2022. február 26. | 17:17

Sokan kihagyják a költséges centrírozást a kerékcsere során, de vajon jó ötlet ez?

A centrírozás (nem centírozás, hanem centrírozás) az a folyamat, amely során az autó kerekeit egy speciális gép segítségével kiegyensúlyozzák a szakemberek. Az átlag autós általában a kerékcsere alkalmával találkozhat ezzel a fontos művelettel, amely egyaránt jó hatással van a menetkomfortra, de az üzembiztonságra is.

A centrírozáson kívül az autógumi állapota is fontos biztonsági tényező. Vezesd gumicseréidet és az autóddal kapcsolatos összes szervizeseményt egy helyen, regisztrálj a Carnotie autós alkalmazásba!

A kerekek centrírozását otthoni körülmények között, a megfelelő gép, célszerszámok és eszközök híján senki nem tudja elvégezni, ráadásul a precizitást igénylő művelethez előképzettségre, szakértelemre is szükség van.

Gumizó gép

Miért olyan fontos a centrírozás és milyen időközönként érdemes elvégeztetni?

A kerékszerkezet (felni+abroncs) kiegyensúlyozására azért van szükség, mert ha a kerék súlypontja nem esik teljesen egybe sugárirányban és oldalirányban annak mértani középpontjával, akkor menet közben, elsősorban nagyobb sebességek mellett az autó kellemetlenül rázni fog. A jelenség nem csupán kényelmetlen, hanem negatívan befolyásolja az autó futóműalkatrészeinek, főként a lengéscsillapítónak, a szilenteknek, valamint a maguknak a gumiknak az élettartamát is.

Mindezt megelőzendő a szakemberek minden kereket egy speciális centrírozó gépbe fognak be, majd felpörgetik és számítógéppel figyelik, hogy kiegyensúlyozatlan-e. Amennyiben igen, precíz mozdulatokkal kis súlyokat helyeznek el a számítógép által megjelölt pontokon, majd ismét megvizsgálják a viselkedését. A munka akkor készül el maradéktalanul, ha a gép tökéletesen kiegyensúlyozottnak ítéli a kereket.

Lassan itt a nyári gumik felszerelésének ideje! Ne feledkezz meg róla! Vezesd a gumicseréidet és az autóddal kapcsolatos teendőidet a Carnotie autós alkalmazásban!

Kötelező a centrírozás?

Alapvetően a centrírozás nem egy kötelezően elvégzendő művelet és nem létezik előírás arra vonatkozóan sem, hogy milyen sűrűn kell elvégezni. De miután a kerekek nagy igénybevételnek kitett szerkezetek, a külső behatások, a sok úthiba és az egyenetlen kopás miatt előbb-utóbb mindenképpen kiegyensúlyozatlanná válnak, végül mindig bekövetkezik a rázás, valamint a rázásból fakadó, idő előtt jelentkező futóműelhasználódás.

Az általánosan elfogadott javaslat szerint a szezonok közötti átszerelés során, 10 – 15 ezer kilométerenként vagy egy gumi le-fölszerelést igénylő defektjavítást követően mindenkinek illik elvégeztetnie a kiegyensúlyozást. A legtöbb gumis egyébként a kerékcsere alkalmával automatikusan elvégzi a műveletet, de ha mégsem, akkor érdemes erre külön felhívni a figyelmüket.

Azok az autósok, akik külön felnin használják a téli és a nyári szettjeiket, esetleg otthon maguk cserélik le a kerekeket, hajlamosak megfeledkezni a centrírozás fontosságáról. Tény, ha valaki kiegyensúlyozást is kér a gumisnál, az jellemzően megduplázza a kerékcsere munkadíját. Ennek ellenére nem érdemes elspórolni, mert komfortban mérve, illetve a futóműalkatrészek megóvása érdekében bőven megéri a ráfordítást a gumicsere során.