volt jó, hogy felhívja a figyelmet a cég létezésére a vásárlóknál, ellenben a Model S mind teljesítményben, kényelemben, hatótávban olyat tudott letenni az asztalra, ami azóta is mérföldkő az elektromos autózásban.

36. BMW i3 (2013)

A BMW az i3-mal már jó ideje kínál elérhető áron elektromos autót, de az igazi áttörésre még várni kell

Újabb elektromos autó, ezúttal a kisebb, megfizethetőbb kategóriából. Itt akár a Nissan Leaf is szerepelhetne, azonban a bajorok az i3-mal nem csak szimplán egy kisebb elektromos autót készítettek, de az i3 egy teljesen új filozófiát is képvisel, az ultrakönnyű karbonszálas karosszériájával is.

37. Porsche 918 Spyder (2013)

A Porsche a 918 Spyderrel mutatta meg, hogy igenis lehet életképes a hibrid-technológia a sportautókban is

A 918 Spyder egy olyan hihetetlen programnak a gyermeke, amelyben a Porschenél feltették a kérdést: mi lenne, ha a legbrutálisabb autónkba pakolnánk egy hibrid rendszert is? Így történt, hogy az amúgy se gyenge, 610 LE-s motort kisegíti még két darab elektromos motor, így utóbbiak 280 LE-je még hozzáadódik az eredeti motoréhoz. 890 LE, 2,6 másodperc 100 km/h-ig, miközben egy ízig-vérig Porscheról van szó. Nem csoda, hogy ezek után felismerték a sportautókban is a hibrid rendszerek nyújtotta lehetőségeket.

38. Ariel Nomad (2015)

Az Ariel Nomad nem épp egy szokványos autó, de ha ilyet keresel, nagyon nem az Ariel háza tájékán kéne nézegetned

Az Ariel eddig is szétfeszítette a hagyományos autókról alkotott elképzeléseit az embereknek, az Atom világszerte az élményautózással egyenértékű fogalom lett. De az Atom után előrukkoltak a Nomaddal, ami most már nem csak pályán nyújt elképzelhetetlen élvezeteket, hanem akár terepen is.

39. És az all-time győztes modell, amelyik a legnagyobb hatással volt az autóiparra…

A britek az Autocar szavazásán a Volkswagen Golf GTI-t szavazták meg, mint aki a leginkább megváltoztatta a világot

Nem más, mint a Volkswagen Golf GTI. Furcsa, hogy a britek egy német autót szavaztak a legnagyobb hatásúnak, ráadásul (és itt most kövezzetek meg) akármennyire is mókás, akármennyire is meghatározó, de én mást tettem volna a dobogó csúcsára. Ti hogy vagytok ezzel? Forrás: Autocar

  • Címkék:
  • Top