2024. március 13. | 17:36

A videójátékok az 1980-as években kezdek el elérhetővé válni a széles nagyközönségnek és hamar nagyon elszánt rajongótábort találtak maguknak. Míg a játékok eleinte kezdetlegesek és nehézkesen játszhatóak voltak, a mai játékok már elképesztő grafikával, rendkívül magával ragadó játékélménnyel és online többjátékos játékmóddal garantálják a szórakozást. A videójátékok népszerűségének növekedésével a szerencsejáték is a digitális térbe költözött, így ma már több ezer olyan online casino várja a játékosokat, mint például az idehaza nagyon népszerű Ice Casino oldal.

A videójátékok azonban ma már sokaknak nem pusztán szórakozást jelentenek, hanem ugyanolyan profi virtuális sportot, mint amilyen hagyományos sportok például a foci vagy a kosárlabda. A legjobb játékosoknak megrendezett bajnokságokat több millióan követik világszerte, a profikat pedig hasonló rajongás övezi, valamint hasonló anyagi és szponzorációs lehetőségeik vannak, mint a hagyományos sport legjobbjainak.

A Videójátékok Őskora

A helyzet azonban nem volt mindig ilyen fényes. A videójátékok eleinte viszonylag alacsony játékélményt nyújtottak a technológia kezdetlegessége miatt. A videójátékok grafikája az 1980-asévekben még sokszor annyira kezdetleges volt, hogy a játékok világát leginkább a játékosok fantáziája teremtette meg. Ezen kívül a kezdetleges irányítás és a játékkonzolok alacsony teljesítménye mellett rengeteg bug is nehezítette a játékosok életét. Ekkor még rendszeresen előfordult, hogy a játék egyszer csak minden ok nélkül lefagyott, vagy valamilyen játékon belüli hiba miatt játszhatatlanná vált. Ennek megfelelően a videójátékok eleinte csak egy nagyon szűk, de annál elszántabb, a technológia iránt érdeklődő rajongói csoportot tudtak megszerezni maguknak.

Játékosnak lenni eleinte kifejezetten cikinek számított. Sokak nem értették, hogy mit lehet élvezni ezeken a kezdetleges játékokon, amin az sem segített, hogy mivel a játékosok eleinte túlnyomó részt az IT világból kerültek ki, így gyakran eleve kissé különcök voltak. Innen erednek azok a negatív jelzők, amelyeket a nagyközönség a játékosokra egészen a 2000-es évek elejéig ráaggasztott. “Gamernek”, azaz videójáték rajongónak lenni ciki volt, sokan a játékosokat “kocka” és egyéb gúnynévvel illették, illetve automatikusan azt gondolták róluk, hogy nincs társasági életük és ezért menekülnek a virtuális világba. Te is emlékezhetsz azokra a “meme” képekre, amelyek a “kockákat” rendszerint előnytelen megjelenésű, rosszul öltözködő és rendetlen, koszos lakásban élő különcöknek ábrázolták.

A Videójátékok Népszerűségrobbanása

Az 1990-es évek végére és a 2000-es évek elejére azonban rengeteg változás történt, amelynek hála a videójátékok egy egyre szélesebb közönséget tudtak elérni. Ezzel párhuzamosan fokozatosan szűntek meg a játékkal kapcsolatos előítéletek is. Az, hogy a játékok megítélésével kapcsolatban általánosságban véve pozitív változás ált be, sok dolognak volt betudható:

  • Technológiai Elérhetőség: A 2000-es évekre egyre elérhetőbb áron lehetett PC-t és játékkonzolokat vásárolni, így a játékok a techrajongók mellett már teljesen átlagos emberekhez is eljutottak.
  • Technológiai Fejlődés: A 2000-es évekre, de különösen a 2010-es évekre a játékok grafikája annyira fejlett lett, hogy az már mindenki számára immerzív élményt tudott kínálni.
  • Online Játék: Az online többjátékos játék megjelenése miatt a videójátékozás egyre inkább társas tevékenységgé alakult át.
  • Pénz: Mindig igaz, hogy akinek több pénze van és amiben több pénz van, azt az emberek jobban elfogadják. A videójátékozás óriási biznisszé nőtte ki magát, amelyben dollár tízmilliárdok forognak világszerte, ezáltal pedig a társadalmi elfogadottsága is nőtt.

A Profi Gaming Kialakulása

A profi e-sportok az internet elterjedése után kezdtek el kialakulni és a 2010-es évek elejére tettek szert széleskörű népszerűségre. Persze videójáték bajnokságok már jóval korábban is léteztek, azonban ezek jellemzően kisebb események voltak, amelyeket a játékosok maguknak szerveztek meg, általában csupán puszta szórakozásból. Ennek megfelelően a bajnokságoknak gyakran csak jelképes díjazása volt. A bajnokságok növekedési lehetőségeit sokáig az is korlátozta, hogy nem ált rendelkezése olyan internetes platform (vagy maga az internet sem sokaknak még ugyebár), amelyen a játékot lehetett volna nézni. Emiatt a bajnokságoknak sokáig alig voltak nézőik.

Ezzel szemben ma a profi videójáték óriási üzlet. A bajnokságokat általában maguk a játékfejlesztők szervezik, rengeteg szponzor támogatásával. A szponzorok között sokféle cég lehet, a PC és konzolgyártó cégektől kezdve, a gamer kiegészítőket áruló cégeken át, az energiaital forgalmazókig. A nagy cégeknek hála a profi bajnokságok ma már komoly anyagi háttérrel rendelkeznek. A legnézettebb e-sport bajnokságok fődíjai akár a több tízmillió dolláros nagyságrendet is elérhetik.

Kép forrása: Unsplash

Az Esportok Jövője

A fiatalabb generációk, akik már eleve úgy nőttek fel, hogy már gyermekkorukban megismerkedhettek az esporttal, valamint azon közösségi médiával, amelyben az esportok megjelennek sokkal fogékonyabbak arra, hogy komolyan vegyél a profi videójáték bajnokságokat, mint a korábbi generációk. Az esportok esetében a kulcs leginkább a társadalmi elfogadottság, hiszen egy labda után futkorászni másfél órán át sem tűnik túl értelmes elfoglaltságnak elsőre, azonban a foci mégis a világ legnépszerűbb sportja.

Néhány évtizeden belül az esportok várhatóak bekerülnek a “mainstream” médiába is, vagyis akár még a hagyományos TV csatornákon is megjelenhetnek majd profi videójáték bajnokságokról szóló közvetítések. A nagy népszerűségnövekedés ellenére azonban az esportok valószínűleg soha nem lesznek annyira népszerűek, mint a legnépszerűbb hagyományos sportok, de ez nem is probléma. A legfontosabb, hogy az esportok népszerűségének és társadalmi elfogadottságának növekedésével mindenki úgy játszhat a kedvenc játékával, vagy úgy nézheti a kedvenc esport bajnokságának a közvetítéseit, hogy közben nem kell negatív előítéleteket elszenvednie.

Unsplash