home Hasznos infók Így nyomoz a NAV az ügyeskedő autókereskedők után!

Így nyomoz a NAV az ügyeskedő autókereskedők után!

0 people like this.

2018. április 16-ától az autókereskedők vannak a Nemzeti Adó- és Vámhivatal célkeresztjében, ami nem csak az ügyeskedő, hanem a becsületesen működő vállalkozások életét is megnehezíti

Az ellenőrzések sok papírmunkát és utánajárást is jelentenek, ami pedig a munkától veszi el az időt. De miért éppen az autókereskedőket pécézte ki most a NAV, és kikre is akarnak lecsapni valójában?

Évek óta hallani ügyeskedő autókereskedőkről, akik papíron más uniós tagországon keresztül hoznak be használt autókat külföldről – mostanában főleg Németországból -, hogy azokat magyar magánszemélyeknek adják el végül. Az egyik két éve lefülelt nyíregyházi vállalkozás igazi állatorvosi ló, hiszen ez a cég gyakorlatilag minden olyan csalásban benne volt, amit az autóimporttal kapcsolatban el lehet követni.

Ők például egy szlovák cégen keresztül nettó áron vásároltak német használt kocsikat, a tényleges vevők pedig fiktív adásvételi szerződést kaptak, mintha személyesen ők vették volna azokat Szlovákiában. Természetesen erről szó sem volt, az autókat idehaza vették át, a magyar céggel álltak kapcsolatban, ám a magyar szál a szerződésből végül valahogy kimaradt.

autókereskedők nav ellenőrzése

Ezen több ponton is kaszált a kereskedő, persze minden esetben a magyar állam rovására. Csak a nettó beszerzés miatt 11 millió forintot kerestek az áfán, de adót sem kellett fizetniük, hiszen az értékesített autók utáni bevétel nem náluk, hanem a szlovák cégnél jelentkezett.

Ezen kívül a német forgalmi engedélyeket és a környezetvédelmi osztályba sorolást igazoló dokumentumot is meghamisították, ami miatt kevesebb regisztrációs adót kellett fizetniük, így jobb áron adhatták az autóikat, mint a konkurencia. Ráadásul az autók kilométeróráját is visszatekerték, hiszen tudták, a magyar gépjárművásárlók rendkívül naivak, és könnyedén elhiszik, hogy éppen nekik sikerül egy tizenéves, alig használt, legfeljebb 100 ezer kilométert futott kocsit kifogniuk. (Ez alapján a magyar vevők számítanak talán a világ legszerencsésebb vásárlóinak. Persze csak papíron.)

Mindez azért érhette el a NAV ingerküszöbét, mert bár 2018 első negyedévében lassult a használt autók behozatalának növekedési üteme – a korábbi 15-20 százalékos bővülés helyett idén eddig „csak” 9 százalékos volt a többlet -, ám még ez is 38 ezer autót jelent három hónap alatt. Azért az érdekes, hogy az idei március volt 2012 óta az első olyan hónap, amikor kevesebb autót importáltak, mint egy évvel korábban.

NAV ellenőrzés

Vagyis a fekete import óriási pénzkiesés az államkasszának, de a vásárlók is pórul járhatnak azzal, ha fiktív adásvételi szerződéssel vásárolnak, mert nehezen érvényesíthetik a használt kocsikra érvényes fél év szavatosságot és egy év jótállást.

De hogyan ellenőriz a NAV? A leginkább célravezető módszer kétségtelenül az, ha megkeresik az autók vásárlóit, és nyilatkoztatják őket arról, hogy mi is történt pontosan az adásvételkor. Ez egy 16 pontos kérdéssort jelent, ami alapján kiderül, hogy ki volt a tényleges eladó, Magyarországon vagy külföldön történt-e a vásárlás, mennyi is volt a vételár? A vevők válaszai alapján próbálják ugyanis felgöngyölíteni a tranzakciók valódi szereplőit, vagyis a kereskedők többségénél majd csak ezután jelentkeznek majd az ellenőrök.

Persze nem kizárólag magánszemélyekhez érkezhet ilyen jellegű megkeresés, hanem azokhoz a cégekhez is, akik nagyobb mennyiségű használt autót vásárolnak külföldről, amelyeket azután tovább értékesítenek.

Ezeket a kérdéseket teszi fel a NAV a vásárlóknak:

  1. Kérem, nevezze meg, hogy mikor, kitől, milyen összegű vételáron vásárolta meg a társaság a fenti gépjárművet?
  2. Az Önök által megvásárolt autókról honnan szereztek tudomást? Magyarországi vagy külföldi hirdetésekből? Amennyiben honlapon látták, kérem, nevezzék meg pontosan a honlap elérhetőségét.
  3. Hogyan kerültek kapcsolatba a gépjárművek eladójával (pl. telefonon, interneten, személyesen stb.)?
  4. A gépjárművek adásvétele pontosan melyik országban bonyolódott le?
  5. Kérem, adja meg a pontos címet, ahol megtekintették a vásárolni kívánt gépjárműveket.
  6. Mikor, milyen formában (készpénz, átutalás), kinek a részére (pl. közvetlenül az eladó részére, egyéb közvetítő személy részére) történt a gépjárművek vételárának a megfizetése? Átutalás esetén kérem, adja meg, hogy mely bankszámlaszámra került az megfizetésre.
  7. Az átadott összegek, a gépjárművek vételárán kívül tartalmaztak-e egyéb költséget, díjat, regisztrációs adót, közvetítői jutalékot?
  8. Milyen dokumentum készült a gépjárművek vásárlásáról, valamint a pénzösszegek átadásáról? Kérem, hogy a fenti gépjárművek vásárlásával kapcsolatban rendelkezésre álló dokumentumokat (adásvételi szerződés, számla átadás-átvételi elismervény,) válaszához csatolni szíveskedjék.
  9. Ha adásvételi szerződés készült, azt ténylegesen hol (kinél) írták alá? Kik voltak a szerződést aláíró tanúk? Kérem, nyilatkozzon, hogy az adásvételi szerződések Önök által történt aláírásakor a szerződéseken szerepelt-e már az eladó aláírása?
  10. Ki adta át az Önök részére az adásvételi szerződést?
  11. Ki intézte a megvásárolni kívánt gépjárművek behozatalát?
  12. Adtak-e Önök megbízást valakinek a regisztrációs eljárások lebonyolítása érdekében? Amennyiben igen, kérem, hogy a beazonosítására alkalmas adatai (név, lakcím/székhely) megadása mellett nevezzék meg ezt a személyt. Hogyan kerültek Önök kapcsolatba ezzel a személlyel, ki ajánlotta őt? Kérem, hogy a megbízáshoz készült dokumentumokat válaszukhoz csatolni szíveskedjenek.
  13. A regisztrációs eljárás lebonyolításáért milyen összegű ellenértéket fizettek Önök a megbízott személynek?
  14. Mikor, milyen formában (készpénz, átutalás), kinek a részére történt a képviselői díj/jutalék megfizetése? Átutalás esetén kérem, részletezzék, hogy mely bankszámlaszámra került megfizetésre az összeg. Kérem, hogy a pénz átadásáról készült dokumentumokat (számla, átvételi elismervények) válaszukhoz csatolni szíveskedjenek.
  15. Az adásvétel lebonyolításához kiutazott-e Önöktől személyesen valaki egy másik országba? Amennyiben igen, melyik országba?
  16. Ténylegesen azokban az országokban vették át a gépjárműveket? Amennyiben igen, hogyan hozták haza (pl.: saját gépjárművel közúton vagy szállítással)? Amennyiben szállítót vettek igénybe, kérem, nevezzék meg a szállítót/szállítókat, és csatolják a szállítással kapcsolatos dokumentumokat.

Te hány kérdésre tudnál pontosan válaszolni?

Forrás:

Ha tetszett az írás, kérlek oszd meg a Facebookon! Köszönöm!
0 people like this.
Facebook
Facebook
Instagram
Google+
Google+
Youtube
Youtube
Email
RSS

Kapcsolódó írások

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Alapjárat