2018. szeptember 10. | 12:17

Előfordul, hogy az ember vagy a vállalkozás megszorul, ezért minél gyorsabban pénzre van szüksége. Ilyenkor jöhet szóba az, hogy zaciba csapod az autódat! Persze a dolog nem éppen veszélytelen...

Ha pénzügyi zavarba kerül valaki – és ez lehet magánszemély vagy cég, egyre megy –, akkor nagyon fontos, hogy mennyi idő alatt juthat kölcsönhöz. Sokan nem tudják, de akár az autód is segíthet abban, hogy gyorsan kölcsönt kapj! Persze nem minden esetben működik a dolog. Például, ha vállalkozó vagy és pár napra forgótőkére van szükséged, akkor azt az autót mégsem csaphatod zaciba, amivel dolgozol, hiszen akkor az egész semmit sem ér. Ám ha van olyan kocsid, amit nélkülözni tudsz egy időre, akkor az akár még ki is húzhat a slamasztikából.

Az autózálog éppen úgy „működik”, mint a szokásos zaci, vagyis az autód átadod a felvett kölcsön fedezeteként, ha pedig nem fizetsz, elúszik a járgányod. A dologban az lehet csábító, hogy a bírálat nem tart tovább pár óránál, ráadásul a kutya sem vizsgálja, hogy hitelképes vagy-e, hogy milyen egyéb tartozásaid vannak.

A nagy kérdés persze mindig az, hogy mennyi pénzt kapsz, mennyi időre és milyen áron? Hogy mennyi pénzt adnak, az függ az autó értékétől, de általában 40-60 százalékát adják meg a becsült forgalmi értéknek. A pontos összeg azonban mindig egyedi döntés kérdése, már csak azért is, mert alapesetben 2-3 millió forintnál ritkán adnak csak többet. A legmagasabb összeg, amit találtam, az ötmillió forint volt, de gondolom erre akkor van lehetőség, ha valaki méregdrága autót csap be a zaciba, aminél az ötmillió forintos hitelösszeg is csak töredéke a valós értéknek.

Mivel a zálog intézményét alapvetően azért találták ki, hogy a váratlan, rövidebb távú pénzügyi zavarokra kínáljon megoldást, itt kifejezetten rövid futamidőkkel találkozhatsz. A legtöbb szolgáltató 30-60 napra kínál kölcsönt, de három hónapnál hosszabb futamidőre nem bukkantam sehol.

Persze neked sem érdemes hosszabb távra eladósodni, mert a zálogért kapott kölcsön bizony meglehetősen drága, ráadásul az autózálog esetében még plusz költségek is rárakódnak erre. A kölcsön ára mindenhol a kamatból, a kezelési költségből, az okmányirodai ügyintézés díjából és az autó tárolásának költségéből tevődik össze, ám a kamatok alapján ez semmiképp sem egy olcsó pénzszerzési megoldás. A THM szintén magasabb egy „mezei" kolcsönnél vagy hitelnél.

Persze az autózálog esetében többnyire pár napos, hetes kölcsönökről van szó, ezért a cégek inkább a kezelési költségen keresnek, ami a hitelösszeg 2,5-5 százaléka körül van, attól függően, hogy melyik szolgáltatót választod. És akkor még számolnod kell az autó tárolásáért felszámolt díjjal is, ami napi 1000 forint is lehet akár! Tovább drágítja a dolgot a már említett okmányirodai ügyintézés illetéke, hiszen az autódra zálogjogot jegyeznek be, amit azután végül törölni is kell.

Az egyébként sem olcsó zálog még többe kerülhet, ha nem fizetsz időben, ilyenkor késedelmi kamatot számolnak fel ugyanis, miközben persze a kezelési költség és a tárolási díj és „pörög” tovább. Kérhetsz hosszabbítást, ami tulajdonképpen újabb szerződéskötést jelent, de ez is plusz pénzedbe kerül. A legrosszabb, amit tehetsz, ha nem működsz együtt, vagyis „felszívódsz”, esetleg hagyod elúszni az autódat, hiszen ezzel nagyjából a felvett pénz dupláját bukod (50 százalékos hitelezés mellett). Ennek ellenére sokan járnak így, legalábbis könnyen belefuthatsz zálogcégek által kínált kocsikba az autókereskedők oldalain, ami azért figyelmeztető jel.