2019 júliustól már kizárólag hanggenerátorral felszerelt elektromos és hibrid autókat lehet forgalomba helyezni az Európai Unión belül.
A döntés oka az, hogy kutatások szerint 20 mérföldes (32 km/órás) sebesség alatt az elektromos autók annyira halkak, hogy veszélyt jelentenek a gyanútlan gyalogosokra és kerékpárosokra.
A vak embereket támogató brit Guide Dogs for the Blind egyesület 2015-ös kutatása szerint az elektromos és hibrid autók 40 százalékkal gyakrabban gázolnak gyalogost, mint a hagyományos járművek. A Kaliforniai Egyetem 2008-as kutatása is hasonló eredményre jutott, számításaik szerint a csendes elektromos motorok miatt a gyalogosoknak alig egy másodpercük van elkerülni egy esetleges gázolást.
Hogy nem csak elméleti problémáról van szó, jól bizonyítja az a Japánban korábban nagy felháborodást kiváltó eset, amikor egy tolató elektromos autó halálra gázolt egy gyalogost, ami valószínűleg elkerülhető lett volna, ha a sofőr nem kapcsolja ki az autójába beépített hangkeltő rendszert.
Kis sebességnél szinte semmilyen hangot nem adnak ki az elektromos és hibrid autók
Kevin Clinton, a brit baleset-megelőzési intézet vezetője szerint 32 km/órás sebesség felett már nincs szükség a mesterséges hangkeltésre, mert ilyenkor a gumik és a menetszél által keltett zaj elegendő ahhoz, hogy az emberek észleljék a közeledő járművet. A hangkeltő eszköz 2019 júliusától lesz kötelező az új járműveknél, míg a korábbi modelleket 2021-ig kell átalakítani.
A gyalogosoknak alig egy másodpercük van reagálni egy elektromos vagy hibrid autóra
Az Egyesült Államokban is régóta napirenden van a „zajkérdés”, de ott egyelőre haladékot kaptak a gyártók az eredetileg 2019 szeptemberétől kötelező hangkibocsátás alól. A Nemzeti Közlekedésbiztonsági Igazgatóság (NHTSA) könnyítése miatt az első „hangos” elektromos és hibrid modellek 2020-ban kerülnek majd ki az utakra, viszont a hatóság fontolóra veszi, hogy a kibocsátott hang gyártónként, modellenként, sőt akár felszereltségi szintenként különböző lehessen. Az USA-ban még azon is megy a vita a gyártók és az NHTSA között, hogy milyen sebesség alatt kapcsoljon be a hanggenerátor. A Nissan szerette volna elérni, hogy 20 km/óra sebesség alatt legyen csak kötelező a zajkeltés, ám az NHTSA ragaszkodik az eredeti 30 km/órás határértékhez, ugyanis vizsgálataik szerint ez alatt jelent gondot az elektromos és hibrid autók alacsony menetzaja. Számítások szerint a „hangos” elektromos és hibrid járműve bevezetésével évente 2400-zal csökkenhet az ilyen autók miatt bekövetkező balesetek száma.
Az Egyesült Államokban még nem dőlt el, hogy minden elektromos és hibrid autónak egyforma legyen-e a hangja
Érdekes kérdés, hogy az elektromos és hibrid autók milyen hangot adjanak ki. Kutatások szerint leginkább az úgynevezett white noise (fehér zaj) lenne optimális, aminél a hang intenzitása több frekvencián is azonos. Ilyen állítólag a csorgó víz hangja is. A fehér zaj legfontosabb előnye, hogy a hangforrás iránya könnyen beazonosítható, ami a közlekedésben különösen fontos szempont. Érdekes lesz, amikor a hatóságok szemében nem az lesz majd a probléma, hogy egy autó túl hangos, hanem az, hogy túlságosan halk! Forrás:
Kevin Clinton, a brit baleset-megelőzési intézet vezetője szerint 32 km/órás sebesség felett már nincs szükség a mesterséges hangkeltésre, mert ilyenkor a gumik és a menetszél által keltett zaj elegendő ahhoz, hogy az emberek észleljék a közeledő járművet. A hangkeltő eszköz 2019 júliusától lesz kötelező az új járműveknél, míg a korábbi modelleket 2021-ig kell átalakítani.
Az Egyesült Államokban is régóta napirenden van a „zajkérdés”, de ott egyelőre haladékot kaptak a gyártók az eredetileg 2019 szeptemberétől kötelező hangkibocsátás alól. A Nemzeti Közlekedésbiztonsági Igazgatóság (NHTSA) könnyítése miatt az első „hangos” elektromos és hibrid modellek 2020-ban kerülnek majd ki az utakra, viszont a hatóság fontolóra veszi, hogy a kibocsátott hang gyártónként, modellenként, sőt akár felszereltségi szintenként különböző lehessen. Az USA-ban még azon is megy a vita a gyártók és az NHTSA között, hogy milyen sebesség alatt kapcsoljon be a hanggenerátor. A Nissan szerette volna elérni, hogy 20 km/óra sebesség alatt legyen csak kötelező a zajkeltés, ám az NHTSA ragaszkodik az eredeti 30 km/órás határértékhez, ugyanis vizsgálataik szerint ez alatt jelent gondot az elektromos és hibrid autók alacsony menetzaja. Számítások szerint a „hangos” elektromos és hibrid járműve bevezetésével évente 2400-zal csökkenhet az ilyen autók miatt bekövetkező balesetek száma.
Érdekes kérdés, hogy az elektromos és hibrid autók milyen hangot adjanak ki. Kutatások szerint leginkább az úgynevezett white noise (fehér zaj) lenne optimális, aminél a hang intenzitása több frekvencián is azonos. Ilyen állítólag a csorgó víz hangja is. A fehér zaj legfontosabb előnye, hogy a hangforrás iránya könnyen beazonosítható, ami a közlekedésben különösen fontos szempont. Érdekes lesz, amikor a hatóságok szemében nem az lesz majd a probléma, hogy egy autó túl hangos, hanem az, hogy túlságosan halk! Forrás: