Olvasónk egy háromhengeres Hyundait vásárolna, előtte azonban szakértőnkhöz fordul tanácsért.

„Kedves Alapjárat!

Gondolkodom rajta, hogy megvegyem egy ismerősöm 2017-es évjáratú, 1.0 T-GDI motorral szerelt, 120 lóerős Hyundai i30-asát. Milyen típushibákra kell felkészülni egy ilyennél, a háromhengeres motor megbízható?

Köszönöm a választ,

Zsófia"

A kép illusztráció (Forrás: Vincent Isore / IP3 / Getty Images)

Ahhoz, hogy minél pontosabb választ adhassunk, felkerestük Jávor Gábort a Ceedvadász.hu-tól, aki Hyundai/Kia autókra szakosodott márkaspecialista, és össze is foglalta a legfontosabbakat az i30-cal kapcsolatban.

Ez az ezres blokk a Kappa motorcsalád tagja, amelyet 2018-tól kezdett bevezetni a Hyundai. Nem egy túlzottan nyomatékos turbómotor, pörgetni kell, ha lendületesen akarunk autózni vele. Hidegen kicsit kávédarálós a hangja, de melegen kisimultan jár, emellé nem fogyaszt rosszul.

Ezeknél az új típusú motorknál már kiemelt figyelmet fordítanak a környezetvédelmi előírásokra és arra, hogy a kipufogógáz utókezelő rendszere minél hamarabb elérje az üzemi hőmérsékletet. Éppen ezért nagyon fontos a megfelelő olaj használata és a csereintervallumok betartása is.

Gábor arra is felhívta a figyelmet, hogy ezeknél a közvetlen befecskendezéses benzinmotoroknál rendszeresen nagyobb karbantartást kell végezni az olajcseréken túl. Fontos megelőzni a rossz égés kialakulását és a koromlerakódást a motorban. Ezeknek a problémáknak a melegágya, ha csak rövid utakra használják az autót és nem megfelelő minőségű üzemanyagot tankolnak.

A szívócsatornában a lerakódásra és a szelepek keresztmetszetének csökkenésére hajlamos minden ilyen típusú közvetlen befecskendezéses motorkonstrukció. A keletkező lerakódás a motornál anomáliákat tud okozni. Van típusra specializálódott szervizháttér, ahol költséghatékonyan el tudják távolítani lerakódott a kormot és kokszot, valamint a járatszűkületet, ettől nem kell megrémülni.

Emiatt a lerakódás miatt sokszor gyújtás- vagy befecskendezési hiba is előjöhet. Arra kell készülni, hogy 90-120 ezer kilométer környékén be kell tervezni egy diós szívószelep-, csatorna- és szükség szerint dugattyútető-tisztítást. Pár képet is megosztott velünk Gábor egy kimondottan ilyen 1.0 TGDi motornál készült tisztításról, amely ezek után továbbra is megfelelően üzemel.

Forrás: Jávor Gábor

Az i30 típushibái közé tartozik még, hogy a kuplung nem a legerősebb pontja. Már egészen korán, 4000 kilométer környékén elkezdhet kattogni, nyekeregni. Van rá egy kenési előírás a pedálszerkezeten, de 50-50, hogy megoldja-e. Az automata váltós kivitelek nem annyira szeretik az intenzív vezetést, valamint a kipörgésgátlóval és a visszagurulást gátló rendszerrel is szokott szoftveres probléma lenni olykor, ezek általában frissítéssel orvosolhatók.

Gábor találkozott már korai gyújtógyertya és gyújtótrafó problémákkal is, de a generátor szíját is garanciában cserélte a gyártó sok esetben. Az 1,4-es turbómotoroknál a láncfeszítő törhet el, a CRDI dízeleknél pedig a vákuumpumpa szűrője okozhat gondot.