2023. december 24. | 17:05

Annyi hír született év közben, hogy csak kapkodtuk a fejünket a jövő évi, autósokat érintő változásokkal kapcsolatban. Most összeszedtük, mi minden lesz vagy lehet másként 2024-től.

Nem is emlékszünk, melyik évben változott annyit a magyar autózás, mint amennyit 2024-re fog. A módosítások nagyja persze sajnos azt jelenti, hogy valamilyen módon többet kell majd fizetnünk a közlekedésért, de akad pozitív meglepetés is. Kezdjük a rossz hírekkel.

Drágul az autópálya-matrica

Ahogy korábban megírtuk, közzé tették a hivatalos, 2024-es magyarországi e-matrica árakat. Ezek az augusztusi havi infláció mértékévek emelkednek.

Aki szeretné, már megvásárolhatja, ha valaki viszont az utolsó pillanatig várna – és rendelkezik idei érvényes vignettával –, január 31-ig megteheti büntetés nélkül. A kategóriákra lebontott táblázatot is tartalmazó korábbi cikkünk itt olvasható.

Jön az egynapos autópálya-matrica

Alapvetően üdvözlendő hír lehetne, hogy lesz a tíznaposnál rövidebb időre szóló úthasználati jogosultság, azonban annak ára alig lesz kedvezőbb a tízszeres időre érvényesénél. A kormány az Európai Unió minimális elvárásainak épp eleget téve vezeti be ezt a matricát az árat és az időpontot tekintve is, ahogy arról korábban beszámoltunk.

Több lesz a fizetős út

Még mindig a matricarendszerrel kapcsolatos a következő hír. Alighogy lélekben kihevertük a drágulás és az egynapos jogosultság ára miatti sokkot, kiderült, hogy jóval több gyorsforgalmi úton kell majd érvényes országos vagy vármegyei matricával rendelkeznünk, hogy elkerüljük a jogosulatlan használatból eredő bírságot. A teljes listát itt szedtük össze.

Drágul az üzemanyagok jövedéki adója

Hiába egyre olcsóbb az év vége felé közeledve az üzemanyagok literenkénti ára, január elsejétől automatikusan több mint 41 forinttal emelkedik mindkettő. Az adóemelés mögött egy uniós kötelezvény áll – amit a környező országok már rég beépítettek áraikba, és még ezek ellenére is jellemzően olcsóbbak náluk az üzemanyagok. A pontos drágulásról és egyéb energiahordozók jövedéki-adóemeléséről itt írtunk részletesebben.

Drágul a kötelező felelősségbiztosítás

Talán nem meglepő, de a pályamatricák és az üzemanyagok mellett az autófenntartás egy részét kitevő KGFB is emelkedő trendet mutat – már ami az árakat illeti. Habár egyre kevesebb a január 1-jén újra szerződők száma, még mindig kampány folyik az ügyfelek megszerzéséért évről évre egész novemberben, illetve az ilyenkor megjelenő számok alapján készülhet a többi autós is a várható díjakra.

Jogosítvánnyal kapcsolatos EU-s tervek

Főként azért, hogy kevesebb baleset történjen Európában, gyökeresen megváltozhat néhány dolog a jogosítványok körül – ezekről januárban dönt az Európai Bizottság. A javaslatok között szerepel a jogsik érvényességi idejének egységesítése, a friss engedélyt szerzők kétéves próbaideje, valamint a gyakorlati oktatások sokszínűbbé tétele. Ezek mellett az ügyintézések egységesítése és a digitális vezetői engedély rendszeresítése is terítéken van, ahogy az idősek orvosi vizsgálatának szigorítása is lehet, hogy bekövetkezik.

Vásárlási támogatás elektromos autókhoz

A Magyar Közlönyben november 30-án megjelent, hogy nem csak a taxisok vagy az autómegosztók lesznek jogosultak kedvezményes e-autó vásárlásra, ráadásul az eredetileg tervezettnél nagyobb keret áll majd rendelkezésre. A töltőhálózat bővítésére is kaptunk 30 milliárdot az EU-tól, így a meglévő villanyjárgányok tulajdonosainak is egyszerűbb lesz az élete.

Jogosítványszerzés, KRESZ változás

Nem csak az EU-ban, de hazánkban is van néhány tisztázatlan kérdés a jogosítványok kapcsán. Az e-rollerek és egyéb modern eszközök miatt pedig a KRESZ-ben is szükség lenne néhány módosításra Lázár János szerint. Ha minden igaz, ezek nagy részét felülvizsgálják, és megteszik a szükséges lépéseket.

Depositphotos