2016. október 28. | 19:56

2016 októberének vége óta lehet igénybe venni a 2016 szeptember végén meghirdetett állami támogatást az újonnan vásárolt elektromos autókra.

Vajon ettől tényleg drasztikusan meg fog változni az elektromos autók helyzete Magyarországon?

Lepsényi István, a nemzetgazdasági tárca államtitkára még szeptember végén fejtette ki, hogy a pályázat végéig az elektromos autók száma elérheti a 2000-et az eddigi 1100-ról. Talán nem ismeretlen az akár másfél millió forintos állami támogatás azoknak, akik egy kicsit is búvárkodtak az elektromos autók témájában. De pontosan mik a feltételei a támogatás igénybe vételének?

  • Először is, pályázni kell a támogatásra, a támogatási keret 2 milliárd forint 2016-ra. Ha mindenki maximálisan igénybe tudja venni a másfél millió forintos támogatást, körülbelül 1300 autóra futja, vagyis akár még reális is lehet a célkitűzésük, hogy elérjék a 2000 elektromos autót 2016 végére.
  • Csak tisztán elektromos személyautóra és kisteherautóra lehet igénybe venni a támogatást.
  • A bruttó vételár maximum 21 százaléka lehet a támogatás összege.
  • Az autó vételára maximum 15 millió forint lehet.

Egy BMW i3-as még belefér a keretbe, amire igényelhetünk állami támogatást

 

A fentiekből látszik, hogy bár elsőre nagyon jól hangzik az ingyen pénz, de mégsem ilyen egyszerű a helyzet. Nem úgy van az, hogy fogjuk magunkat, bemegyünk a kereskedésbe, és már is olcsóbban kapjuk az új autónkat, előtte szépen még kell egy bürokratikus kört tenni. Olyan nagyon nem tudjuk ezzel lenyomni az autó árát, hisz maximum a bruttó ár 21%-át támogatja az állam. És még egy: nem tudjuk a nagymama 60-as évek óta spájzban dunsztosüvegben spórolt pénzét párosítani az állami támogatással, hogy megvehessük a rég áhított, de a támogatáshoz túl drága Teslát. Bár az is igaz, hogy aki Teslát szeretne, nem biztos, hogy annak olyan sokat számítana ez az állami támogatás. Elsőre is látszik, hogy a legoptimálisabb felhasználási tartomány a 7-8 millió forintos árkategória. De milyen autókra használhatjuk fel ezt a pénzt (a teljesség igénye nélkül)?

Megvásárolható autók

Típus Teljes ár Kedvezménnyel Állami támogatás mértéke
CITROËN C-ZÉRO 8 469 630 FT 6 969 630 Ft 17,7%
Peugeot iOn 8 600 000 Ft 7 100 000 Ft 17,4%
Mitsubishi MiEV 8 900 000 Ft 7 400 000 Ft 16,9%
Nissan Leaf 9 080 000 Ft 7 580 000 Ft 16,5%
Kia Soul EV 9 499 000 Ft 7 999 000 Ft 15,8%
Bmw i3 11 880 000 Ft 10 380 000 Ft 12,6%
Mercedes B 250 e 12 326 620 Ft 10 826 620  Ft 12,2%

Ahogy haladunk feljebb az egyre drágább autók létráján, hiába használjuk ki a maximális 1 millió forintos állami támogatást, egyre kevesebbet nyom a latba az autó teljes vételárához képest.

Ezek közelítő árak, a különböző autómárkák hivatalos honlapján találtam őket, és ez is volt a fő szempontom az autók kiválasztásánál. Így nem került bele sajnos az e-Golf, mert nem találtam a Volkswagen hivatalos honlapján semmit arra vonatkozólag, hogy mennyi lenne a listaára, pedig tudom, hogy sok mindenkit érdekelne az elektromos Golf. És ugye ezek induló árak, lehetőségünk van felextrázni az autót ahogy kedvünk tartja, de akkor jobban a zsebünkbe kell nyúlni.

Ha „igazi” elektromos autót szeretnénk, kb. 8 és fél millióra lesz legalább szükségünk. Persze, van egyéb megoldás is, az ELECTROAUTO gyárt kicsit old school beütésű elektromos autókat, amik leginkább városnéző nyitott kisbuszra (ha több személyes), vagy egy golfautóra hasonlítanak.

