2024. március 02. | 16:21

Érdemes így spórolni, vagy semmi értelme?

Te is spórolni szeretnél az üzemanyagon? Gondolkodtál azon, hogy érdemes lenne lekapcsolni a járó motort piros lámpa alatt? Lehet, hogy te is kerestél mindenféle tippet Redditen, esetleg nem is foglalkozol az egésszel, mert egyhamar úgyis útnak eredsz. De mikor jársz jobban?

El a kezekkel az indítóberendezésről!

A gyújtáskulcs elfordításának időzítése függ a jármű korától és a motor méretétől is. Az viszont biztos, ha a motor nem érte el az üzemi hőmérsékletet (80-95°C), semmiféleképpen nem szabad leállítani. A start-stop rendszerrel ellátott gépkocsik ilyen esetben megvárják, míg bemelegszik a motor, csak utána deaktiválják magukat álldogálás közben.

Célszerű, hogy a kulcsot teljes mértékben fordítsd vissza, majd biztonsági okokból kapcsold be a gyújtást! Este főként, de nappal úgyszintén játszik a „látni és látszani” szabály.

Amikor az autót az üzemi hőmérséklet alatt hozzuk működésbe, hidegindításról beszélünk. Amint ebben a fázisban intenzíven használjuk kocsinkat, megnő a fogyasztás, ezáltal a károsanyag-kibocsátás is, emelkedik a terhelés és a motoralkatrészek közötti súrlódás.

Ezt a jelenséget „szárazon járásnak” nevezik, azaz az elindítás pillanatában a motor nem kap kellő mennyiségű kenőolajat, így hamarabb elkopnak az alkatrészek. Ez hosszabb távon pénztárcádnak egyáltalán nem tesz jót, mivel az üzemanyag mellett a motorkárokért is megfizethetsz.

Az akkumulátorok is rengeteget dolgoznak folyamatos indítgatás során, régebbi járműveknél akár meg is adhatja magát. Álló forgalomban ez különösképpen veszélyes helyzeteket eredményezhet.

Inkább spórolj máshogyan!

Előrelátó vezetéssel sokkal többet takarékoskodsz, mint a ki-be kapcsolgatással. Amint piros lámpához érkezel, élj a motorfék lehetőségével!

Ezzel nemcsak hajtóanyagot spórolsz, hanem a fékek állapotát is megkíméled. Az ADAC szakértője csak akkor javasolja a motor leállítását, ha 30 másodpercnél hosszabb ideig ácsorogsz piros lámpánál, majd fokozatosan helyezed rá lábadat a gázra.

Ellenőrizd gyakran a guminyomást, utazz a megfelelő sebességfokozatban, a felesleges kacatokat szedd ki a csomagtartóból! Fontos még az is, hogy kerüld a hidegindításokat, valamint a nagyon rövid utakat!

Pixabay