2023. december 02. | 15:54

A vastag kabátok baleset esetén komoly kockázati tényezőt jelent.

Sok ember ha rövid távra indul, le sem veszi magáról a kabátját, amikor a volán mögé ül. Az ADAC, vagyis a Német Autóklub tesztjei szerint azonban ez nagyon rossz döntés, főképp a télikabátok, vagy más, vastagabb felsők esetében, ugyanis baleset esetén ezek a ruhadarabok növelhetik a sérülés mértékét.

Az ADAC szerint a vastag kabát nem csak azért lehet veszélyes vezetés közben, mert megnehezíti a sofőr mozgását és ezzel cselekvőképességét is, hanem azért is, mert így a biztonsági öv nem tud rendesen működni. Az ADAC egy mindennapi közlekedési helyzetet idézett elő, amelyben a sínre szerelt utasfülkében ülő sofőr és egy vele utazó gyermek tesztbábu kapott helyett, mindkettő télikabátot viselt. Az ütközéskor a sínen haladó tesztkabin 16 km/órás sebességgel közlekedett, átlagosan ekkora a sebesség, ha egy fékező autó belerohan az előtte levőbe a városi utakon.

A gyerekülésben utazó gyerekbábu sokkal súlyosabban sérült, mint a felnőtt és ez amiatt van, hogy a biztonsági öv mélyen belenyomódott a bábu testébe, pontosabban a gyomrába, amely komoly sérüléseket okozhat, a szervek károsodását vagy akár belső vérzést is. Ez egyébként nem csak a gyermekeknél, de náluk súlyosabb lehet a sérülés.

Felvetődhet a kérdés, hogy ha a biztonsági öv ekkora kárt okozhat, akkor inkább éppen több ruhára van szükség, ami tompítja az öv szorítását hirtelen fékezés esetén. Az ADAC tesztje azonban rávilágít, hogy ez nem így van.

A kabátok, főleg a vastag téli pufidzsekik nagyobb teret hagynak, így az öv nem simul rá a testre, a nem a kabát szélességét veszi fel. Hirtelen erőhatás esetén azonban az öv szorítani fog, és nem fog figyelni, hogy kabát, vagy ember az, amit megfog. A télikabát hiába pufi és bélelt, a bélés anyaga sokkal puhább, mint egy emberi test, így az öv egyszerűen összenyomja és csak az alatt levő test állítja meg. Mivel azonban a kabát nagyobb szélességű, mint a test, ütközéskor nagyobb erővel csapódik a testnek az öv, ahogy összehúzza magát, ami persze komolyabb sérülést is jelent.

Ha valaki még ezután is inkább kabátban utazna, legalább cipzározza ki, vagy simítsa le minél jobban, hogy az öv a lehető legszorosabban simulhasson.

Sálak, sapkák, csizmák

Az ADAC tesztjéből az is kiderül, hogy a teljes téli ruhatár veszélyes lehet a autóban. Egy sapka vagy sál szintén nehezítheti a sofőr vezetői képességeit, a mozgását vagy éppen a látóterét szűkítheti le, a kesztyűk pedig csúszósak lehetnek a kormányon. Hasonló problémát jelenthet egy nagyobb bakancs, mivel egy vastagabb talpú cipőben nem érezzük annyira a pedálokat, illetve ezek is csúszkálhatnak a pedálokon. Persze nincs szabályozás, hogy miben vezessünk, de a bakancs erősen a lista végén szerepelne, a tűsarkú vagy a papucs mellett.

A vastag ruhák helyett inkább érdeme jobban fűteni az autót, és a télikabátot inkább levenni, mielőtt beülünk. Ha esetleg továbbra is fázunk, az öv becsatolása után magunkra teríthetjük, a lényeg, hogy a biztonsági öv minél jobban simuljon az utasokra. Ez különösen fontos a kisgyermekekre, vagy a gyerekülésben utazó gyerekekre.

Takarókat is lehet tenni az autóba, vagy egy plusz pulóvert, sőt, akár egy váltócipőt is, amelyet kifejezetten vezetéshez használhatunk.

Nyitókép: Unsplash