2023. június 27. | 08:21

Eddig csak nagyon lassan emelkedtek a kínai autók eladási számai a nyugati országokban, így az export sem volt annyira erőteljes, most azonban elindult valami.

Régóta ijesztgetnek már azzal minket, hogy a kínai autók rövidesen átveszik a hatalmat az újautó-piacon. Hiszen a presztízs nélküli, kvázi ismeretlen márkák olcsóbban tudnak adni hasonló mutatókkal rendelkező elektromos autókat, mint a nagyok.

Ez pedig erőteljes versenyelőnyt jelenthet nekik a piacon, bár eddig a siker többnyire elmaradt. Sem az amerikai, sem az európai piacon nem tud olyan erős gyökereket verni, egyelőre az angol bőrbe bújt kínai autók is csak lassan áramlanak be az életünkbe.

A 2022-es évben Kína nagyjából 900 ezer járművet exportált amerikai és európai piacra az AlixPartners adatai szerint, ami arányaiban nem olyan sok, globálisan jóval nagyobb számokról beszélhetünk. A szakértők viszont arra számítanak, hogy ez a szám 2026-ra akár 67 százalékkal is emelkedhet majd.

Most viszont 2023 első 3 hónapjában Kína összesen 1,07 millió járművet exportált, amivel az eddig vezető Japánt is megelőzték. Ebben fontos szerepe van Oroszországnak is, emiatt hálásak lehetnek a kínai piacnak.

Hiszen az ukrajnai invázió után a legtöbb autógyártó elhagyta Oroszországot, így az újautó-eladások hatalmasat zuhantak. Egy ideje már csak olyan belsős márkák kínálatából lehetett választani, mint a Lada vagy a kínai alapokra visszaállított Moszkvics.

Most viszont valamilyen szintű fellendülés várható a kínai autópiac kapcsán. Hiszen 2023 első három hónapjában 112 ezer új járművet exportáltak Oroszországba, ami azért nagy szám, mert ennyit adtak el 2022-ben összesen is, csak akkor nagyjából az egész évben.

A tradícionális nyugati gyártóknak egyébként egyre nehezebb dolga van Kínában az olcsóbb belföldi autók miatt, így pozíciójuk nem biztosított. Kínán kívül azonban egyelőre nem tudnak áttörést elérni a kínai járművek, így egy darabig még biztosan nem árasztanak el minket velük.

Li Jianlin/ VCG/ Getty Images