2023. december 05. | 12:27

Visszatért a Lada a jelenből a múltba, és ez olyan extrákat hozott vissza, amik hiánycikknek minősültek az Oroszországot érintő szankciók miatt.

Manapság elképzelhetetlen – és nem is szabályos –, hogy blokkolás- vagy kipörgésgátló, esetleg légzsák nélkül vegyünk vadonatúj autót. Oroszországban persze nincsenek EU-s szabályok, ott inkább a pénz diktál.

Márpedig az Ukrajna ellen indított hadjárat óta elég sokan elfordultak a világ legnagyobb országától, így több területen szállítási és gyártási nehézségek akadtak. Ilyen az autógyártás is, ahol a Ladát (más néven AvtoVAZ), a nemzet egyik büszkeségét szintén érték a termelést érintő komplikációk.

De egy orosz nem igazi orosz, ha nem tudja megoldani a helyzetet. Így fordult elő, hogy a Nivából (újabb nevén 4x4-ből) – amikor 2022 közepén újra elkezdték forgalmazni – olyan dolgok hiányoztak, mint az ABS (blokkolásgátló), a kipörgésgátló vagy a légzsák. Legalább kevesebb dolog romolhat el a megbízhatóságáról amúgy sem híres modellben.

Az 1977 óta gyártott klasszikus terepjáró egy igazi túlélő, ám ilyen alapvető biztonsági tartozékok nélkül a benne ülők nem feltétlenül mondhatják el magukról egy baleset után. Persze az ősidőkben még extraként sem lehetett kapni ezeket az úri hóbortokat, mára azonban a világ legtöbb országában nem hozható forgalomba ezek nélkül egy új négykerekű.

Az orosz Auto Pro News magazin információi szerint jövőre szerencsére visszakerül az ABS és a kipörgésgátló is a kínálatba, így a fullos Nivákat olyan magas ellátmánnyal vihetik haza a tulajdonosok – a már említettek mellett –, mint a tempomat (és sebességlimitáló), a fedélzeti számítógép, a teljes háttérvilágítással ellátott műszerfal vagy a kéttónusú könnyűfém felnik. Ám ez nem minden, a motorizáltság sem reked meg a múltban – annyira.

A 2024-es Niva (amit Legend kiegészítő névvel lehet kapni, egyes piacokon még sima Lada 4x4 néven árulták) és Niva Travel (ami a békeidőkben a GM-mel közösen fejlesztett az AvtoVAZ) már olyan benzinmotort kap, amely teljesíti az Euro 5 normát. Igen, tudjuk, hogy 2025-ben már az Euro 7 jön, a 6-ost pedig 2014-ben vezették be, idővel pedig mindenhonnan kitiltják a tisztán belső égésű motorokat, de ott, ahol ennyire olcsó az üzemanyag és olyan hidegek lehetnek a telek, kit érdekel a környezetvédelem?

Amúgy is, örüljünk, mert eddig Euro 2-es normát teljesítő négyhengeres benzines ketyegett a terepjáró orrában. Ez a sztenderd még 1996-ban lett kötelező, így néhány év eltelt már a bevezetése óta.

Ami az árakat illeti, egy masszív emelésre kell számítania a Niva Legendre vágyóknak, ugyanis 829 900 rubelről (3,2 millió forintról) 927 500-ra (3,55 millió forintra) emelkedik az alapár Oroszországban. Az már csak mellékes, hogy idő közben a Dacia Duster harmadik generációja érkezik, ami sokkal emberközpontúbb, persze ennél drágább is lesz, de a Niva is csak az oroszoknál ilyen olcsó, amíg újként lehetett kapni idehaza, 6-7 milliót is elkértek érte.

Depositphotos