2018. február 04. | 00:38

Tippek, hogyan kerülheted el, hogy irányíthatatlanná váljon alattad az autó a jégen.

Unod az olvasást? Ezt a cikket az alábbi lejátszóval meg is hallgathatod!

 

 

 

 

 

 

 

 

Magyarországon az elmúlt évek során ritkán nyílt lehetőség arra, hogy a téli vezetést gyakorolja az ember, hiszen sokszor maradt tartósan fagypont fölött a hőmérséklet a decembertől februárig tartó időszakban is. Ennek okán sokaknak nincs tapasztalata a zord körülmények közötti közlekedés kapcsán, ami még több problémához vezethet a jeges páncéllal fedett útszakaszokon.

Az egyik probléma a jeges körülményekre való felkészülés. Ami általában történik: lefagy a csapadék az utakra, a jeges útviszonyok kifognak a sofőrökön, ami balesetek sokaságához vezet. Ezt súlyosbítja, ha a közlekedésfelügyelet munkatársai nincsenek felkészülve a munkára. Ha nem látod a sószóró autókat az utakon, itt a recept, hogy megelőzd a katasztrófát.

Jégen vezetni kihívás, de nem lehetetlen. Ha elég óvatos vagy, előre tervezel, minden idegszáladdal a vezetésre koncentrálsz és nagyon előzékeny vagy, akkor lehetséges biztonságosan vezetni csúszós körülmények között is. Összegyűjtöttem erre vonatkozóan néhány tippet.

1. Ne vezess

Az első kérdés, amit feltehetsz magadnak: ki kell nekem egyáltalán mennem a jeges utakra? Ha az utazás nem életbevágóan fontos, akkor talán jobb, ha el sem indulsz. Jégen közlekedni nem poén, ne csináld, ha nem muszáj. Kezdő sofőröknek különösen félelmetes lehet, különösen ha picit meg is csúsznak, szóval inkább hagyd az egészet. Ha te magad tapasztalt sofőr vagy, aki jól vezet jégen, a többiek nem biztos, hogy így vannak ezzel, szóval mindenféleképpen megnövekszik a balesetek valószínűsége.

2. Lassíts

Amikor rossz az idő, csúsznak az utak, az első dolgod legyen, hogy lassabbra veszed a tempót. Drasztikusan csökken a tapadás, a féktávolság akár a duplájára is nőhet nedves körülmények között, tízszeresére jégen, ha egyáltalán lehet beszélni fékellenállásról. Még nagyon alacsony sebességnél is megcsúszhatsz, főleg ha keményen fékezel, vagy hirtelen kormánymozdulatot végzel. Ha beavatkozol, tedd azt lassan, legyen szó a gázpedálról, a fékről, vagy a kormányról. Ha ezeket megfelelően kezeled, az mind csak csökkenti a csúszásveszélyt. Hovatovább, ha azt gondolod, hogy a 20 km/h gyors, lassíts le még jobban.

3. Vezess finoman

A jeges úton való vezetés alapelvei megegyeznek a hatékony vezetésével. Apró, finom mozdulatok gyorsításkor, és kerüld a fékek használatát, amikor csak lehet. Ha egy manuális váltós vagy félautomata kocsid van, próbáld meg, hogy egyes fokozat helyett kettesben indulsz, ami nem tesz túl nagy terhet a kerekekre, valamint próbálj meg motorfékkel lelassítani. Semmiképp ne pánikolj és ne taposs a fékre, hidd el, nem lesz jó vége, és hiába az ABS, mindenképp ki fogsz csúszni.

Ha egy dombról jössz lefelé csúszós körülmények között, figyelj arra, hogy a lejtő előtt már fékezz le, és válts alacsonyabb fokozatra, mely segíti irányítani az autót, hogy ne is kelljen fékezned.

4. Tervezz előre

A féktávolság tízszer hosszabb lehet hóban és jégen. Ha nem nézel előre és készülsz fel a megállásra, becsúszhatsz kereszteződésekbe, vagy akár nekicsúszhatsz másoknak is. Indulás előtt tervezd meg az útvonalat, és ragaszkodj a főútvonalakhoz – mert azokat legalább felsózzák. Ha van helyismereted, ragaszkodj a buszok által használt útvonalakhoz, azok többnyire rendben lesznek.

Van hőmérő a kocsidban? Figyelj rá! A meleg, fűtött autóban ülve csalóka érzeted lehet az útbiztonságot illetően, és nem biztos, hogy jól fogod felmérni a terepet, ha hirtelen lefagy a csapadék az utakra. Légy óvatos, fagypont felett is lehet jeges az út.

5. Készítsd fel az autódat

A szokványos jégkaparó mellett nem árt, ha van nálad egy teljesen feltöltött mobiltelefon vészhelyzet esetére, esetleg külső akkumulátor is. Szükséges kellékek még: elakadásjelző háromszög, vontatókötél, bikakábel, meleg öltözet és pokróc. Ha nem kellőképpen tiszta úton vagy földúton haladsz, jó ha van nálad hólapát és egy régi zsák vagy valami hasonló, amit a kerekek alá tehetsz, ha elakadnál.

Indulás előtt győződj meg róla, hogy az autód készen áll az útra. Indítsd be a motort, kapcsold be a fűtést, legyenek tiszták a szélvédők és a tükrök. 

6. Tudd, hogy mi a teendő vészhelyzet esetén

Ha az autód elkezd csúszni, nyomd be a kuplungot, és fordítsd a kormányt a csúszás irányába. Ez megakadályozza a kerekek kiprögését, ami az egyetlen módja, hogy némi tapadásunk legyen. Ne fékezz, mert az csak további csúszáshoz vezethet.

Ha elakadsz a hóban, tegyél egy zsákot vagy rongyot a kerekek alá, és próbálj lassan kijönni a bajból. Lehet, hogy ásnod kell magadnak egy ösvényt. Ha ez nem sikerül, hívd az autómentőket.

7. Ne légy beképzelt

Ha egy nagy terepjáróval közlekedsz, hamar eluralkodhat rajtad a komfort, a biztosítottság érzése. Tiszteletet parancsoló magasság, négykerékmeghajtás által nyújtott biztonság. Ezektől akár sérthetetlennek képzelheted magad, és azt hiszed, neked még a jégen se lehet problémád. Ez azonban nem más, csupán illúzió. Ha egy kicsit nem figyelsz oda, éppen úgy fogsz szenvedni, mint bármely másik autó.

Mindegy milyen kocsid van, ne szállj el magadtól és dőlj hátra nyugodtan, mert veled még semmi rossz nem történt. Teljes mértékű koncentrációra van szükség vezetés közben egyébként is, különösen ha a körülmények trükkössé válnak.