Gábor egy furcsa közúti megoldással találkozott, túlzásnak érzi az autósok akadályozását. A szakértő válaszol a kérdésekre.

„Üdvözlet!

Vecsésen találkoztam egy számomra kicsit érdekes vagy furcsa STOP táblás kereszteződéssel a Lőrinci és Dózsa György út kereszteződésénél. Nos, aki a Lőrinci úton a Dózsa György irányába tart, az a kereszteződés előtt találkozik egy STOP táblával, ami csak arra hivatott, hogy a gyalogátkelőhelynél megálljak (ha van gyalogos, ha nincs), majd ezt elhagyva kb.15 méterre ismét ott egy STOP tábla, ami a kereszteződénél van.

A kereszteződésben viszont csak jobbra fordulhatok ki, illetve aki a Dózsa György úton a vasúti átjáró felé halad, az nem fordulhat balra a Lőrinci útra. Tehát nekem csak a nekem balról érkezőnek kell elsőbbséget adnom. Igen ám, de nekem balról egy vasúti átjáró van kb. 20 méterre, akkor mi értelme van a STOP táblának, ha a vasúti átjáró zárva van? Akkor senki nem jöhet onnan, akkor minek a STOP tábla?

A kérdéseim azok lennének, hogy :

  1. Miért van az úton két STOP tábla egymás után?
  2. A gyalogátkelőhelynél mi az értelme a STOP táblának, mert a gyalogátkelőhely mindkét oldala jól és hosszan belátható, ha jön gyalogos, úgyis megáll az ember, ha meg nem, akkor minek megállni a gyalogátkelőhely előtt?
  3. A kereszteződénél miért kell a STOP tábla, amikor én csak jobbra fordulhatok, tehát csak a baloldalról jövőnek kell elsőbbséget adnom, de ha a vasúti átjáró zárva van, akkor meg senkinek sem? (A kereszteződés a vasúti átjáró irányába - balra - is messziről belátható, hogy zárva van-e vagy sem.

Köszönettel: Gábor"

Ahhoz, hogy minél pontosabb választ tudjunk adni a kérdésre, felkerestük a szakoktatok.hu alapítóját, Vrancsik Viktort, aki elmondta észrevételeit az esettel kapcsolatban.


Kedves Kérdező!

Az első és a második kérdésre az alábbi a válaszom: semmi értelme. Illetve a szabály úgy szól, hogy „útkereszteződésnél” kell kihelyezni és a járművekkel szembeni elsőbbséget szabályoz. Tehát hiába kell megállni, a gyalogos nem jármű, tehát maga a tábla ezt nem szabályozza.

A harmadik kérdésnél az Útügyi Műszaki Előírás az, ami meghatározza, hogy hova és milyen táblát kell kihelyezni. Első körben csak lakott területen kívül alkalmazták a szabályozást, majd később lakott területen belül is.

Azonban a szabályozás előtt sok kereszteződés már így volt, ott olyan a kialakítás, amilyen. A képen azonban jól van elhelyezve a második „STOP” tábla. Akkor lehet elsőbbségadás táblát alkalmazni, ha „A mellékirányú látótávolság egységesen 20m (azaz 20 méterről a kereszteződéstől ellátunk mindkét irányba), ezen túl pedig a „kilátási háromszögben semmiféle kilátási akadály nem lehet a kb. 1,1m szemmagasságban!”

Összefoglalva a két „STOP” tábla közül a zebra előtti felesleges és szabálytalan, a második pedig jól van kirakva. A fent leírt látási távolságok miatt.

Üdv, Vrancsik Viktor

Alapjárat.hu