2023. október 25. | 09:19

Ilyenre még nem volt példa a gyártó történetében.

Az elektromobilitás hamarosan a sportautók szegmensének is alapvető részese lesz. Ahogyan napjainkra a turbófeltöltő megölte a szívómotorokat, úgy válik a fojtogatóan szigorú kibocsátási normák teljesítése érdekében alapfeltétellé a tisztán elektromos működés.

A Mercedes például előnyt kovácsol a villanyhajtásból frissített sportos SUV modelljén. A nemrég ráncfelvart AMG GLE 53 ugyanis a Hybrid utótagot megkapva bizonyos ideig teljes értékű elektromos járgányként is használható lesz, miközben közel 25%-kal emelkedik leadható csúcsteljesítménye.

Míg a jelenleg kapható - mild-hibrid - Mercedes-AMG GLE 53-ban egy 3,0 literes, sorhatos turbómotor dolgozik 435 lóerővel (320 kW) és 559 Nm-rel, amit egy ISG-nek nevezett indítómotor-generátor 21 lóerővel és 200 Newtonméterrel tud rövid ideig kiegészíteni, addig az utód ugyanezen benzinese már önmagában 449 lóerőt (330 kW) lesz képes leadni. Csakhogy e mellé társul egy 136 lovas (100 kW) villanymotor 480 Nm-rel, amivel az összteljesítmény így 544 paripára (400 kW) nő, míg a forgatónyomaték 750 Nm-re hízik.

A letaglózó adatoknak köszönhetően a több mint kéttonnás SUV akár 4,6 másodperc alatt képes lesz teljesíteni a 0-100 km/órás sprintet, míg végsebességét az elektronika korlátozza 250 km/óránál. Míg utóbbi mutatóban nincs változás, előbbi három tizedmásodperccel jobb a jelenleg futó GLE 53 értékénél.

Ami ennél érdekesebb, hogy konnektoros hibrid létére akár teljes értékű elektromos autóként is használható lesz az SUV. Ugyanis nem egy csupán 10-15 kWh kapacitású akkupakk kerül bele, amivel 40-50 kilométer megtételére lehet képes egy töltéssel, hanem egy 31,2 kWh-s telep, ez pedig az előzetes becslések alapján akár 120-150 kilométer helyi emissziótól mentes közlekedést is lehetővé tesz. Csak összehasonlításképp, az akku mérete meghaladja az első Nissan Leaf (24 kWh) vagy Renault Zoe (22 kWh) telepeinek értékét.

Jogos kérdés, hogy akkor minek a hathengeres motor, azonban akad az a réteg, aki a csendes kertvárosból „zölden” szeretné iskolába vinni csemetéjét, viszont hosszabb utakra is elmenne. Az elvileg 140 km/órás sebességig kiautózható füstmentes haladásnak köszönhetően azok számára megfelelő választás lehet a plug-in GLE, akik hét közben nem utaznak többet napi 20-30 kilométernél, hétvégén viszont leugranak a telekre vagy rokonokhoz a családdal, és nem szeretnének bajlódni a töltögetéssel.

Ebben a tulajdonosok segítségére lesz az AMG Dynamic Select rendszer, amelynek két hibrid specifikus módja is lesz: az Electric nem meglepő módon a tisztán elektromos üzemelést preferálja, míg a Battery Hold az akku töltöttségének szinten tartását helyezi előtérbe, hogy például a zsúfolt városi szakaszokra maradjon megfelelő töltöttség. A nagyobb tömeghez és teljesítményhez áthangolt futómű is társul, de az AMG Performance 4MATIC+ összkerékhajtás és a kormányzás sem marad érintetlen.

A sima SUV és kupés tetőívű változatban egyaránt elérhető GLE 53 Hybrid külsője és utastere várhatóan nem fog hatalmas változásokon átesni, de a frontrész kap egy kisebb lökhárító-módosítást, amivel a légáramlást optimalizálja a Mercedes. Ezen túlmenően a kettős meghajtásra utaló feliratok lesznek fellelhetők rajta. Belül még ennyi módosításra sem számítunk, leginkább a kijelzők kapnak a hibrid létnek megfelelő funkciókat.

Mercedes-Benz