2018. július 10. | 17:16

Egy hétvégi retró kaland terepen.

A hosszú hétvégének a LADA Hungary-től kapott ötajtós 4x4-gyel vágtam neki. Korábban kollégáim írtak már LADA 4x4 Urban tesztet, így most nem is erre összpontosítanék. Nagy izgalommal vártam már, hogy a régi klasszikust modern kiszerelésben a kezeim közé kapjam. Persze azért készültem, hogy legyen otthon másik autó is, biztos ami biztos, de nem kellett. Lada 4x4 nyújtott kivitelben teszt Ezt az autót lehet szidni, lehet szeretni, de közömbösnek maradni nagyon nehéz iránta. Az is jellemző, ahogy kollégám képes volt korábban felkelni, hogy együtt tudjunk menni reggel a dolgunkra. Így hangzott a szájából:
“Nem szeretném kihagyni a reggeli Ladázást”.

Lada 4x4 a hétköznapokban

Miközben a Hungaroring WTCR hétvégéje zajlik, a médiásoknak szánt parkoló megtelik a különlegességekkel. Mercedes, BMW, Audi, Jaguar, stb...az összes prémium márka, és ott bújt el közöttük az én kis “Nivám”, de mégis az egyik legnagyobb érdeklődést kiváltó jármű volt. Szegényt már megfosztották a Niva névtől, így marad a 4x4. Nem is akar ennél több lenni. Egy egyszerű hétköznapi terepjáró mindenféle ma megszokott extrák hiányában. Lada Niva 4x4 fogyasztás Az első mosoly a kulcscsomóval kezdődött. Három kulcs: 1 slusszkulcs, 1 ajtózár, 1 tanksapka. A zárható tanksapka feláras, de hát a tesztautó a legfelszereltebb verzió. Érintős Immobilizer, ami kb. fél perc után “élesedik” vissza a feloldás után, mint ahogy ezt a hangja is jelzi. Egy vékony sípoló, és folyamatosan emelkedő hang ismerteti, hogy az autó beindítását akadályozó rendszer védelme újra aktív. Többen kérdezték tőlem, hogy nem fog felrobbanni? Először még csak félve mertem válaszolni, hogy remélem nem. De aztán ezzel a funkcióval is összeszoktunk. Lada Niva 4x4 teszt offroad körülmények között A tank telítettség jelzője egy negyed tanknyi tartományban képes tévedni. Ez terepen rendkívül nagy bizalmatlanságot okoz a kezdő Nivásoknak, de miután minden ilyen kis apróságát megismeri és megszokja az ember, az autó elkezdi egy nagyon megbízható igásló érzetét kelteni.

Csapatépítő off-roadozás a Ladával

Hétfői napon az Ercsiben bandázó off-roados srácokkal egyeztettem egy találkozót, járjuk körbe a Beloiannisz környéki dombokat, hogy egy kicsit képet kaphassak arról, mitől is hívják ezt az autót a világ egyik legjobb terepjárójának. Jött a srácoktól a mosoly, és a “na majd most” arcok. Az első pillanat, amikor elgondolkoztam, hogy lehet, nem jó helyre szól a jegyem, amikor az első srác egy Defenderrel érkezett. Konkrétan a kerekeinek az oldalán is bütykös volt a gumi. Hát ő az, aki komolyan vette a terepjáró kérdést. Kettős érzés fogott el: az első, hogy rendben, ő az, aki kiment, ha baj van, a második, hogy mit keresek én itt a kis fényezett lökhárítós, diszkó kerekes, hosszú tengelytávú Nivával? Az új Lada Niva 4x4 terepen Aztán jöttek a többiek: Seat Cordoba, meg Hyundai i30 kombi. Kiderült, hogy Suzuki SJ-kkel tervezték az érkezést, de az egyik eleresztette az olajat, a másik meg beragadt egy zárt kapu mögé. Így lett, hogy végülis két autóval indultunk.

Ez tényleg egy jó terepjáró

Futómű nyújtással kezdődött a “modellezés”. Ez az, amikor az autó egyik kereke a levegőben, a másikra meg ráterhelődik az autó. Érdekes élmény az utasfülkéből, az egyszer biztos. Következett a töltés oldala: konkrétan gyalog sem terveztem volna nekiindulni, de a Landy játszi könnyedséggel oldotta meg a feladatot. Hát lássuk a Ladát, mit tud! Felező, difi összezár, és lendület. Itt jött ki először, hogy a városra szánt komfort gumik a terepen azonnali elvérzésre ítélik az egyébként legendás terepjáróképességgel bíró járművet. A vizes füvön csak pörgött a négy kerék, de a felénél tovább nem kapaszkodott fel a kis retró jármű. Hát akkor másik útvonal. Sáros Lada Niva 4x4 hosszított kivitelben Dunaparti horgász ösvények. Igazából azt veséztük kis a srácokkal, hogy ez a terep a leginkább “Nivás”. Laza talaj miatt kellene ide is az MT-s gumi, ami kifejezetten erre a saras, agyagos talajra ideális, de száraz időben tökéletesen megbirkózik a 4x4 a természet ezen részével. Kellően nagy hasmagassággal, és megfelelő rugóutakkal egy komfortos haladást biztosít, még a környezethez mérten nagy sebességnél is. Végülis lett mindenből egy kicsi, mint ahogy azt a képeken is látni. A srácok elismerő tekintetei, és szavai büszke sofőrré emeltek. Megállapítottuk, hogy bár a 4x4 ötajtós verziójának 52 centis toldása a trial terepezéshez nem túl előnyös, a szántók és erdei utak járása közben viszont kifejezetten előnyére válik az autó stabilitását illetően.

Lada-nosztalgia frissen gyártva

Összességében egy minden luxust, (és jórészt komfortot) nélkülöző, teljesen használható mindenes autó az új ötajtós 4x4. Hátsó ülése is éppen megfelelő, a csomagtartó mérete is meglepő a háromajtós után. Ésszerű fogyasztásával, mindenre alkalmas kialakításával rengeteg élethelyzet közepén el tudom képzelni. Persze a helyén kell kezelni, és tisztában kell lenni azzal, hogy ez egy gyakorlatilag 1977-es autó újonnan legyártva.

2018 Lada 4x4 - Galéria

A tesztautóért köszönet a LADA Hungary Kft-nek, a fotókért pedig az off-roados srácoknak Ercsiben!