Automatikus segélyhívót (eCall) kell beépíteni minden újonnan forgalomba helyezett európai személyautóba, kisbuszba és könnyű tehergépkocsiba. Az Európai Parlament döntése 2019. március 31-től lép életbe.

Az Európai Parlament (EP) döntése értelmében 2019. március 31. után már csak olyan személyautó, kisbusz és könnyű teherautó hozható forgalomba, ami baleset esetén automatikusan hívja a közös európai 112-es hívószámot.  Az EP már korábban, 2015-ben szerette volna kötelezővé tenni az automatikus segélyhívót, ám a gyártók időt kértek a nagyjából 100 eurós plusz költséget jelentő szerkezet bevezetésére. A tagállamoknak 2017 októberéig kellett kiépíteni az eCall rendszer működéséhez szükséges infrastruktúrát, illetve biztosítani a hívások ingyenességét. A rendszer automatikusan tájékoztatja a központot a jármű pontos helyéről és a baleset idejéről, így akkor is megy értesítés, ha a balesetet szenvedettek nem képesek kommunikálni. Fontos, hogy a hívás manuálisan is elindítható, vagyis ha balesetet lát valaki, akkor nem kell a mobilját keresgetnie, azonnal telefonálhat az autójából. A fejlesztéstől azt várják, hogy gyorsabbá teszi az életmentést és a súlyos sérültek ellátását, mert az automatikus hívásnak köszönhetően a mentők hamarabb érhetnek a helyszínre. Számítások szerint közúton 50, városban 40 százalékkal lehet gyorsabb ezáltal a mentés, ezzel pedig akár 1500-zal is csökkenhet a közúti halálesetek száma az Unióban. Az Unió fontos projektje a halálos közlekedési balesetek számának csökkentése, és eddig évről évre sikerült javítani a statisztikát, ám a javulás üteme egyre lassul. A tét nagy, hiszen még mindig 25 ezer ember hal meg évente az EU útjain, 135 ezren pedig súlyos sérüléseket szenvednek. A mentés gyorsasága kulcsfontosságú, mert a közúti balesetek 55 százaléka vidéki utakon történik, ahonnan viszonylag messze vannak a mentőállomások, így minden perc számít. Az autópályákon átlagosan a baleseteknek csak nyolc, a városi területeken 37 százaléka történik. A sérültek és áldozatok 46 százaléka az autó vezetője vagy utasa, míg 54 százalékuk gyalogos, kerékpáros vagy motoros. Az automatikus segélyhívó csak az első lépés az egyre okosodó szériaautók felé, hiszen 2019-től kötelező lesz a beépített C-ITS kompatibilis kommunikációs berendezés, amin keresztül a járművek képesek lesznek egymással, illetve az úthálózat üzemeltetőjével kommunikálni. A sofőrök információt kaphatnak a balesetekről, a lezárásokról és az útjavításokról. Forrás: