2023. december 13. | 14:32

A belső égésű motoros autók karbantartásának legolcsóbb és legfontosabb alkatrészeit nem árt időnként cserélni. De mikor szükséges, és egyáltalán mik ezek?

Ahogy az ember, úgy a motor is lélegzik, mivel égés megy végbe benne, a lehető legtisztább levegő és üzemanyag keveréke szükséges ahhoz, hogy hosszan és megbízhatóan működjön. Épp ezért mindkettő „tisztítva” érkezik a blokk belsejébe, a hengerekbe. Emellett nem elhanyagolható az itt surlódó alkatrészek megfelelő kenése, vagyis az olajozás, amibe működés közben könnyen kerülhetnek apró, nem kívánatos részecskék, melyeket az olajszűrő fog fel. Ahogy minden, úgy ezek az alkatrészek is öregszenek, eltömődnek, így időnként szükséges cseréjük.

Szerencsére a belső égésű motorok két, gyakorlatilag legolcsóbb eleme a levegő- és az olajszűrő. Általánosan igaz szabály, hogy ha túl későn cseréljük őket, jelentősen rontunk a motor élettartamán, míg igazán korán tulajdonképp nem cserélhetünk – persze havonta vagy ezer kilométerenként újakat beszerezni csak a pénztárcánkat kopasztaná, így a helyes egyensúlyra kell törekedni. De mi is az?

Legyen bármilyen benzines vagy dízelüzemű (esetleg gázos) autónk, annak kézikönyvében a gyártók mindig feltüntetik az általuk javasolt csereperiódust eltelt időben és a megtett kilométerek számát illetően is. Az igazán precíz márkák akár többféle felhasználási körülményre kitérnek, hisz nem mindegy, hogy állandóan rövid távokon, illetve poros, koszos környezetben használjuk a járművet vagy hosszabb utakon, minimális terheléssel közlekedünk.

Akadnak merész intervallumot (például 30 ezer kilométerenkénti cserét) megadó gyártók, az ökölszabály szerint inkább a 10, maximum 15 ezres csereperiódust érdemes tartani, ha extrém körülmények között vagy nagyon kihegyezett teljesítményű, kényes autónk van, akár 5-8 ezrenként érdemes leváltani a régi szűrőket. Az időbeliség esetén egy vagy két évet szoktak megadni, és ezt érdemes maximum egy minimális ráhagyással betartani, mert bár a szűrők nem igazán öregszenek álltukban, az olaj az idő múlásával veszít pozitív tulajdonságaiból.

A motor légszűrőjének neve pontosan megnevezi annak feladatát: az égéshez beszívott levegő tisztítása, hogy még csak porszemcsék se kerülhessenek a blokk belsejébe. Általánosan speciális papírból készítik, és minél sűrűbben bordázott, annál nagyobb a (kiterített, azaz hasznos) felülete. Ez az alkatrész a légszűrőházban található meg, cseréje általában nagyon egyszerű, némely típusú járműveknél még szerszám sem kell hozzá, mert a házat csak patentok fogják össze, míg más autóknál csavarozással távolítható el a fedél.


Kép a légszűrőkről - autodoc.hu

Ebből kifolyólag ellenőrzésük sem bonyodalmas, és bár légáteresztő képességüket szemmel nem tudjuk megállapítani, amennyiben a külső felületük a belsőhöz képest erős elszíneződést (szürke, fekete a felület) mutat, netán jól látható szennyeződésekkel van tele, ajánlott minél előbb cserélni. Ha elmulasztjuk a cserét és az ellenőrzést is, akkor a légszűrő meghibásodik, melynek jelei például az akadozó, nehezen indítható motor, teljesítménycsökkenés, nagyobb zajszint, növekvő fogyasztás és károsanyag-kibocsátás, végül a motor halála. Mivel párezer forintos alkatrészről van szó, nem érdemes sokáig halogatni a régi leváltását.

Ugyanez igaz az olajszűrőre, bár magunk nem tudjuk ellenőrizni állapotát, és házilag már nehezebb cserélni is, hiszen együtt jár magával az olaj lecserélésével, amihez az autó megemelése és több szerszám szükséges. Az olajszűrőből kétféle típus van: az egyik csak maga a szűrő, amit egy házba kell behelyezni – és a régit onnan kivenni –, a másik, amely magát a házat is tartalmazza. Mindkettőnek van előnye és hátránya: előbbi olcsóbb, de mocskosabb maga a csere, utóbbinál fordítva igaz. Akármelyikre van szükségünk, nem mindegy a minőség, és bár árban egy olcsóbb szűrő többszörösét is kifizethetjük egy jobb fajtáéra, mindössze párezer forintról beszélünk, amit nem feltétlen érdemes megspórolni, hisz hosszútávon az ellenkezőjét érhetjük el vele.

Az egy darabból álló és a házba rakható olajszűrő fajták egy képen

Régebbi modelleken nem bűn, ha magunk végezzük el a cserét – ezzel pénzt spórolva –, de a biztonságot és a keletkező hulladékok megfelelő kezelését mindig tartsuk szem előtt. Az újabb, bonyolultabb elektronikával ellátott típusoknál már a szervizintervallum kiütésére is szükség lehet, ez nem mindig oldható meg házilag, míg a garanciális autóknál nem is kérdés, hogy a megfelelő szerelőműhely látogatása az egyetlen járható út, azonban a márkaszervizekben sem történik csoda, ők is egy neves beszállító termékét használják fel – csak néha az autómárka logójával díszítve –, így a jó minőségű utángyártott szűrőket választva sem lövünk mellé.

Borítókép: Depositphotos, Cikk képek: Autodoc