2023. október 18. | 12:53

A volt versenyző mindent elkövet, hogy őrült tervét megvalósítsa. Már leküzdött néhány akadályt, itt tart most.

Nem túlzó az a viccnek szánt kijelentés, miszerint az F1-es autók akkora leszorítóerőt generálnak, hogy gyakorlatilag fejjel lefelé is lehetne őket vezetni. Ezt az élményt szeretné megtapasztalni egy volt autóversenyző, aki olyan komolyan gondolja a projektet, hogy saját alagutat építtet hozzá.

Scott Mansell (nem áll rokoni kapcsolatban az F1-es világbajnok Nigel Mansellel) egy autóversenyzéssel kapcsolatos YouTube-csatornát működtet Driver61 néven, és megannyi érdekes videót követően most megosztotta gondolatait a projekttel kapcsolatban. Scott terve egy F1 stílusú autót legalább 5 másodpercig folyamatosan egy alagút tetején fejjel lefelé vezetni.

Aki azt gondolja, hogy ez könnyen kivitelezhető, jobb, ha tisztában van a fizika határaival. A megfelelő leszorítóerő eléréséhez ugyanis kellő sebességre is szükség van – a tempó növelésével együtt emelkedik az előállított leszorítóerő. Ám 2-300 km/órát nem könnyű elérni egy ilyen mutatványhoz, ráadásul aligha biztonságos ekkora tempónál kipróbálni az élményt.

Az F1-es autók körülbelül 800 kilogrammos tömeggel köröznek a versenypályákon, ehhez képest tudnak akár háromszor-négyszer nagyobb leszorítóerőt generálni, persze 300 km/óra körül. Scottnak ezért könnyebb és alacsonyabb sebességnél is megfelelő aerodinamikai tulajdonságokkal rendelkező négykerekűre van szüksége, amely tömege kétszeresét képes a földhöz passzírozni a lehető leglassabb haladás mellett.

A megfelelő alany végül az az Empire Wraith lett, amelyet a Ferrari F1-es csapatának korábbi aero igazgatója, Willem Toet tervezett, és menetkész tömege mindössze 311 kilogramm. Az eredetileg hegyi versenyzésre kitalált, nyitott kerekű modell ötvözi mindazt, amire a bátor pilótának szüksége van, ráadásul kérésére a tervező módosított néhány elemen, hogy még „tapadósabb” legyen a kocsi.

Miután az eszköz meglett, már csak a helyszín hiányzott, ám úgy tűnik, nincs a világon olyan alagút, mely alkalmas lenne a kitűzött cél eléréséhez: lehetetlen lenne felmászni rá, nem elég hosszú vagy plafonja nem elég sima – világítás, ventilátor és egyéb tereptárgyak állnak ki belőle -, csak hogy a legjellemzőbb problémákat említsük. Végső elkeseredésében Scott kitalálta, hogy épít egy hosszában kettévágott alagutat.

A félcső ötlet már csak azért is hasznos, mert így sokkal könnyebb felvenni a mutatványt, ráadásul egyenletesre lehet csinálni, így nem változnak a leszorítóerőt befolyásoló tényezők. A tervek alapján egy 7,31 méter átmérőjű és minimum 600 méter hosszú alagút jöhet szóba.

A hosszas tervezések és az állandó problémák ugyan nem vették el az önjelölt kaszkadőr kedvét, ám pénztárcáját alaposan leapasztották – állítólag átszámítva már több tízmillió forintot költött ötlete megvalósítására. Így most a közösség támogatását kéri, hogy a sok munkaóra ne vesszen kárba. Egy videót is készített tervéről:

Depositphotos