2022. szeptember 16. | 10:54

Miért mutat melegebbet a műszerfal, mint amilyen idő vár rád kint?

Amennyiben te az a típus vagy, aki nem jön zavarba egy defektes kerék lecserélésétől, vagy akár az olajcserét is megoldod, akkor ez a cikk nem hiszem, hogy újat fog mutatni. Azonban nem mindenki villáskulccsal a kezében ébredt és van, akinek sosem szorul piszok a körme alá, mert egészen más dolgok érdeklik. Az olvasói igényeknek megfelelve röviden összefoglalom, mit mutat a hőmérő.

Van, hogy az autó egyes műszerei még azok számára is láthatóan hibás információt mutatnak, akik csak használják, de abszolút nem foglalkoznak autójukkal. Tipikusan ilyen a külső hőmérsékletet megmutató műszer, ami a laikusoknak is hasznos információt ad át egyszerűen.

Ugyanakkor, mint minden műszaki eszköz, ez is meghibásodhat és olyankor félrevezeti az embert, még ha a következmények nem is feltétlen okoznak visszafordíthatatlan károkat. Maximum a felhasználó technikába vetett bizalma sérülhet.

Jellemzően azok az autók, amik gyárilag fel vannak szerelve külső hőmérsékletet mérő műszerrel, nem a háztartási hőmérőhöz hasonló higanyos berendezést alkalmaznak. Nem is lenne célszerű, mivel sérülékeny, ráadásul baleset esetén elszabadulhat a fokozottan mérgező higany is belőle.

Az autók többségénél használt termisztor nevű szenzorok olcsók, nem a higany hőtágulása alapján, hanem az áramkör hőhatására változó ellenállása alapján mutatják a külső hőmérsékletet. Azonban a termisztoroknak is vannak hátrányai, ebből autótulajdonosi szemmel a legkézenfekvőbb, hogy elöregedhetnek és megváltozhat az ellenállásuk a referencia hőmérsékleten, például 25 °C-on, aminek következtében pontatlan lesz.

A külső hőmérsékletet mérő szenzorokat általában az első lökhárítóba vagy annak környékére (vagy akár a visszapillantó tükörbe) szerelik úgy, hogy a nap ne süsse, és motor felől is a lehető legkevesebb hőt kapja. Azonban a hőmérséklet-érzékelő helyzete ritkán ideális, így vagy a motor hője, vagy a nyári napon felforrósodott aszfalt pokoli melege befolyásolhatja, akár 40-50 százalékkal is az értékeket.

Mint mondtam, a külső hőmérsékletet mutató műszer meghibásodása ritkán jár végzetes következményekkel, de ha valaki télen vak bizalommal igazítja vezetési stílusát a látottakhoz, azt érheti meglepetés. Előfordulhat ugyanis, hogy a motor által termelt hő oly mértékben torzítja a műszer külvilágról alkotott képét télen, hogy az óvatlan sofőr nem jeges viszonyokhoz igazítja vezetési stílusát, ami könnyen balesethez vezethet.

A kijelzőn látható értéket inkább irányadónak célszerű tekinteni, mert pontos értéket a legtöbb esetben csak akkor tud produkálni, ha az első indítás előtt a reggeli árnyékban pihenő verda műszerét figyeljük. Pontosan ez az az állapot, amikor egy háztartási hőmérőt referenciának használva ellenőrizheted, hogy nagyságrendileg jól működik-e a beépített műszered, ha pedig úgy látod, sokat téved, akkor cseréltetheted.

Pixabay