2022. november 01. | 18:08

Eltennéd a féltett nyári hobbiautódat téli álmot aludni? 5 tipp segítségnek, hogy ne érjen kellemetlen meglepetés tavasszal, amikor legközelebb használatba vennéd!

Unod az olvasást? Ezt a cikket az alábbi lejátszóval meg is hallgathatod!

November van, hidegek a reggelek és az esték, rövidek a nappalok, gyakran esik az eső. Az egyre eluralkodó, lehúzó szürkeségben inkább már a karácsonyi ajándékokon töröd a fejed, mint a hegyi szerpentineken, pályanapokon vagy a vasárnapi városi krúzoláson. Ha szezonautód van és az állagmegóvás érdekében inkább kihagyod a havas csapatásokat, már bizonyára letetted egy biztos helyre a szezon kezdetéig. Amire persze már most úgy vársz, mint a gyerekek a Mikulásra, és a motor utolsó lekapcsolása óta vágod a centit az első márciusi napfényes hétvégén, sózásmentes úton tervezett gurulásig.

Ha eddig még nem tetted, most már legfőbb ideje eltenni a szezonautódat, hogy a váratlanul leesett első hó ne használat közben érje a nyárra szánt kedvencedet, megkockáztatva egy koccanást a nyárigumikon, vagy a só hangos csámcsogását az addig annyira megkímélt lemezeken.

Összeszedtem pár hasznos tanácsot, hogy mire érdemes figyelned, ha nyugodt téli álmot szeretnél biztosítani a hobbiautódnak.

1. A nedvesség káros hatásai az autóra

A téli tárolás során a nedvességet kell minél inkább elkerülni, hogy ne egye meg tavaszra a rozsda a hobbiautódat. A víz rémserege három irányból támadhat: felülről, alulról és a levegőből mindenhonnan.

Tetőt az autó fölé

A felülről érkező nedvesség eső vagy hó, illetve ezek egyéb formáiban érkezhet. Világos, hogy ha hónapokig nem használod a szezonautódat - főként, ha ponyvatetős - mindenképp fedett helyre érdemes tenned, hogy elkerüld a csapadékot. Ha erre nincs lehetőség, eszedbe juthat még, hogy letakarod ponyvával. Ez nem feltétlenül ajánlott, ahogy erre később kitérek.

Száraz talajon állj az autóddal

Az alulról jövő ellenség a talaj kipárolgása, ami az autó aljának, kasztnijának, motor- és futóműalkatrészeinek elrozsdásodásáért felelős. Ezt mindenképp meg kell előznöd azzal, hogy hosszabb időre soha sem füvön, sárban, vagy egyéb természetes talajon állítod le az autót.

A talaj „lélegzése”, kipárolgása már akár pár hónap alatt is ementálivá lyukasztja az alsóbb elemeket. Fontos, hogy száraz talaj felett tárold az autót, ami lehet például aszfalt, illetve műgyantával borított, vagy borítás nélküli, nem nedvesedő betonpadló.

A párát is érdemes kerülni

Ideális esetben olyan garázsban állítsd le a kocsit, ami fűtött, vagy ahol legalábbis állandó, végig nulla fok feletti hőmérséklet uralkodik (pl. mélygarázsban). Ez azért fontos, mert a napi hőingadozás párakicsapódással jár, ami a rozsdásodás legjobb barátja.

A fűtés nélküli garázssoron, ahogy az éjszakai mínuszok nappali pluszba fordulnak, rögtön vastag pára jelenik meg az autó felszínén. Emiatt fűtetlen garázsban sosem érdemes leponyvázni télen az autót.

Összességében tehát nem meglepő, hogy a fűtött garázzsal tesszük a legjobbat a télre eltett szezonautónknak. Ha erre nincs lehetőséged, legalább egy tető mindenképp legyen felette és szilárd, száraz burkolat alatta ahhoz, hogy ne romoljon sokat az állapota tavaszig.

Ha száraz (és biztonságos) garázsban áll az autó, érdemes az ablakokat egy kicsit lehúzni, hogy szellőzzön a beltér. Pro tipp: az autó belsejében keletkező pára megkötésére egy tál szódabikarbónát is elhelyezhetsz az autóban.

2. Ponyvát csak óvatosan célszerű használni

30-40 évvel ezelőtt általános látvány volt a lakótelepi parkolókban a leponyvázott autók látványa. A szabad ég alatt tárolt autók esetében a ponyvával leborítás logikusnak tűnhet, de nem biztos, hogy jót teszel vele az autódnak.

