2024. január 22. | 15:29


Magyarországon minden olyan piaci szereplő jogosult távszerencsejáték szervezésére, amely a jogszabályban előírt feltételeknek megfelel. Kérjük, nézzen utána, hogy ahová regisztrálni készül, az a kaszinó jogszerűen nyújt-e távszerencsejáték szolgáltatást az Ön számára.

In Hungary, all market participants are entitled to organize remote games of chance that meet the conditions prescribed by law. Please check whether the casino where you are about to register legally provides remote gambling services for you.


A jövő nagyszabású elektromos autóinak elterjedésével párhuzamosan egyre több autómárka veti fel a kérdést https://bankonbet.com/hu/ : „mit kezdjünk az autók életciklusa végén kiöregedett, főleg lítiumion alapú akkumulátorokkal?” Bár az egységes megoldás ugyan várat magára, több biztató kezdeményezés is napvilágot látott.

Kép forrása: Unsplash

Globális kihívások

A tanulmányok és felmérések szerint a 2030-as évek végére több mint 150 millió tiszta elektromos jármű fut majd az utakon világszerte. Ez jelentős növekedést mutat, tekintettel arra, hogy a világ elektromos autóflottája 2020 végén érte el a 10 millió járművet, ami 41%-os növekedést jelent 2019-hez képest. Azonban felmerül a kérdés: mit tegyünk az autókban lévő akkumulátorokkal azok élettartama végén?

A legtöbb autómárka egyelőre azt állítja, hogy támogatják a hulladékfeldolgozó ipart, és már rendelkezésre állnak az újrahasznosítás és ártalmatlanítás technológiái. Azonban a helyzet nem ennyire egyszerű online kaszinó Magyarország bet, ahogy azt például a Birminghami Egyetem kutatói is megjegyzik. A jelenlegi módszerek méretgazdaságossága problémás, és a gazdaságos újrahasznosítás kihívást jelent, különösen a lítium, kobalt és nikkel drága fémjeleinek kinyerése során. Az akkumulátorok újrahasznosítása terén tevékenykedő vállalkozások jelenleg veszteségesek, mivel a működésükhöz szükséges mennyiség még nem érte el a méretgazdaságosság szintjét.

Az autógyártók, mint az Audi, a Ford, a General Motors és a Volkswagen, különböző partnerekkel és módszerekkel próbálnak megoldást találni. Például az Audi a belga Umicore-ral működik együtt a villanyautó- és hibrid akkumulátorok újrahasznosítása terén. A Volkswagen önállóan épít újrahasznosító üzemet Németországban, mely Salzgitterben évente körülbelül 3000 villanyautó-akkumulátor bontására és nyersanyagainak kinyerésére képes.

A világmárkák reményei

A legtöbb autómárka azonban az akkumulátorok autóiparon kívüli újrafeldolgozását is vizsgálja. Ezek az akkumulátorok online kaszinó Magyarország bet, amelyek még 70-80%-os értékkel rendelkeznek, autók után más területeken, például háztartási energiatárolóként is hasznosíthatók. Az ilyen kezdeményezések egyik élenjárója a Nissan, mely az Eaton-nal társulva a használt Leaf-akkukból épít háztartási energiatároló rendszert „xStorage” néven. Habár a gyártási volumen alacsony (évente kevesebb, mint 200 egység), a Nissan partnerei már csendben fejlesztik az akkumulátorok nagyobb mennyiségű újrafeldolgozására.

A francia Renault szintén két vállalattal, a Veolia-val és a Solvay-jel együttműködve, az xStorage-hoz hasonló stabil tárolórendszereket fejleszt ki használt Zoe akkumulátorokból. A BMW és a Mini pedig legfeljebb 160 000 km-t futott és legalább 80%-os kapacitású akkumulátorait az Off Grid nevű vállalkozás átalakítja mobil áramforrásokká.

Az iparági szakértők optimisták

Néhány kutató előrejelzése szerint 2030-ra évente több mint 200 GWh villanyautó-akkumulátor várható világszerte, amelyekre újrafelhasználás szükséges. Azonban ekkora mennyiségű stabil és mobil áramforrásra valószínűleg nincs szükség, és emellett ezek a szerkezetek is elérnek majd egy pontot életciklusukban, amikor véglegesen el kell majd bontani őket.

Az autós akkutechnológia egyre alacsonyabb kobalt tartalmat céloz meg, mivel a kobalt költséges. Ezért az újrahasznosítóknak rugalmas és a telepek szerkezetváltozásaira gyorsan reagáló ártalmatlanítási technológiákra van szükségük. Jelenleg úgy tűnik, hogy a kobalt részarányának csökkenésével párhuzamosan növekszik és tovább fog nőni a könnyebben kinyerhető nikkeltartalom.

Az akkumulátor – online kaszinó Magyarország bet – és autógyártók egyaránt aktívan dolgoznak, de egy általános összefogás azonban hiányzik. Az akkuk szerkezetének és kialakításának legalább részleges szabványosítása, valamint közös újrahasznosítási láncok kiépítése lehetne a megoldás.

Ahogy a fentiekből láthattuk, az elektromos autók piaca gyors fejlődésen megy keresztül, és láthatóan számos vezető márka és fogyasztó választja ezt a fenntartható mobilitási megoldást. A növekvő kereslet mellett azonban számos kihívás is felmerül. Az akkumulátor-technológia fejlesztése mellett az újrahasznosítás és a hulladékkezelés kérdése is komoly kihívás elé állítja a szektor szereplőit. Az elektromos járművek térhódításához összehangolt iparági együttműködésre és innovatív megoldásokra van szükség annak érdekében, hogy a zöld mobilitás valóban globális és fenntartható megoldássá váljon.

Talán a villanyautók elterjedésével és a telepek újraalkalmazásában rejlő üzleti lehetőségek növekedésével a szektorban a csapatmunka iránti hajlandóság is növekedni fog. A cél ambiciózus és nemes és egyben igen nagy kihívás: világszerte 99%-os újrahasznosítás elérése az európai villanyautók és hibridek akkumulátoraiban 2050-re!

Unsplash