Elektromos autó mókás kedvűeknek

 

De igazából ezek teljesítményben messze elmaradnak a klasszikus autógyártók elektromos autóitól, így nem is nyújtanak valódi alternatívát. Ha valaki mégis egy ilyen apró villanyjószág mellett döntene, arra kérem, dokumentálja egy napját, küldje el, és közzéteszem a beszámolót!

A fenti árakat elnézve sokaknak felszaladhat a szemöldöke, még az állami támogatással is: megéri egyáltalán elektromos autót venni ENNYIÉRT, amikor jó, ha 150 km-t bírnak, méretben is inkább kisebbek, mint a hagyományos járgányok, ráadásul a töltésük se úgy megy, hogy odaállok vele a kútra, és hopp, tele is van tankolva. A válasz sokaknak egyértelműen a „nem” lenne, főleg a mai magyar valóságban, ahol egy családi autónak multifunkcionálisnak kell lennie: bele kell férjen a család, lehessen vele bevásárolni, és az se lenne baj, ha a nyaralást is ugyanazzal az autóval lehetne megoldani (ne fogyasszon semmit, örökéletű alkatrészekkel gyártsák, és szervizelje önmagát).

Egyértelmű, hogy ez a technológia nem nekik szól, és ez még így lesz egy darabig, de az a cél, hogy ez minél rövidebb ideig maradjon így. Ne felejtsük el, hogy bár az elektromos járművek régóta velünk vannak, de az a technológia, ami lehetővé teszi a mindennapos felhasználást, még mindig gyerekcipőben jár, nem tudják felvenni a versenyt a robbanómotoros járművekkel. Vagy ha igen, az még drágább megoldás lenne, mint például a Tesla. Viszont ez így van minden termékkel: amikor bevezetik, egetverően drága, aztán attól függően, hogy mennyire terjed el, mennyire egyszerű a gyártása, csökken az ára.

Ha valaki még emlékszik, a kilencvenes évek közepén-végén vígan vásároltunk Pentium I-es számítógépet akár 100 ezer forintért, miközben ma már az okosórák kevesebbe kerülnek, és jóval többet tudnak. Ez a hasonlat kicsit sántít, nem lesz ekkora a teljesítménynövekedés az elektromos autók terén, de ha mégis, annak én örülnék a legjobban. Mégis mik azok az indokok, amik miatt valaki egy elektromos autó megvétele mellett szólnak?

  • Ahol csak lehet, hangsúlyozzák, hogy mennyire környezetkímélőek az elektromos autók, és még ha nem is 0%-os a környezetterhelése egy ilyen autónak, de közelít hozzá (azért csak közelít, mert az áramot is meg kell valahogy termelni, amivel hajtjuk).
  • Ha ma vesz valaki elektromos autót, holnap szélesebb rétegeknek teszi elérhetővé a technológiát, egész egyszerűen azzal, hogy megtérül a gyártók befektetése, és nem kell drágán adniuk az aktuális modelleket.
  • Amellett, hogy a jelenlegi modellek árát lejjebb nyomják a mostani vásárlók, a gyárak is több értelmét látják a minél erőteljesebb fejlesztésre. Egyszerűen ez a kereslet-kínálat törvénye, ha egy márka azt akarja, hogy versenyben maradjon, mindig jobbat kell adnia, olcsóbban.
  • A másfél millió forintos állami támogatáson kívül az állam további kedvezményeket biztosít: zöld rendszámos autóra nem kell regisztrációs adót fizetni, továbbá gépjármű- és cégautó adót se, és még a parkolás is ingyenes velük Budapesten, és még pár vidéki nagyvárosban. Az autó vételárához képest ezek elenyésző összegeknek tűnnek, de hosszútávon mégiscsak nyom valamennyit a latba.
  • Ha a dugóban állsz, megnyugodhatsz, hogy legalább nem miattad van szmog :)

 

Ez a másfél millió forintos állami támogatás lehet az első dominó az elektromos autók piacán, akik eddig tervezték, hogy vesznek elektromos autót, most biztos élnek a lehetőséggel. Remélem lesz még hasonló megmozdulás a kormány részéről, jó lenne minél több zöld rendszámot látni!

És aki még mindig kitart a Tesla mellett, és hajlandó állami támogatás nélkül is belevágni a vásárlásba, annak itt egy „nem is olyan drága” darab:

http://www.mahzrt.hu/elado/hasznalt-tesla-model-s-2013-47700km/328773

Autózzatok környezetkímélően!

 

Forrás:

Ajánlott cikkek: