2023. december 28. | 16:05

Ezekkel az autópályadíjakkal kell számolni, ha síelni vagy nyaralni megyünk külföldre.

Sokan szeretik aktív pihenéssel tölteni a szabadidejüket, amelyre egy jó megoldás az utazás lehet. Vannak persze azok is, akik már most tervezik a jövő évi nyaralást, így nekik sem árt figyelni, mert összeszedtük, hogy Európa országaiban mennyibe kerülnek az autópálya-matricák. Legyen az a szomszédos osztrák Alpok, a horvát tengerpart, vagy esetleg Franciaország, itt most megtalálható, hogy mennyibe kerülnek az útdíjak a legnépszerűbb európai célországokban. A 2024-es, magyarországi árakat itt találod.

Ausztria

Nyugati szomszédunk az év minden szakában közkedvelt úticél, rengetegen igyekeznek síelni, túrázni vagy csak egyszerűen kikapcsolódni Ausztriába. És persze vannak azok is, akik csak át akarnak haladni rajta, mindenesetre az osztrák autópályák igen jó minőségűek, így egy matrica megvásárlása meggyorsíthatja az utunkat.

Az árak folyamatosan változnak, 2024-től a 10 napos matrica 11,5 euró lesz, ez nagyjából 4400 forint, ami 700 forintos különbség a 2023-as 3700 forinthoz képest. 2024-től azonban lesz egy újdonság is: ahogy itthon is, úgy az osztrákoknál is bevezetik az egynapos matricát is, amely azoknak kedvezhet, akik csak átutaznak az országon. 8,60 euró az ára, ami 3300 forint. Ha esetleg valaki átutazik az országon 10 napon belül oda és vissza is, inkább megérheti a 10 napos matrica.

Osztrák matricát online és még a határ innenső oldalán papír formában is lehet venni, ha esetleg valaki nem bízna az internetes megoldásban. A lényeg, hogy a matricát jól láthatóan tegyük fel a szélvédőre, mert a rendőrség elég szigorúan ellenőrzi, csak úgy, mint a gyorshajtást vagy éppen télen a téli gumikat.

Bulgária

Bulgária igen hasonló Albániához abban a tekintetben, hogy nyáron sokan választják célpontnak, de egyre többen látogatják télen is, ugyanis nagyon jó síterepei vannak, amelyeket még annyira sokan nem ismernek. Azonban az albán úttal ellentétben itt autópálya-matricát kell venni az utak használatához. Van hétvégi és heti matrica is, előbbi 9 leva (nagyjából 1750 forint), utóbbi 13 leva (2500 forint).

Csehország

A csehek szintén tárt karokkal várják a magyar turistákat, legyen tél vagy nyár és az autópálya-rendszerük is igen hasonló a miénkhez. Vagyis online is lehet vásárolni matricát. A 3,5 tonnát nem meghaladó járművek részére a tíznapos, 270 koronás, nagyjából 4240 forintos matrica elérhető, van azonban egynapos is 200 koronáért, amely 3140 forint. 

Az elektromos vagy hidrogén-üzemű autók ingyenesen használhatják az autópályát, a plug-in hibridek pedig megvehetik az olcsóbb Eco nevű matricát, amelyet 50 g/km alatti CO2-kibocsájtású járművek válthatnak ki. A gázzal hajtott járművek is vehetnek kedvezményes úthasználati jogosultságot.

Franciaország

Itt egy hibrid rendszer működik, vannak olyan autópálya-szakaszok, ahol nem kell fizetni az úthasználatért. A legtöbb régióban azonban fizetőkapus rendszert alakítottak ki, az egyes szakaszokért nagyjából 6 - 80 euró közti összeget kell fizetni. A fizetős szakaszokat a felhajtóknál mindig PÉAGE felirattal jelzik.

Görögország

A görög partvidék talán az egyik legtávolabbi hely, ahova magyar autósok nagy számban elindulnak. Hasonlóan a Balkán többi országához, itt is a fizetőkapus rendszer a működő intézmény, és ugyanúgy, a megtett út arányában kell fizetni. Például egy több mint 400 kilométeres, Athén-Ioánnina szakasz a Rio-Antirrio hídon át nagyjából 42 euró (16 180 forint).

Horvátország

A legtöbb magyar talán a horvátokhoz megy autóval, így nem meglepő talán senkinek, hogy déli szomszédunk fizetőkapus megoldást alkalmaz, a megtett úttal arányos a befizetendő összeg is. Itt is két díjkategória van, a személyautók az 1-es, 3,5 tonna alatti kategóriába tartoznak, viszont ha utánfutót is kötünk az autó mögé, automatikusan a 2-es csoportba kerülünk át.

Átlagosan 10-30 euró környékén mozognak az árak, Zágráb-Zadar 253 kilométeres szakasza például 16,5 euró, azaz 6300 forint. 2024-re azonban azt tervezik a horvátok, hogy bevezetik az online vásárlási lehetőséget, mivel a fizetőkapuk hatalmas sorokat és dugókat eredményeztek. Áremelkedésre is lehet számítani 2024-re, az előrejelzések szerint akár 10 százalékos is lehet. 

Lengyelország

A lengyeleknél személyautóra csak bizonyos szakaszokon számolnak fel útdíjat. A legtöbb helyen fizetőkapuk vannak, de online is lehet fizetni. A fizetős szakaszokon 30 és 102 lengyel zlotyi között változik az ár, ami 2600 és 9000 forintot jelent.

Montenegró

Montenegró is egyre népszerűbb turistacélpont, és mivel itt van, nem is olyan messze, sokan autóval indulnak felfedezni. Autópálya-matricát az országban nem kell váltani, mert a gyorsforgalmi utak díjmentesen használhatóak. Egy kivétel van, az ország leghosszabb alagútjánál, a 4,2 kilométer hosszú Tunel Sozinánál kell útdíjat fizetni, 2,5 eurót, vagyis 950 forintot.

Ez persze csak a 3,5 tonnánál kisebb tömegű személyautókra vonatkozik, az ezt meghaladó járművek itt is, mint sok máshol egy magasabb kategóriába kerülnek, ekkor a díj kétszeres lesz. Az A1-es úton, Smokovac - Mateševo között van még egy kivétel, itt a 3,5 tonnánál nagyobb tömegű járműveknek 3,50 eurót kell fizetni, nagyjából 1330 forintot, ha át akarnak haladni.

Németország

Németországban az autópályák használata ingyenes. A németek nem szabnak útdíjat, bizonyos szakaszokon pedig sebességhatárt sem, így ezeken a részeken lehet nyomni a gázt, persze úgy, hogy azzal senkit ne veszélyeztessünk.

Ellenben sok városban fizetni kell autóval való belépéskor, szennyezési szinteknek megfelelően. Így ha valakinek régebbi autója van, érdemes utánanézni, egy-egy városban mennyit kell fizetni a behajtásért.

Olaszország

Az olaszoknál is fizetőkapus díjszedés van, ahol a megtett úttal arányos a fizetendő összeg. A matrica kategóriáját a jármű a tengelyeinek száma, valamint a magassága határozza meg. A személyautók rendszerint a Classe A árkategóriába tartoznak, amennyiben a magasságuk az első tengely felett nem haladja meg az 1,3 métert, illetve nem húznak vontatmányt.

Bár területenként eltérő a díj, a legkevesebb 18,20 euró (7000 forint) Tarvisio és Velence között, a leghosszabb szakasz pedig Milánó-Bari, ahova sok magyar azért csak nem merészkedik. Itt 64,40 euróba kerül a teljes, 865 kilométeres szakasz, ami nagyjából 25 ezer forint.

Románia

Keleti szomszédunknál nem csak az autópályákon, de nagyobb rendű főutakon is kell fizetni. Matricás rendszert használnak, lehet online és akár még határon inneni benzinkutakon is vásárolni autópálya-matricát. Az egyhetes díj a legkisebb, 3 eurós, azaz 1100 forint személyautókra.

Spanyolország

Bár nem sokan vállalkoznak arra, hogy egészen Nyugat-Európa legtávolabbi végébe autózzanak, ha mégis van valaki, aki erre vállalkozna, érdemes tudni, hogy a spanyolok is fizetőkapus megoldást alkalmaznak. Itt sincs pontos meghatározás, 100 km út nagyjából 10 eurós díjat jelent, ez jelenleg 3800 forint.

A spanyoloknál is van két díjköteles alagút, mindkettő Katalóniában: a Túnel del Cadí (13,48 euró - 5100 forint) és a Túneles de Vallvidrera (4,88 euró - 1900 forint).

Svájc

A svájci Alpok szintén egy olyan terület, amely télen és nyáron is vonzó helyszín lehet az üdülésre, sőt, sokan vannak itthon, akik akár heti rendszerességgel mennek Svájcba autóval. Svájcban valamiért hihetetlenül drága a tömegközlekedés és az autópályák díjában is érdekes lehetőségek vannak. Pontosan csak egyfajta autópálya-matricát lehet venni, éveset. Ez 40 svájci frank, nagyjából 16 ezer forint.

Ezen felül két alagútban szednek még útdíjat, a St. Bernardnál (31 euró), illetve a Tunnel Munt la Scheránál (29 frank). Mindkét alagút az olasz határon fekszik és átszámítva mindkettő nagyjából 12 ezer forintos áthajtási díjat jelent.

Szerbia

Ismét egy szomszédos ország, ahol a fizetőkapus megoldást alkalmazzák. Szintén kilométer alapján kell fizetni, a legkisebb távolság az A2-es autópálya 93 kilométeres szakasza: 430 dínár, azaz 1400 forint, a leghosszabb pedig 354 km, ami 1490 szerb dínár, nagyjából 5000 forint. Nem csak dínárban, de euróban is lehet fizetni.

Szlovákia

Északi szomszédunknál a hazai gyakorlathoz hasonlóan e-matrica rendszer van érvényben, ennek megfelelően az autópályákon autópálya-matricát kell vásárolni. A 10 napos matrica az ideális utazóknak, ára 12 euró (4500 forint) a 3,5 tonna össztömeget meg nem haladó kategóriában.

Szlovénia

A szlovéneknél is autópálya-matricához kötött az úthasználat. Maximum 3,5 tonna össztömegig a személyautók és a lakóautók is a 2A kategóriába tartoznak, amennyiben magasságuk az első tengelyen mérve nem haladja meg 1,3 métert, felette (szintén 3,5 tonna össztömegig) a 2B kategória az irányadó. Egy hetes pályamatrica ára 16 euró (6000 forint) a személyautóknak, a 2B-ben kétszer ennyi.

Peter Titmuss / UCG / Universal Images Group / Getty Images