2017. augusztus 10. | 17:52

A Jaguar a technika csúcsát építette bele az eddig legerősebb autójukba, az XE SV Project 8-ba, amiről most 10 érdekességet lehet megtudni

A Jaguar nagy hangsúlyt fektet az észak-amerikai megjelenésükre, nemsokára az XS SV Project 8 autójukat viszik a Pebble Beach Concours d’Elegance-ra. David Fostertől a Jaguar termékmenedzserétől lehetett megtudni 10 dolgot a Project 8-cal kapcsolatban, mitől is érdemelte ki az autó az SV-emblémát.

Már nem is egészen SV többé

Foster elmondása szerint a Project 8 alkatrészeinek 80%-a teljesen új. Nem csak a külseje változott meg, itt gondolok arra, hogy az orrát teljesen átdolgozták, valamint kapott egy hatalmas spoilert, a csapat a bőre alatt is megváltoztatta az autót. A csomagtartó ajtaját például meg kellett erősíteni, ugyanis a szárny által termelt hatalmas leszorító erőre nem volt az eredeti modell felkészülve. Plusz, hogy a nagyobb kerekek és gumik, amiket a tervezők a Project 8-ra álmodtak beférjenek a csapatnak muszáj volt a fényszórókat is másfél centivel odébb tenni. Csupán az első két ajtó és a tető volt az, amihez egy ujjal sem nyúltak.

Baromi sok szénszál az XE SV Project 8-ban

Hogy csökkentsék az autó tömegét és biztosak legyenek abban, hogy a Project 8 a Nürburgring királya legyen, a mérnököknek hatalmas mennyiségű szénszálas anyagot kellett felhasználniuk. A légterelő persze szénszálból készült, ugyanúgy, mint ahogy küszöbök, a diffúzor vagy spoiler. Ami már kevésbé nyilvánvaló az az első és a hátsó lökhárító és a motorháztető, ami szintén szénszálas anyagból készült. Egyelőre a csapat még mindig gondolkodik azon, hogy a jelenlegi alumínium alkatrészeit is szénszálas anyagokra cseréljék, ami további súlycsökkenést eredményezne. Érdekes, hogy a kerekeknek közük nem lesz a szénszálhoz, ugyanis kovácsolt alumínium kerekeken fog gördülni.

Még több erő az F-Type SVR-ből vett motornak

Ha Jaguar XF-et veszel a legerősebb motorváltozattal 380 LE-t kapsz, ennyit tud nyújtani a kompresszoros V6-os motor. A Project 8-ban egy nagyságrenddel erősebb, 5.0 literes kompresszoros V8-as dolgozik, aminek a csúcsteljesítménye már 592 LE. Foster elmondása szerint a Project 8-ban dolgozó motor ugyanaz, mint amelyik az 575 LE-s F-Type SVR-ben is dolgozik. Természetesen ekkora erő esetén már szükséges négykerékhajtás, hogy a lehető leghatékonyabban tudja a motor erejét az útra vinni.

A Project 8 kipufogó rendszere

A Project 8 kipufogó rendszer kapcsán Foster megjegyezte, hogy "nagyon hasonló az SVR-éhez, annyi különbséggel, hogy más a hangzása". De akármik is legyenek a különbségek, a Project 8 egész egyszerűen hangos. De legalább jólesően hangos.   A kipufogó természetesen titánból készül és a Jaguar elmondása szerint lesz csendes mód is, de az autó karakterisztikáját ismerve nem valószínű, hogy olyan emberek vágynak majd rá, akik csendes üzemmódban akarják majd használni. Úgyhogy körülbelül választhatsz, hogy hangosan vagy nagyon hangosan akarod hallani, amikor taposod a gázpedált.

A Project 8 fékjei

Ha egy majdnem 600 LE-s autóval jársz, nem árt hogy ha esetleg meg is tudsz állni. A Project 8 hatdugattyús karbon-kerámia fékrendszerrel rendelkezik, amit az alapoktól kezdve újonnan terveztek, ugyanígy a féknyerget, mind pedig a fékfolyadékot. Ahogy Foster mondta:
"SRF verseny fékfolyadékot adtunk hozzá, ami amellett, hogy stabil fékteljesítményt produkál, nem is fog felforrni intenzív használat közben."

Az XE SV aerodinamikai fejlesztései

Ha elölről nézed az autót, az első egyértelmű aerodinamikailag fontos változás a légterelő. De ha közelebbről, már érdekes a motorháztető kialakítása is. A légbeömlővel tarkított motorháztető célja, hogy ne forrjon fel a motor és minimálisra csökkentse nagy sebességnél a menetszél negatív hatásait a motortérben. A karosszéria kialakításánál törekedtek arra, hogy a lehető legkevesebb turbulencia keletkezzen az autó körül, főleg a kerekeknél. Az oldalsó légterelők segítenek abban vagy az autó oldalát szintén érje a leszorító erő, ami kombinálva a diffúzorral és a teljesen sík alvázzal tökéletes légáramlást biztosít. Nem mellékesen 300 km/h-nál a Jaguar spoiler 122 kg leszorító erőt termel.

Mindent te állítasz be a Project 8-on

A függesztés állítható magasságú, csakúgy, mint a légterelők és a spoiler. A tulajdonosok kedvük szerint állíthatják az autó magasságát 1,3 cm-en belül. A spoiler esetében pedig két üzemmód közül lehet választani, attól függően, hogy sok vagy kevés leszorító erőre van éppen szükséged.

Versenyautóhoz méltó sebességváltó

Ahelyett, hogy valami duplakuplungos váltót tettek volna bele, a Jaguar maradt a régi ismerős 8 sebességes ZF automata váltónál. Persze nem lenne különleges, hogy ha nem nyúlt volna hozzá a csapat a váltóhoz is, amit sportosabbra hangoltak. A váltó emellett gyorsabban reagál és képes fokozatokat is kihagyni, ha vissza kell váltani. „Felváltásnál körülbelül két tizedmásodpercre van szüksége” mondta Foster, „extrém fékezés esetén pedig kihagyhat több fokozatot is a váltó szóval, nem kell végig menned a 8., 7., 6., 5. fokozaton, ha szeretnéd, egyből levált 8-ból 3-ba.”

Jaguaros luxus a beltérben

Ha arra gondolsz, hogy milyen extrém a Project 8, természetes lenne, ha a beltér a súlycsökkentés érdekében a lehető legpuritánabb lenne, de meglepő módon nem erről van szó. A hátsó üléseken mondjuk csak két ember fér el és az első üléseken is látszik a sportosság, de ezt leszámítva teljesen olyannak tűnik, mint egy hétköznapi utcai autó. Az Amerikában értékesített modelleknél ráadásul alapfelszereltség lesz a napfénytető. „Ez egy versenypályákra fókuszált autó, amit közutakra egyaránt terveztünk. Egy olyan autó, amit akár a mindennapi életben is szívesen használnál.”

Nem lesz túl sok ebből a Jaguarból

Ha egy 592 LE-s Jaguar XE-t, ami a versenyekből merített aero-csomaggal és nevetségesen hangos kipufogóval megfogta a figyelmedet nem vagy egyedül, de ne várd azt, hogy bemész a szomszéd Jaguar kereskedésbe és rögtön szembe találod magadat egy ilyennel. Merthogy alig 300 darabot gyártanak csupán belőle. És mert kéz a kézben jár, nem csak hogy ritka lesz, de legalább nagyon drága is. Egyelőre csak az egyesült királyságbeli árát lehet ismerni, az viszont 149 ezer font lesz, átszámítva 51 millió forintba fog kerülni. De ha mégis sikerül egyet valahonnan szerezni, a hangorkán, amit nyújt minden pénzt meg fog érni. Forrás: Motortrend