2022. augusztus 07. | 09:50

Amikor a Dodge újra izmos, hátsókerekes szedánokat akart (töri spoiler: lett is neki).

Gyakran előfordul, hogy az európai szem inkább megbotránkozva bámul egy-egy tengerentúli járműre, mintsem a szépséget lássa benne. Ennek minden bizonnyal ékes példája a Dodge Super8 HEMI Concept is, amit 2001-ben mutatott be a gyártó, a Detroitban megrendezett NAIAS-on (Észak-Amerikai Nemzetközi Autószalon). Pedig ez az autó volt az, ami megalapozta 2004-től a DaimlerChrysler Corporation LX platformján reinkarnálódott izomszedánkorszakot a Chrysler 300, a Dodge Magnum és a Dodge Charger képében.

Dodge Super8 HEMI
Kép: Joe Wilssens / DaimlerChrysler / Newsmakers / Getty Images

A dizájn nem légből kapott elemeket használt, hanem az ‘50-es évek amerikai autós ikonjainak fő vonalait gyűrte össze a 2000-es évek formavilágával. Az eredmény minimum megosztó, de egészen biztosan mindenkinek van róla valami véleménye, ahogy akkoriban Freeman Thomasnak, a DaimlerChrysler Corporation Advanced Design Strategy részlegének alelnökének is: „A Dodge Super8 HEMI megtestesíti az amerikai optimizmus kultúráját és annak lényegét.”

Ennek kiteljesedése pedig minden bizonnyal a hátsókerék-meghajtású izomautókban lelhető fel, így rögtön rá is térnék az autó lényegi részére, a motorra. A prototípust egy 5,7 literes, nyomórudas V8-as motorral, félgömb alakú égéstérrel (angolul hemispherical, innen a HEMI) és hengerenként dupla gyújtógyertyával szerelték.

Ugyan a nyomórudas szelepvezérlési technika nem volt túl korszerű már a ‘90-es években sem, több amerikai autógyártó is fejlesztett ilyet később, például a Ford a teherautó motorokhoz. A Dodge Super8 HEMI koncepció a gyártó tippje alapján 353 lóerőt és 536 Nm nyomatékot tudott. Családi szedánhoz ez impozánsnak számító teljesítmény, főleg, hogy a négysebességes  „AutoStick” manuális váltóval 6 másodperc körül futotta volna a 0-100-at és 248 km/órás végsebességre is képes lehetett volna.

A belső tér az utasok kényelme és a térérzet növelése érdekében „panoráma” üléseket használtak, ami annyit tett, hogy egy magasabb üléspozicíóból kémlelhette mind a vezető, mind az utas a tájat. Egyébként az első és hátsó ülések is egy-egy ülőlapból álltak a térérzet növelése érdekében, ráadásul a hátsó sor magasabb pozícióban, afféle színházi lelátó hangulatban utazhatott volna.

A praktikusak szánt kialakítás mellett több említésre méltó dolog is született az utastérben, az első és legfontosabb az ‘50-es dizájn. „A Dodge Super8 HEMI belseje egyfajta nosztalgikus optimizmust közvetít, modern céltudatos tervezésseli” – mondta Bill Chergosky, aki a járművek belső kialakításáért felelt. „Nemcsak az ‘50-es évek autóiból kölcsönöztem dizájnjegyeket, hanem más, a korszakot idéző aspektusokat is, például zenegépeket és étkezőket”. Ennek köszönhetően a klasszikus formákra szálcsiszolt alumínium díszítés került, ami színes műanyag elemekkel lett tarkítva.

A történelmi stílusjegyekkel megbolondított izomszedán egyébként tartogatott technológiai újítást, nem is akármilyet. Internet alapú „Infotronic” névre keresztelt infotainment előd volt a protoítpusban, amit a DaimlerChrysler kutatás fejlesztési központja fejlesztett közösen több más, a céghez tartozó részleggel.

4 db SBC-n (Single-board computer) futott a Java és Linux alapú rendszer, ami az utasok vagy a vezető utasításait kijelzőn, gombokkal vagy hangvezérléssel is képes volt kezelni, így sofőrnek nem kellett volna a kezét lefoglalnia vezetés közben a légkondi, a hangrendszer vagy esetleg a telefon kezeléséhez. Sőt, hozzáférést kínált az otthoni intelligens háztartási gépek és az otthoni biztonsági rendszer kezeléséhez. Mindezt 2001-ben.

Bár a Dodge Super8 HEMI-re kevesen hivatkoznak autóipari úttörőként, lefektette a cégcsoport későbbi hátsókerekes szedánjainak alapját, ráadásul szerepet játszott az cég infotainment technológiájának előretörésében.

Téged pezsdít a V8-as bokkok hörgése? Ha igen, élvezzétek, hallgassátok az 1972-es Dodge Challenger V8-asának mesés hangját!