A ponyva alatt meggyűlik a pára, ami miatt megindul a rozsdásodás és a ponyvatető penészedése. Főleg, ha párolgó talajon, vagy fűtetlen garázsban (ott a por ellen) takarod le az autód.

A ponyva anyagát a szél mozgatja az autón, bármennyire is szorosan próbálod lekötözni a lakkréteg és a ponyva közötti por pedig smirgliként súrolja le a fényezést az élekről és a sarkokról.

A két problémára megoldást jelenthet az az általában borsos áron kapható ponyvatípus, aminek lélegző anyaga átengedi az alászorult párát, és belső polár- vagy egyéb puha anyaga nem karcolja a fényezést.

A ponyvázás pozitívuma viszont, hogy legalább nem közvetlenül teszed ki az elemeknek az autódat, a csapadék és a falevelek a fóliára esnek, a por is arra rakódik. Érdemes körültekintően és megfontoltan dönteni a ponyvahasználat kérdésében, nehogy rosszabbat tegyél vele a hónapokra leállított kedvenceddel, mintha nem is húznád rá.

Azért a kabriódat semmiképp sem érdemes hóban-fagyban takarás nélkül hagyni, így ha nem tudsz tetőt intézni a kocsi fölé, mégis hasznos lehet a ponyva – esetleg a kisebb, csak a tetőt fedő verziójának beszerzése is megfontolandó.

Száraz, fűtött garázsban a por ellen érdemes lehet ponyvázni, de ekkor is csak pormentes kasztnira húzd a takarót. A rendszeres mozgatások idején viszont így is macerának fogod érezni az egészet.

3. Időnként meg kell mozgatni az autót

Bizony, nem olyan egyszerű az egész, hogy novemberben a sarokban pihenő autóra lekapcsolod a garázs lámpáját, aztán márciusban beleülsz, és irány a természet. Az autóknak alapvetően nem tesz jót az egy helyben állás. Fel is bakolhatod a kocsit, de ha nem teszed, érdemes kéthetente kicsit megjáratni, hogy ne egy helyen nyomja a gumikat az autó tömege, a futómű-alkatrészek ne ugyanolyan állásban nyomódjanak, és a fékek se álljanak össze.

Ha latyakos, havas az idő és tombol odakint a tél, legalább a garázsban tologasd más pozícióba a kocsit. Persze legjobb, ha beindítod és mész vele egy pár kilométert, amíg bemelegszik a motor, és töltődni kezd az akkumulátor.

Ha nem vászon, hanem vinyltetős kabriód van és elkapna a hév, hogy a januári gyér napsütésben is hátradobd a tetőt, ügyelj rá, hogy a műbőrszerű anyag a hidegben rigiddé és törékennyé válik, így kb. 5 fok alatt ne nagyon hajtogasd, ha nem akarod a repedések miatt tavasszal rögtön egy új tető vásárlásával indítani a szezont. Ugyanez igaz a műanyagablakos verziókra is.

4. Ne hagyd lemerülni az akkumulátort!

Akár a rendszeres mozgatás során is kaphat a generátortól annyi töltést az akksi, hogy kibírja tavaszig lemerülés nélkül, főleg, ha egy újabb darabról van szó, de inkább jellemző az, hogy ha legfeljebb rövidebb körökre viszed ki az autót, két menet között töltőre kell raknod az akkumulátort. Legjobb erre a csepptöltő, ami véd a túltöltés ellen, és amit akár állandóan rácsatlakoztatva hagyhatsz az akkumulátoron, amíg áll az autó.

Korábbi cikkben részletes tanácsokat olvashatsz arról, hogyan óvd meg akkumulátorodat a hideg káros hatásaitól.

5. Figyelj a folyadékokra az autódban!

Lehet, hogy eszedbe sem jut, hiszen csak nyáron használod, de ha nem fűtött garázsban telelteted a szezonautódat, a nyári bogároldós ablakmosó-folyadék, illetve a nem megfelelő hűtőfolyadék meg tud fagyni és károkat okozhat a rendszerben. Ugyan nem nagy a valószínűsége, de érdemes elkerülni, így az ablakmosót ürítsd ki, a hűtőfolyadékot pedig ellenőrizd.

Ha a fenti tanácsokat megfogadod, máris sokkal több esélyed van arra, hogy gondtalanul és állagromlás nélkül tudod majd használni a hobbiautódat a következő szezonban is.

Amennyiben szeretnél egy gondosan tarott hobbiautót közelebbről is megismerni, nézd meg ezt a bemutatót!