2018. augusztus 18. | 08:03

A Lamborghini Countach a világ azon kevés autóinak egyike, amit, ha egyszer látott az ember, soha többé nem felejt el. Az ilyen dizájnt pedig meg kell becsülni!

A sportautó neve sem véletlen, ugyanis a Countach piemonti nyelvjárásban egy indulatszó, ami akkor hagyja el a helyiek száját, amikor valami állat dolgot látnak, amitől aztán tényleg leesik az álluk. Valami olyasmi ez, mint amikor először ültem Teslában, és sportfokozatban tövig nyomtam a gázt, ettől pedig a belső szerveim azonnal levitációba kezdtek. Ne szépítsük, a Countach nagyjából egy „aztakurva”, „ezállat” vagy hasonló felkiáltásnak felel meg, ami még a fejlesztés során ragadt rá.

És teljesen jogosan! Amikor a Lamborghini Countach-t bemutatták az 1971-es Genfi Autószalonon, akkor biztosan sok nyelven kiáltottak fel hasonló módon, mert az új autó szöges ellentétben állt a korábbi zászlóshajó, a Miura lágyságával, finom vonalvezetésével. A két autót egyébként egyazon dizájnműhely, az olasz Bertone tervezte, ám a munkát érdekes módon az akkor még nagyon fiatal és tapasztalatlan Marcello Gandini kapta, aki fittyet hányva a hagyományokra, az ergonómiára és az aerodinamikára megalkotta ezt a brutális gépet.

A merészség bejött, mert a kocsit 1974-tól egészen 1990-ig gyártották, most pedig csillagászati áron kelnek el a használt, jó állapotú, gyűjtői minőségű darabok. Azt azért tudni kell, hogy az ifjú Gandini 71-es tervéhez képest a sorozatgyártásba kerülő modellen kellett valamelyest változtatni, mert az eredeti verzióban a motor nem kapott volna elég hűtést.

Nem csak a megjelenése, a karosszéria építés során alkalmazott technológia is megelőzte a korát. A csöves vázszerkezet, a csúcsminőségű - repülőgépek építésénél alkalmazott - alumínium karosszéria és az üvegszálas padlólemez együttese lehetővé tette, hogy az autó erős és könnyű (1375 kg) legyen egyszerre. Sajnos az eredeti (LP500), 5 literes, 12 hengeres erőforrással szerelt változatból nem maradt túlélő, mert a töréstesztek során az egyetlen megépített példányt feláldozták.

A sorozatgyártásba kerülő Lamborghini Countach LP400-as modell a Miura 4 literes, 370 lóerőre képes motorját kapta meg, ebből 1974 és 1977 között összesen 158 darab készült. Ez az autó a gyűjtők egyik nagy kedvence, 2014-ben például egy 74-es modell 953 500 fontért kelt el egy aukción, ami bizony mostani árfolyamon 344 millió forint volna.  

78-ban megjelent az LP400 S modell, ami érdekes módon gyengébb, „mindössze” 355 lóerős motort kapott, ám a szélesebb kerekek miatt az autó úttartása jobb lett az elődjénél. A karosszéria itt markánsabb, fokozva a Countach-érzést, ami egyébként azóta is megosztja a rajongókat, akik közül sokan inkább a korábbi változatot favorizálják. Az LP400 S-ből három sorozat volt, ezekből összesen 237 darab készült.

Az RM Sotheby’s árverésén egy második sorozatból való példány keres most új gazdát, ebből összesen 105 darab épült. Bár az 500 ezer dolláros (142 millió forintos) kikiáltási ár soknak tűnhet, a tulajdonos állítólag maga is 250 ezer dollárt költött a szakszerű helyreállításra, így a 35 ezer kilométert futott autó kifogástalan állapotban van, de az eredeti gumiabroncsok és az Ansa Sport kipufogó, a tökéletesen működő hifi és klíma is növeli az értéket.

A helyreállításról természetesen pontos dokumentációt kap a leendő vevő, mint ahogy övé lesz az autó eredeti használati útmutatója is. 

Forrás: