2019 júliustól már kizárólag hanggenerátorral felszerelt elektromos és hibrid autókat lehet forgalomba helyezni az Európai Unión belül.

A döntés oka az, hogy kutatások szerint 20 mérföldes (32 km/órás) sebesség alatt az elektromos autók annyira halkak, hogy veszélyt jelentenek a gyanútlan gyalogosokra és kerékpárosokra. A vak embereket támogató brit Guide Dogs for the Blind egyesület 2015-ös kutatása szerint az elektromos és hibrid autók 40 százalékkal gyakrabban gázolnak gyalogost, mint a hagyományos járművek. A Kaliforniai Egyetem 2008-as kutatása is hasonló eredményre jutott, számításaik szerint a csendes elektromos motorok miatt a gyalogosoknak alig egy másodpercük van elkerülni egy esetleges gázolást. Hogy nem csak elméleti problémáról van szó, jól bizonyítja az a Japánban korábban nagy felháborodást kiváltó eset, amikor egy tolató elektromos autó halálra gázolt egy gyalogost, ami valószínűleg elkerülhető lett volna, ha a sofőr nem kapcsolja ki az autójába beépített hangkeltő rendszert.
Kis sebességnél szinte semmilyen hangot nem adnak ki az elektromos és hibrid autók

Kevin Clinton, a brit baleset-megelőzési intézet vezetője szerint 32 km/órás sebesség felett már nincs szükség a mesterséges hangkeltésre, mert ilyenkor a gumik és a menetszél által keltett zaj elegendő ahhoz, hogy az emberek észleljék a közeledő járművet. A hangkeltő eszköz 2019 júliusától lesz kötelező az új járműveknél, míg a korábbi modelleket 2021-ig kell átalakítani.
A gyalogosoknak alig egy másodpercük van reagálni egy elektromos vagy hibrid autóra

Az Egyesült Államokban is régóta napirenden van a „zajkérdés”, de ott egyelőre haladékot kaptak a gyártók az eredetileg 2019 szeptemberétől kötelező hangkibocsátás alól. A Nemzeti Közlekedésbiztonsági Igazgatóság (NHTSA) könnyítése miatt az első „hangos” elektromos és hibrid modellek 2020-ban kerülnek majd ki az utakra, viszont a hatóság fontolóra veszi, hogy a kibocsátott hang gyártónként, modellenként, sőt akár felszereltségi szintenként különböző lehessen. Az USA-ban még azon is megy a vita a gyártók és az NHTSA között, hogy milyen sebesség alatt kapcsoljon be a hanggenerátor. A Nissan szerette volna elérni, hogy 20 km/óra sebesség alatt legyen csak kötelező a zajkeltés, ám az NHTSA ragaszkodik az eredeti 30 km/órás határértékhez, ugyanis vizsgálataik szerint ez alatt jelent gondot az elektromos és hibrid autók alacsony menetzaja. Számítások szerint a „hangos” elektromos és hibrid járműve bevezetésével évente 2400-zal csökkenhet az ilyen autók miatt bekövetkező balesetek száma.
Az Egyesült Államokban még nem dőlt el, hogy minden elektromos és hibrid autónak egyforma legyen-e a hangja

Érdekes kérdés, hogy az elektromos és hibrid autók milyen hangot adjanak ki. Kutatások szerint leginkább az úgynevezett white noise (fehér zaj) lenne optimális, aminél a hang intenzitása több frekvencián is azonos. Ilyen állítólag a csorgó víz hangja is. A fehér zaj legfontosabb előnye, hogy a hangforrás iránya könnyen beazonosítható, ami a közlekedésben különösen fontos szempont. Érdekes lesz, amikor a hatóságok szemében nem az lesz majd a probléma, hogy egy autó túl hangos, hanem az, hogy túlságosan halk! Forrás: