2023. november 13. | 15:52

Nem csak az üzemanyag és a biztosítás, de a járművek fenntartási költsége is az nagyot ugrott az elmúlt egy évben. De mennyivel fizetünk többet egy szervizért vagy a műszaki vizsgáért?

Akik mostanában keresnek fel autószervizt vagy műszaki vizsgaállomást, nekik biztosan feltűnt, hogy a korábbinál érezhetően magasabb összeget hagynak a kasszánál. Nem meglepő, hisz minden drágult, de mennyivel fizetünk többet, ha akár csak az éves átvizsgáláson jelenünk meg vagy épp lejáró műszakinkat szeretnénk meghosszabbítani?

Nem most éli fénykorát a magyar autóállomány. Miközben a KSH adataiból kiderült, hogy már 15,6 évre rúg az személygépkocsik átlagéletkora (tavaly decemberben még „csak” 15,4 év volt), sokan a kiadásokon is igyekeznek ott spórolni, ahol csak lehet. A KGFB átlagdíjai 2023 első félévében 9 százalékkal emelkedtek, és a második félévben még tovább drágultak.

A biztosítással kapcsolatban az év végi kampányidőszak azoknak jöhet jól, akik jövő év elején kell, hogy hosszabbítsanak vagy váltsanak. Erről itt írtunk korábban. Vannak azonban dolgok, amiken nehéz spórolni. Az üzemanyagon például leginkább csak úgy, ha nem használjuk az autót, azonban ilyenkor is akadnak állandó kiadások.

Például a kétévente kötelező műszaki vizsga, amely az autóbirtoklás és üzemben tartás egyik alapeleme. A modernebb autóknál pedig a szervizlátogatás is egy ilyen tétel, hisz nem csak kilométerfutásban, de bizonyos idő elteltével – általában évente – jelez autónk, hogy ismét elérkezett az idő az átvizsgálásra és minimum egy olajcserére.

Persze akadnak, akik a karbantartást már csak akkor teszik meg, amikor valami látható probléma jelentkezik, ilyenkor azonban többet bukhatunk, mintha rendszeresen kisebb összeget hagytunk volna a szervizben. Jól tudják ezt a műhelyek is, amelyek az elmúlt egy évben a megnövekedett kiadásokra (rezsi, bérköltségek, alkatrészárak emelkedése) hivatkozva növelték díjaikat, átlagosan 20%-kal - közölték az Index.hu által megkeresett szervizek.

Így akár halogatjuk, akár nem, egyre több pénzért tarthatjuk fenn szeretett négykerekűnk hibátlan állapotát. A műszakit illetően talán mondanunk sem kell, hogy nincs értelme halogatni, hisz itt egyértelmű – augusztus 1-től a korábbinál itt is 30%-kal nagyobb – összeget kell befizetnünk, ha kiderül, hogy lejárt vizsgával mentünk utcára: már három hónapon belül is minimum 6500 forintunk, de 3-6 hó között 26 ezer, fél év fölött 33 ezer, egy évet meghaladó lejárat mellett pedig 39 ezer forintunk bánja az akciót.

Mivel a szakma komoly emberhiánnyal is küzd, nem valószínű, hogy az árak mérséklődnének. Az, hogy márkaszervizbe vagy független szerelőhöz megyünk, a garancián túl – amely esetleg röghöz köt minket – egyéni döntés és bizalom kérdése. A márkaszervizek valamelyest drágábbak, de szinte kizárólag minőségi alapanyaggal dolgoznak és biztosan kapunk az elvégzett munkáról tételes elszámolást.

A kisebb javítóműhelyeknél még mindig sok a „feketézés”, ami visszaellenőrizhetetlen munkát is jelenthet. A lényeg persze továbbra is az, hogy megfelelően karbantartott autóval induljunk útnak, hisz egy esetleges balesetet követően bizonyos esetekben a biztosító akár meg is tagadhatja a kifizetést – mint amikor nem kötjük be magunkat és emiatt szenvedünk súlyosabb sérülést.

A fentieken túl a pályamatricák árai is emelkedtek 2023-ban, az éves országos és megyei e-matricák a személyautókra 5 százalékkal kerültek idén többe, mint 2022-ben. Arról pedig ebben a cikkben olvashatsz, hogy 2024-ben mennyibe fognak kerülni az autópálya-matricák.

Depositphotos