home Nagyvilág Colin Steele McRae a hétvégén lett volna 50 éves

Colin Steele McRae a hétvégén lett volna 50 éves

0 people like this.

A kilencvenes évek egyik legnagyobb rali pilótája volt Colin Steele McRae, aki legendássá tette a kék, 555-ös Subarut.

A skót versenyző 1995-ben világbajnok lett, 1996-ban, 1997-ben és 2001-ben pedig második helyezett lett  összetettben a WRC-ben, azaz a rali világbajnokságon, mielőtt 2007-ben egy helikopter szerencsétlenségben fiával együtt életét vesztette.

A korai évek

Édesapja, Jimmy Mcrae ötször nyerte meg a brit ralibajnokságot. Bár Colin trial motorozással kezdte karrierjét, már akkor is jobban érdekelték a négykerekű járművek. Tizenhat évesen már a Coltness Autóklub autóit tesztelte, így hamarosan lecserélte a motorját egy Mini Cooperre és versenyezni kezdett. Egy évvel később egy klubtársa autójával, Hillman Avengerével indult a Kames Ralin, ami egy egyszakaszos verseny volt nem messze a McRae háztól. A skót csak tizennegyedik lett.

A Toyota európai csapatát kizárták az 1995-ös Katalán Raliról szabálytalan turbófeltöltő használata miatt. McRae-t ez nagyban hozzásegítette az 1995-ös rali-világbajnokság megnyeréséhez. A szezonzáró Nagy-Britannia Ralin legyőzte a kétszeres világbajnok csapattársát, Carlos Sainzot. A következő két évben sok ralit megnyert, azonban 1996-ban és 1997-ben is a második helyre szorult a finn Mitsubishi Ralliartos, Tommi Mäkinen mögé. Ennek ellenére három egymást követő konstruktőri bajnoki címhez segítette csapatát. 1998-ban, az utolsó Subarus évében három további ralit húzott be, többek között a Kanári-szigeteki Bajnokok Tornáját, ezzel harmadik lett a végső elszámolásnál.

Colin Mcrae a híressé vált Subaru Legacival 1993-ban
Colin Mcrae 1993-ban a Subaru Legacival

1999-2002: Ford

1999-ben McRae átigazolt az M-Sporthoz, ahol egy Ford Focus WRC-t terelgethetett a pályákon.

A skót pilóta két év alatt hatmillió fontot, átszámítva, több mint 2 milliárd forintot keresett a Fordnál, ezzel ő lett a legjobban fizetett pilóta a világbajnokságon. A Safari ralin és a Portugál ralin is győzni tudott első évében a csapatnál. 2000-ben megnyerte a Katalán és az Akropolisz ralit és az abszolút negyedik helyet szerezte meg összetettben, ennek köszönhetően két évvel meghosszabbították a szerződését. Ezt a szezont még technikai hibák és hatalmas bukások jellemezték.

McRae a Safari Ralin a Forddal egy ugrató után
Colin Mcrae a Forddal a Safari Ralin

2002 végéig a Fordnál maradt, és ugyanabban az évben szerezte meg 25. világbajnoki győzelmét, amivel a világ legsikeresebb versenyzője lett.

McRae versenyszellemének köszönhetően más versenysorozatokban is indult. 2002 szeptemberében részt vett egy brit Nascar versenyen a Rockingham Motor Speedway-n, Northamptonshire-ben, ahol végül hatodik helyen végzett.

2003: Citroën

A Citroën 2003-ban egy elég erős csapattal és egy olyan autóval vághatott neki a versenyzésnek, melyet három éve folyamatosan teszteltek. A három pilóta, Sebastian Loeb, Carlos Sainz és Colin McRae voltak koruk legjobbjai.

A szezon kiválóan indult Monte-Carlóban, hiszen a csapat hármas győzelemmel térhetett haza, ezt azonban többször nem sikerült megismételniük. Az év második fele jobban sikerült, a Xsara is egyre jobban működött. A végén Loeb alul maradt Petter Solberggel szemben, és az egyéni értékelésben a második helyet szerezte meg. A Citroën viszont első teljes szezonjában megnyerte a gyártói világbajnoki címet, amihez Loeb három, Sainz pedig egy győzelemmel járult hozzá. McRae autója Argentínában porig égett, a kilyukadt benzincsőnek köszönhetően. Ebben a szezonban egyszer sem sikerült győznie, azonban mégis a hetedik helyen állt az összetettben.
Colin McRae a 2003-as Török Ralin a Citroën WRC-n támaszkodva
Colin Mcrae a 2003-as Török Ralin

2004: Több mint 10 év után csapat nélkül

Ebben az évben az FIA szabályváltozásai miatt a Citroën csak két gyári Xsarát indított a világbajnokságon. Az előző évi csapatból McRae került ki, aki nem teljesített túl jól.

David Richards,  McRae korábbi főnöke a Subarunál, átvette a WRC kereskedelmi jogait, és aggódott amiatt, hogy  McRae kiesése csökkentené a széria értékét, ezért segített neki. Azonban a skót menő így sem talált csapatot erre a szezonra, ami azt jelentette, hogy 1991 után először nem vett részt a Rali világbajnokságban. Nem tudott persze elszakadni a benzingőz bűvöletéből. A Prodrive Racing csapatával összetettben 9., a GT kategóriában pedig a 3. helyet szerezték meg a Le Mans-i 24 órás versenyen egy Ferrari 550-GTS Maranellóval.

Az a Ferrari 550-GTS Maranello, amivel Colin McRae indult a 2004-es La Mans-i viadalon
Colin McRae Ferrari 550-GTS Maranellója, amivel indult a 2004-es Le Mans-i versenyen.

2005: Visszatérés a Skodával a VB-re és Nissanal a Dakaron

Egy év kihagyás után Colin McRae visszatért a WRC-be. A skót pilótának érvényes szerződése volt a Nissannal a 2005-ös Dakarra, de ez nem jelentette azt, hogy ne indulhatott volna újra gyári csapat pilótájaként a rali világbajnokságban.

Colin McRae a Skoda WRC-vel a brit ralin
Skoda Fabia WRC-vel tért vissza 2005-ben

Ez a társulás felfrissítette a bajnokságot, az Ausztráliai verseny első napjának végén a harmadik helyen álltak. Azonban a kuplungcsere a szokásosnál hosszabb időt vett igénybe, így a kifutottak az időből. Kegyetlen csapás volt az egész csapat számára, hogy egy ilyen fantasztikus eredmény elérhető közelségben volt, de kicsúszott a markukból.

A sikerek mellett valami újra vágyott a skót klasszis és a világ két legigényesebb szériájában, a Dakarban és a Le Mans-ban akarta megmérettetni magát. A legendás Dakar megadta azt az élményt, amit Colin hajszolt, és első próbálkozásánál két szakaszon is övé volt a leggyorsabb idő, majd szépen haladt a harmadik felé, azonban túlerőltette a gépet, melynek következtében váltó problémák léptek fel, így két napra a sivatagban ragadt.

A 2005-ös Dakar hatodik szakaszának elején az 1995-ös ralivilágbajnok, navigátorával a svéd Tina Thornerrel hatalmasat bukott. Mindketten megúszták könnyebb sérülésekkel, de a két leggyorsabb szakasz és hat perces vezetés után kiestek a versenyből, mikor besokalltak és lezuhantak egy sziklaperemről.

2006-tól a tragédiáig

2006-ban McRae a Porsche Michelin Supercup néhány versenyén indult.

Ez év augusztus 5-én McRae részt vett egy Subaruval a Los Angeles-i X-Gamesen. McRae az utolsó előtti kanyar ugratója után felborult, melynek következtében rongálódott az első lökhárító és eldeformálódott a jobb első felni. Ennek ellenére célba ért és csak 0,13 másodperccel volt lassabb Travis Pastrananál.

Még ugyanebben az évben szeptemberben váratlanul részt vett a Kronos ralin a Citroënnel, ahol Sébastien Loeb helyére került.

A versenytársaktól távol, Colin a sokéves tapasztalatát felhasználva elkezdett dolgozni saját autóján a DJM Motorsporttal, akik a 2003-as Escortját építették. A cél egy olyan elérhető árú versenyautó megépítése volt, amely elsősorban a vezetői képességekre fekteti a hangsúlyt és ki tudja szolgálni a nézők látvány iránti vágyait. Az eredmény a “Colin McRae R4” volt, amely 2007 júliusában debütált a Goodwood Festival of Speed-en. Nagyon kevéssel maradt el az ideje, attól, amit Petter Solberg autózott egy Subaru Impreza WRC-vel.

Colin McRae R4 a Goodwoodon, erdei szakaszon fotózva
A Colin McRae R4 prototípusa

Mivel az autó csak a fejlesztés elején tartott, ez hatalmas lendületet adott McRae-nek, mert tudta, hogy jó úton halad az R4-gyel. A termelésre sosem került sor, az egyetlen példány a család gyűjteményében található.

2007 augusztusában McRae azt állította, hogy még mindig munkát keres a 2008-as WRC szezonban, és kijelentette, hogy ha nem térhet vissza, a következő évadban akkor végleg kiszáll. David Richards megerősítette, hogy tárgyalnak McRae-vel a közös munkáról. Robert Reid navigátort Colin kereste fel, hogy teszteljenek közösen, azonban erre sajnos sosem került sor.

A 39 éves Colin McRae-nek volt pilóta engedélye, és előszeretettel vezette saját helikopterét. 2007. szeptember 15-én hazafelé tartott 5 éves fiával az Everton-Manchester United angol bajnoki mérkőzésről, amikor az Eurocopter AS350 Squirrel típusú helikopter még a levegőben kigyulladt, felrobbant, majd lezuhant délután 4 óra 10 perckor másfél kilométerre a Lanarkban levő házától. A gépen négyen tartózkodtak, mindannyian szörnyethaltak. McRae és gyermeke, Johnny Gavin mellett még egy felnőtt és egy kiskorú, a 37 éves Graeme Duncan és a hatesztendős Ben Porcelli volt a gépen.

“Nagyon jó és nagyon kimért pilóta volt, veleszületett képességekkel. Colin rendszeresen repült Anglia és Európa felett. Nagyon jól ismerte a terepet és a légköri viszonyokat a környéken, hiszen rendszeresen ide érkezett egy-egy útjáról” – emlékezett vissza az ismert raliújságíró, Jeremy Hart, aki sokat repült vele. Az utólagos vizsgálat szerint vezetői hiba okozta a végzetes tragédiát.

Colin McRae az Eurocopter AS350 Squirrel típusú helikopterével
Colin McRae az AS350 Squirrel típusú helikopterével

A sors kegyetlen fintora, hogy a McCrash-nek becézett pilóta számtalanszor esett hatalmasakat versenypályákon. A legnagyobbat talán 2000-ben, a korzikai vb-futamon bukott, ahol egy negyven méter mély szakadékban lógott fejjel lefelé a biztonsági övön majdnem egy órán keresztül, az arca és a keze alaposan összetört. A tűzoltók vágták ki a Fordból, és utána még hetekig nem nézett tükörbe. 1998-ban már túlélt egy helikopter balesetet, mégis a levegőben lelte végzetét. Nem kérdés, hogy számtalanszor hívta ki maga ellen a sorsot, de mindig megúszta! Legalábbis egy darabig.

Colin globális hírnévre tett szert motorsport körökben, ami a saját számítógépes játékának bemutatásához vezetett. Az első játék, a Colin McRae Rally 1998-ban jelent meg. A hatalmas siker után több játék is megjelent, például 2007 júniusában a “Dirt” sorozat első tagja. A “Colin McRae Dirt 2” és a “Dirt 3” a világszerte vezető ralis játékok lettek.

Szerintem ennél jobb végszót nem is találnék! Egyszer ezt nyilatkozta arról, amit a világon a legjobban szeretett:

„A kockázat relatív: minden a sebességről és az élvezetről szól…”

Forrás / Fotók:

Ha tetszett az írás, kérlek oszd meg a Facebookon! Köszönöm!
0 people like this.
Facebook
Facebook
Instagram
Google+
Google+
Youtube
Youtube
Email
RSS

Kapcsolódó írások

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Alapjárat